banner
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

מה אומרים בענף הנדל"ן על העלאת הריבית במשק?

העלאת הריבית במשק ל-0.25% יצרה דריכות בכנף הנדל"ן. בעוד בכירים בענף מעריכים כי לא תורגש השפעה מיידית על מחירי הדיור, יש הסבורים כי תגרם פגיעה מיידית בענף כולו: "העלאת הריבית אתמול בערב היתה מעשה איוולת בריבית דריבית"

תמונה: ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

רגע אחרי שממלאת מקום נגיד בנק ישראל, נדין בודו טרכטנברג, הודיעה על העלאת הריבית במשק משיעור של 0.1% ל- 0.25% לאחר שלוש וחצי שנים שבהן לא חלה העלאה, בכירים בענף הנדל"ן מתייחסים להשלכות. הגורם המרכזי להעלאת הריבית הוא החשש מאינפלציה, לאחר שבחודשים האחרונים חלה עליית מחירים במשק. איילת רוסק, מנכ"לית חברת מכלול, העוסקת במתן פתרונות אשראי לענף הנדל"ן, אומרת כי: "העלאת הריבית היא יותר אירוע סימבולי עבור המשק, מאשר אירוע מהותי שיביא לשינוי כללי המשחק בענף. צריך לזכור שמשק בריא לא אמור לחיות בסביבת ריבית אפסית. שוק האשראי לענף הנדל"ן נמצא היום במקום שונה לחלוטין מבעבר מבחינת היצע הכסף ליזמים, בין אם בבנקים ובין אם בגופים החוץ בנקאיים. מחיר הכסף, גם אם יעלה בעוד כמה פעימות, מהווה כרגע פחות מכשול לענף מאשר היצע הקרקעות הזמינות לבניה והבירוקרטיה".

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין חיים מסילתי מעריך שזוגות צעירים שרכשו דירה במחיר למשתכן, יהיו הראשונים להיפגע: "בתקופה האחרונה עיקר הרוכשים הם זוגות צעירים שרכשו דירות במסגרת מחיר למשתכן. הם יפגעו באופן מיידי כי המשכנתא שלהם תתייקר. בנוסף גם עלויות המימון של הקבלנים יתייקרו. ההחלטה עשויה לגרום לצינון נוסף של השוק".

חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל
חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל

טל קידר, מנכ"ל קידר מבנים: העלאת הריבית הייתה צפויה, אם מסתכלים על שינויים אפשריים בשוק הנדלן ,בטווח הקצר לטעמי לא יהיה שינוי משמעותי, לא על קצב מכירת הדירות ולא על קצב נטילת המשכנתאות, כי העליה כרגע היא מינורית, כמובן ככל ותיהנה עליות ריבית נוספות, המשכנתאות יתייקרו גם למשכנתאות קיימות וגם לעתידיות וייתכן שיוציאו רוכשים פוטנציאלים מהשוק, עצם העובדה שהממשלה מדברת על לתת 90 אחוז משכנתא, בד בבד מעלה את הריבית, דיי תמוהה ומעוררת שאלות, כי רוכשים אשר זקוקים למשכנתא כזו, ייפגעו ראשונים.

טל קידר, מנכ"ל קידר מבנים // באדיבות החברה
טל קידר, מנכ"ל קידר מבנים // באדיבות החברה

טלי כהן, סמנכ"לית השיווק בחברת שפיר מגורים, מציינת כי עלייה נוספת בריבית תביא להתייקרות הדיור: "עליית ריבית בנק ישראל היתה על הפרק כבר תקופה ארוכה. עדיין לא מדובר בעלייה שמשפיעה על גובה תשלום המשכנתאות או מחירי הדירות, אבל היא בהחלט יכולה לייצר תודעה שאנחנו אולי לקראת העלאות ריבית נוספות. אם יתקיימו העלאות ריבית נוספות אז אנחנו בהחלט צופים שהמשכנתאות ומחירי הדירות יתייקרו, והנפגעים הראשונים יהיו הזוגות הצעירים שהתבקשו להמתין תקופה ארוכה עד לרכישת דירה".

נפתלי שורצזון, סמנכ"ל כספים בחברת פרפקט יזמות: "רוכשים ממתינים עם רכישת הדירה מתוך ציפייה שמחיר הדירה ירד. הם חייבים להבין שעליה קטנה בריבית של המשכנתא תגרום לעליה משמעותית בסכום הכולל של הרכישה. ניקח לדוגמא מימון של 60% על דירה בשווי 1.5 מיליון ל 25 שנה, עליה של חצי אחוז בריבית המשכנתא תגרום לעליה בהחזר של כ 110,000 ש"ח. אגב, לא צריך שבנק ישראל יעלה את הריבית בפועל, מספיק שהבנקים יחשבו שזה מה שצפוי לקרות בכדי שיגלמו זאת בריבית על המשכנתא."

נפתלי שורצזון, סמנכ"ל כספים בחברת פרפקט יזמות // באדיבות החברה
נפתלי שורצזון, סמנכ"ל כספים בחברת פרפקט יזמות // באדיבות החברה

פולי טטרו, מנכ"ל משותף בחברת לידר טופ קפיטל, המעניקה פתרונות מימון בענף הנדל"ן, הוסיף כי: "באופן מידי העלאת הריבית פחות מדאיגה את הענף, אולם אם מדובר במגמה של העלאות ריבית של מספר אחוזים אז כמובן שזה מקטין את הכדאיות בנדל"ן. ראינו לפני עשור וחצי כשהריביות היו בשיעורים גבוהים מאד של 7-8 אחוזים, אז הכספים הלכו יותר להשקעות אלרנטיביות ולא לנדל"ן. אבל אנחנו רחוקים מאד מסיטואציה כזו".

פולי טטרו מנכל משותף לידר טופ קפיטל // צילום אחיקם בן יוסף
פולי טטרו מנכל משותף לידר טופ קפיטל // צילום אחיקם בן יוסף

יהודה הרציג, הרציג נדל"ן: "כמו 10 מכות מצרים, כעת נוספה מכה נוספת, עקיפה, להתחדשות עירונית בכך שהרוכשים, שממילא חלקם הגדול נמצא על הגדר, יחששו מאוד להתחייב למשכנתא, ובמיוחד לאור הכרזתה הלא אחראית של הנגידה בפועל שתמשיך לעלות את הריבית כבר בתקופה הקרובה. לכן, אם מחיר למשתכן היתה בבחינת "מכת חושך", הרי שהעלאת הריבית הינה "מכת בכורות" להתחדשות עירונית. הלוואי שאתבדה!"

יהודה הרציג // יחצ
יהודה הרציג // יחצ

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין אומרת כי: "זוהי החלטה פופוליסטית, מנצלים פה פרצה בין עזיבת הנגידה הקודמת שעשתה את מה שהיתה צריכה לעשות לבין כניסת הנגיד החדש. אני רואה את ההחלטה הזו כהמשך המאבק הפסיכולוגי ויצירת אווירה של ירידת מחירים בתחום הדיור, וכרגע אני לא רואה שום השלכה חוץ מפגיעה מיידית בזוגות צעירים שנטלו משכנתא וכעת היא תתייקר. כדי שבאמת יהיה שינוי בשוק צריך צעדים משמעותיים יותר, צריך לרתום את הקבלנים במקום להפוך אותם לאויבים כפי שנעשה בשנים האחרונות, צריך לאפשר התחלות בנייה רבות יותר ולזרז את קצב קבלת ההיתרים, צריך לשמור על המשקיעים ולא להבריחם אל מעבר לים. העלאת הריבית כרגע היא בעיקר חלק ממלחמה פסיכולוגית, שלא תביא לירידת מחירים ולא תועיל לזוגות הצעירים שכל כך רוצים להקל עליהם".

שמאית המקרקעין והמשפטנית - נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי
שמאית המקרקעין והמשפטנית – נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי

יהודה כתב, יו״ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים: "עליית הריבית היתה מהלך מתחייב לאור ועקב עליית הריבית בארה״ב. אמנם מדובר בעליה שבאה לאחר יותר משבע שנים רצופות ללא שינוי, אך יחד עם זאת כל שאר הפרמטרים הכלכליים המצביעים על יציבות במשק מנבאים כי לעלייה זאת ככל הנראה לא נראה המשך ומדובר בהתאמה לעליית הריבית בעולם ולא מעבר לכך. לכן לדעתי זהו בעיקר מהלך פופוליסטי של מ"מ נגיד שמעוניינת שיזכרו אותה. לא נראה כי מהלך זה ישפיע מהותית על החלטות הקניה של הקהל הישראלי בכל הנוגע לשוק הנדל״ן אבל ללא ספק נראה רבים מאלה שעד כה ישבו על הגדר מזדרזים לסגור עסקאות על מנת לקבל את הריביות הנמוכות כעת לפני עלייה של ריבית המשכנתאות״.

יהודה כתב בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום: מיכל מסינג
יהודה כתב בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום: מיכל מסינג

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "העלאת הריבית אתמול בערב היתה מעשה איוולת בריבית דריבית. אלף, עצם העלאת הריבית תביא לצינון נוסף עד כדי סכנת קפאון בשוק הדיור. בית, היא תקשה מאוד על לוקחי המשכנתאות. גימל, הכרזת נדין טרכטנברג כי תמשיך במגמת העלאת הריבית תחזק עוד יותר את הפסימיות בשוק הדיור. דלת, לא היה מקום לצעד כה דרמטי שעה שהנגידה פלוג פורשת והנגיד החדש עדיין בארצות הברית. הפתרון אותו אני מציע: ריבית דיפרנציאלית, אחת כללית במשק ושנייה, מקובעת לשנה הקרובה, לשוק הדיור!

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות