banner
עמית דובקין // ליאת מנדל
עמית דובקין // ליאת מנדל

האם רשות מקרקעי ישראל משחקת במונופול תרתי משמע?

רמ"י היא "קריית הוותיקן" שעושה בשוק הדיור כבשלו, ומי שיבדוק את תוצאות מכרזי רמ"י במהלך השנה האחרונה, יראה מייד שרמ"י לא רק שלא מיתנה את תדלוק השוק, אלא אף יצרה מצב שבעוד כשנתיים נתחיל להתגעגע לרמות המחירים דהיום

מאת: עמית דובקין* 

לפני הרבה, הרבה שנים, בשנות ילדותי הקסומה והרחוקה, בטרם המצאת הפלאפון, האינטרנט ושאר מיני פטנטים, המשחק מספר 1 בעיר היה ללא עוררין מונופול, משחק קופסא עם קוביות וכרטיסים, בו היית צריך לכבוש יותר ויותר יעדים נדל"ניים, החל מרחוב ביאליק ברמת גן וכלה בהרצל ברחובות ואם חלילה שגית, היית כעונש מקבל הזזה לבית האסורים שהיה ממוקם פינת הקרטון שעליו התנהלו קרבות הדמים של ימי ילדותי ונעורי.
מאז אותם ימים זרמו מים רבים בירקון וקרנו של משחק המונופול ירדה בהדרגה, עד שהפך שלא בטובתו, לשריד מאובק למשעי במחסנים אפלוליים של חנויות הספרים שעדיין נותרו בעולם. רק נציין את העובדה באותם הימים, שנות ה-60 של המאה הקודמת, נזקקו הישראלים ל-40 משכורות חודשיות בלבד לרכישת דירה ואילו כיום נזקקים הישראלים בממוצע לכ- 180 משכורות, כלומר פי 4.5 יותר!

הסיבה העיקרית לכך, לקוראים הנכבדים, הינה משום שבמדינת ישראל של 2021, יש גם יש מונופול אמיתי, לא חלילה משחק קופסא מקרטון, מונופול  ששמו רמ"י, רשות מקרקעי ישראל ויתרה מכך, יש ככל הנראה בעלי אינטרסים שדואגים יומם ולילה שימשיך ביתר שאת לספסר במחירי הקרקעות.
אז לצחוק או לבכות? מעבר לעובדה הידועה לכל שרמ"י מחזיקה ברשותה כ-93 אחוזים מקרקעות המדינה ויש לה חלק משמעותי ביותר, יש אומרים כמעט בלעדי, בתדלוק מחירי הדיור, בעיקר בגלל שיטת המכרזים שלה המזכירה שיטות ספסור מתוחכמות של בתי מכירות פומביים, מעבר לכך העזו ראשי רמ"י לא מכבר וביקשו להרחיב עוד יותר את הסמכות שממילא יש להם על שווי הקרקעות ולקבל עליה מונופול מוחלט.

בקשה זו של רמ"י לא הגיעה באקראי. במהלך השנים היו בכל זאת אי אילו גורמים שניסו נואשות למתן את הספסור של רמ"י, ובראש וראשונה השמאי הממשלתי שלא אחת עמד לבדו כחומה בצורה כנגד מגמות אלה. ומה קרה כאן? לכאורה היתה הממשלה צריכה לדחות על הסף את הדרישה הדרקונית הזו. במקום זאת ובאופן ממש מוזר, הוחלט למנות וועדת בדיקה. ומה החליטה וועדת הבדיקה במהלך השבועות האחרונים? ניחשתם נכון. להרחיב עוד יותר את סמכויות רמ"י.

ובכן, אמנם במשרד המשפטים הזדעקו כששמעו על ההחלטה הזו, אולם עודנה שרירה וקיימת ומחזקת עוד יותר את רמ"י כ"קרית הוותיקן", גוף אוטונומי לחלוטין, מעין "מדינה בתוך מדינה", שעושה בשוק הדיור כבשלו. ומי שיבדוק נכוחה את תוצאות מכרזי רמ"י במהלך השנה האחרונה, להזכירכם, שנת קורונה ומשבר כלכלי חסר תקדים, יראה מייד שרמ"י לא רק שלא מיתנה את תדלוק השוק, אלא אף יצרה מצב שבעוד שנה-שנתיים נתחיל להתגעגע(!) לרמות המחירים דהיום.

אביא להלן 3 דוגמאות ממקומות שונים של מכרזים שהיו ממש במהלך התקופה האחרונה, אחד במע"ר העיר מודיעין, השני ברמת בית שמש והשלישי בשכונת קריית שלום שבדרום תל אביב. בשלושתם תומחרה הקרקע בכ-20 אחוזים יותר ממחיר השוק באותם שלושה מקומות ולהזכירכם, אלו מכרזים שבוצעו בשיא ימי הקורונה, לאחר שתוכנית מחיר למשתכן שבקה חיים וכשעם ישראל בהמוניו התסער נואשות על שוק המשכנתאות.

על כן, את "משחק המונופול" הה יש להפסיק ויפה שעה אחת קודם. אני קורא בזאת לכל מקבלי ההחלטות בממשלה, לראש הממשלה כמבוגר האחראי, לשר האוצר, לשרת הפנים ולשר השיכון, אנא, אנא, עצרו את הפיאסקו הזה לאלתר ותזיזו את פקידי רמ"י למקומם הטבעי הראוי, אותם מחסני חנויות ספרים שבהם שוכנים כלאחר כבוד, מאובקים כדבעי, משחקי הקופסה של מונופול מאותם ימי ילדות רחוקים שבהם, לפרוטוקול, מחירי הדיור הריאליים היו זולים פי 4.5 לעומת היום!

 

*כותב המאמר, עמית דובקין, הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות