banner
הילה גולדנברג מנהלת פרויקטים בכירה בחברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא | Depositphotos
הילה גולדנברג מנהלת פרויקטים בכירה בחברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא | Depositphotos

הליכי הרישוי צריכים להיות שקופים לציבור ומעוגנים בחקיקה

לאור הצורך של הוועדות לדון עם היזמים והמתכננים על הנראות והבינוי של פרויקטים, נראה כי תוכניות בינוי ועיצוב לא עומדות להיעלם מחיינו בזמן הקרוב. מכיוון שכך, ראוי שהליכים מסוג זה יהיו מעוגנים בחקיקה // דעה

הילה גולדנברג 28.11.2021

הממשלה הציגה לאחרונה תוכנית חדשה לשוק הנדל"ן שבין היתר נותנת מענה למשכי הזמן הארוכים להוצאת היתרי בנייה לפרויקטי נדל"ן ובכך מנסה להסיר את אחד החסמים הגדולים ביותר לענף – הבירוקרטיה. בין צעדי הממשלה להשגת יעד זה, הוא ביטול הבקשות להקלות בתוכניות חדשות המופקדות בוועדות התכנון, והנהגת הליך רישוי עצמי שבמסגרתו אדריכלים מורשים יוכלו לאשר היתרי בנייה במקום הוועדה המקומית. 

צעדים אלה מצטרפים לניסיון נוסף של המדינה לקיצור טווחים וייעול הליכי הרישוי – מערכת "הרישוי הזמין" שמאפשרת הגשת בקשות להיתר בצורה מקוונת וקוצבת את הזמנים לטיפול בבקשות. אולם, לצד יוזמות מבורכות של הממשלה, אנו עדים לדרישה "חדשה" של הרשויות שמייצרת עיכובים של חודשים בהליכי הרישוי. בחודשים האחרונים, אנו נתקלים שוב ושוב בדרישה של הוועדות המקומיות להציג לאישורן תוכנית בינוי ועיצוב אדריכלית כתנאי להגשת בקשה להיתר בנייה ולעיתים אף כתנאי להוצאת תיק מידע. 

מדובר בדרישה שצצה לה כמהלך ביניים בין ההליך התב"עי להליך הרישוי שמסרבל ומאריך אותו במספר חודשים ואף בשנה. הליך זה  אינו סטטוטורי, אינו אחיד ואינו שקוף. כל רשות מגדירה לעצמה את תהליך ופורום האישור, את קנה המידה התכנוני ורמת הפירוט של התוכנית. בנוסף הצורך באישור תוכנית בינוי ועיצוב מייצר תהליך טורי שלא מאפשר ניהול מקביל  של הרישוי – מה שתורם להארכת התהליך כולו.

נסביר, כי הוועדות המקומיות דורשות תוכנית עיצוב בעיקר כשהן מזהות פער בין הבינוי שנקבע במסמכי התוכנית לבין המימוש בהיתרי הבנייה. לעיתים הפער נובע מתכנון סכמתי מדי בשלב התב"ע או מהעובדה שהבקשה להיתר מוגשת שנים רבות לאחר שהתב"ע תוכננה. הצורך בתוכניות בינוי ועיצוב אדריכלי נולד מתוך הפרקטיקה – ומעיד על כך שהכלים הסטטוטוריים שעומדים כיום לרשות הוועדות (הנחיות מרחביות וכיו"ב) לא מספקים.

לאור הצורך של הוועדות לדון עם היזמים והמתכננים על הנראות והבינוי של פרויקטים, נראה כי תוכניות בינוי ועיצוב לא עומדות להיעלם מחיינו בזמן הקרוב. מכיוון שכך, ראוי שהליכים מסוג זה, שדורשים משאבים לא מעטים מהיזמים, יהיו ככל הליכי הסטטוטוריקה והרישוי במדינה. כלומר מעוגנים בחקיקה, שקופים ופתוחים לעיון ו/או התנגדות הציבור וכלולים במועדים שקובע חוק התכנון והבנייה. בנוסף יש לקבוע קריטריונים ברורים להחלת הדרישה לאישור תוכניות עיצוב ובינוי ובכך להגביר את הוודאות בתחום הרישוי.

*הכותבת, הילה גולדנברג, הנה מנהלת פרויקטים בכירה בחברת נתיבי הקמה, המתמחה בניהול הליכי סטטוטוריקה ורישוי

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות