banner
משתתפי הפאנל // דרור סיתהכל

מהנדס העיר פתח תקוה: "עירוב שימושים – לא בכל מקום"

"ערוב שימושים הוא נכון, אך לא בכל מקום. אנשים אוהבים את מה שהם רגילים", כך אמר איציק אוז'לבו, מהנדס העיר פתח תקוה, בכנס "מגדילים". יו"ר ועדת ערר, עו"ד רונית אלפר: "המציאות יותר חזקה מהכל וערוב השימושים נכנס בדלת האחורית, בדרך של שימוש חורג"

בפאנל "עירוב שימושים ואזורי תעסוקה כמנוף לפיתוח עירוני" שהתקיים במסגרת כנס עיר העתיד לנדל"ן והתחדשות עירונית, שערך אתר מגדילים בפתח תקווה,  אמר איציק אוז'לבו מהנדס העיר פתח תקוה כי "ערוב שימושים הוא נכון, אך לא בכל מקום. במקומות שזה מתאים אנחנו רוצים לדחוף אותו  בכל הכח".

איציק אוז'לבו, מהנדס העיר פתח תקוה  //  דרור סיתהכל
איציק אוז'לבו, מהנדס העיר פתח תקוה // דרור סיתהכל

לבי התובנות מהציבור הוא אמר: "אנשים אוהבים את מה שהם רגילים, אנו עובדים קשה להחיות את מרכז העיר ולהחזיר אותו לחיוניותו דרך מרחב ציבורי, שימושים מעורבים וכדומה. השיח היום אחר לגמרי – מה התועלות הציבוריות כשהכל נמצא בקרבתך, כשגם המסחר והחנויות השכונתיות לידך וגם כך גם חלק מהמשרדים.   בסוף אנחנו פועלים לשכנע ולהסביר את היתרונות החשובים. יש פה עניין של תפיסה והיא משתנה ומתכווננת לערוב שימושים בעיקר".

רון אבידן, מנכ"ל חברת אזורים // דרור סיתהכל
רון אבידן, מנכ"ל חברת אזורים // דרור סיתהכל

רון אבידן מנכ"ל חברת אזורים אמר: "התמקדנו במרכז פתח תקווה ואנו זוכים לשיתוף פעולה עם הנהלת העיר. אני חושב שהתחדשות עירונית צריכה קודם כל להגיע למרכז העיר, לבניינים הישנים יותר והדרך להחיות את מרכז העיר מחדש. ערוב שימושים זאת מגמה שתלך ותגבר ובראש וראשונה תצליח במרכז העיר. זה תואם את אופי המקום והתושבים שיגיעו לפרויקטים החדשים במרכז העיר הוא כזה שמקבל ואפילו מבקש את ערוב השימושים. זה לא גימיק חולף זה נכון מבחינה תכנונית.

"כרגע מכיוון שמדובר בהליך שינוי אז יש התנגדות כי מרבית האוכלוסייה רגילה שפה גרים ובקום אחר עובדים או קונים. אבל יש שינוי בטעמים. קח בחשבון שסביבה שבה יש מסחר רחוב מתחת למגרים היא שוקקת וחיה יותר. שלוב תעסוקה ומגורים גורם לכך שהשכונה חיה לאורך כל שעות היממה. מגמות התכנון משתנות מהומוגניות רוצים יותר ויותר הטרוגניות. כל אלה תומכים בערוב השימושים. המהפכה תושלם כאשר הקונים יעדיפו פרויקט בערוב שימושים על פני פרויקט בשימוש אחד".

עו"ד רונית אלפר, יו"ר ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז // דרור סיתהכל
עו"ד רונית אלפר, יו"ר ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז // דרור סיתהכל

עו"ד רונית אלפר , יו"ר ועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז, אמרה כי "בפתח תקוה הוותיקה במרכז היה ערוב שימושים של פעם ועם השנים התפתח אזור מגורים ותעסוקה בנפרד. המציאות יותר חזקה מהכל וערוב השימושים נכנס בדלת האחורית  בדרך של שימוש חורג בעיקר פעוטונים של גילאי אפס עד שלוש שאין להם דרך אלא לפעול בשימוש חורג כרגע וכן בעלי מקצועות חופשיים שפועלים מהבית וכמובן מייצרים חיכוכים מול דיירים שרוצים את השקט.

"עבורנו זה מייצר לא מעט אתגרים אבל כששמים את הצרכים של השימושים ובעיקר גנים ופעוטונים במרכז, הנטייה היא לאשר זאת במגבלות מסוימות כיום. עם תכנון טוב ומושכל בשכונות מגורים  ניתן לאפשר שימושים מגוונים אך ללא הרבה הפרעות.  מתוכנן נכון ומראש עדיף על מאולתר".

גורי נדלר,ראש אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית // דרור סיתהכל
גורי נדלר, ראש אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית // דרור סיתהכל

גורי נדלר ראש אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "ערוב שימושים הוא סביבה יותר טובה לחיות בה. היינו שם לפני הרבה שנים ואנחנו חוזרים עכשיו לאותו מקום. ערוב השימושים צריך להיות בתוך הפרויקט, לא משנה אם זה קומה במגדל או בניין סמוך, אלא העובדה שזה בסמיכות כזו שיש אפשרות לראות להרגיש את השימושים האחרים.

"אני תופס את ההתחדשות העירונית מצד אחד כשינוי מאד דרמטי בצורת החיים ובתפיסת העיר והאנשים ומצד שני הזדמנות לעשות תיקונים ושינויים גם ברמת התושב וגם ברמת העיר. בעלי הדירות גם כך חווים שינוי מאד קיצוני, זה לא שאתה עובר מבית של עשרה דיירים לעשרים ויותר, אלא אתה עובר לצורת חיים אחרת לגמרי, והתמודדות עם התחדשות ועירוב השימושים יחד, מתאימה כאן. דרוש שינוי בחשיבה של אנשים : אני חלק משינוי ואני יכול לחשוב על שינוי תפיסות עולם במקום חדש שאני מקבל". 

עופר חופי,סמנכ"ל פיתוח עסקי חברת התחדשות
עופר חופי, סמנכ"ל פיתוח עסקי חברת התחדשות

עופר חופי סמנכ"ל פתוח עסקי חברת התחדשות: "הפקדנו לאחרונה תב"ע לפרויקט עם 520 יח"ד בבאר יעקב הכולל גם בית כנסת. אנו מחויבים להפריד את השימושים, בלוביים נפרדים, אשפה נפרדת, חניונים ומסחר נפרדים, בצורה כזו או אחרת נפרדחם אך עדיים שומרים על הנגישות למבני הציבור וקומת התעסוקה שבמתחם. זה עוזר גם לדיירים הקיימים וגם לתושבים החדשים.

"הקונספט של חללי עבודה משותפים גם משתלב אצלנו. אנחנו לא מכוונים לאזור תעסוקה גדול,  אך במתחם של 500 או 700 יח"ד מכוונים לכך שתהיה קומה או שניים בשניים מהבניינים לטובת חללי עבודה משותפים לצד מבני ציבור. הרבה אנשים לא רוצים להפוך אחד מחדר השינה בבית לחדר עבודה וכאן בכמה דקות הם מגיעים ישירות לחדרי העבודה ומשתמשים בשירות הזה". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות