banner
רועי אלקבץ // אלי בוחבוט
רועי אלקבץ // אלי בוחבוט

הוכרע: התמורה לדירות התחדשות עירונית בת"א הוגבלה ל-12 מ"ר

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב תאשר השבוע את מסמך המדיניות להתחדשות עירונית, המגביל את התמורה לדירות ל-12 מ"ר. דירות קטנות יוכלו לקבל תמורה של עד 60 מ"ר. העירייה תממן עריכת נספח חברתי. רועי אלקבץ, מחזיק תיק התחדשות עירונית: "זהו מסמך מכונן, שמאזן בין כל הצרכים ויוצר ודאות"

רועי אלקבץ // צילום: אלי בוחבוט

מסמך המדיניות נחשף לפני כחודשיים, חטף אש מכיוון הקבלנים, חזר לדיונים, והשבוע צפוי לקבל אישור סופי בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ללא שינויים דרמטיים.  על פי המסמך, בכל תוכנית חדשה, שתהיה תואמת לתא/5000, תהיה כל דירה תהיה זכאית ל- 12 מ"ר, לא משנה מה גודלה ובלבד ששטחה המינימלי של דירת התמורה לא יפחת מ- 60 מ"ר. המשמעות: אם השטח ינוצל לממ"ד- לא קיימת תוספת כלל. יחד עם זאת, קיימת אופציה לממ"ק, כאשר מכפיל הבנייה של מתחם פינוי בינוי, שטרם נקבע, יהפוך לגורם המכריע לכדאיות הפרויקט.

"מסמך מכונן לעיר – לא יחולו בו שינויים"
רועי אלקבץ, תת אלוף במילואים (51), ומי שהתחיל את הקדנציה הראשונה במועצת העיר כמחזיק תיק התחדשות עירונית ודיור וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הוביל בחודשים האחרונים את תהליך גיבוש מסמך המדיניות להתחדשות העירונית בתל אביב-יפו, אשר אושר הבוקר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

אלקבץ: "נלחמתי על הסעיף לתוספת 12 מ"ר, מתוך ראייה ציבורית מובהקת. צריך להבין שבשכונה כמו נווה שרת בעלת פוטנציאל להתחדשות עירונית, יש בניינים של 16-18 קומות והדיירים המקוריים מהווים 15% בלבד מכלל הדיירים. זה אומר שחלק מהאנשים לא יעמדו בנטל של תוספות שטחים גדולים מאלו, לאור הגידול בארנונה ובהוצאות. הם לא לא עומדים בזה והם מוכרים את הדירות, תופעה שביקשתי למנוע. אנחנו לא רוצים לתת לתושב אוכל בכמות שהוא לא יכול לבלוע. זה אחד מהלקחים של נווה שרת. התוספות הגיעו ל-25 מ"ר, הציבור לא עמד בזה. אני רוצה לשמור על הציבור. בנוסף, זכויות בנייה משמע עוד  בתי ספר, עוד ציפוף, עוד בעיות תחבורה, זה בלתי נתפס". 

אלקבץ מבהיר כי עוד, כי מבחינת העיריה, המסמך סופי ולא צפויים בו שינויים: "המשקל שיש למסמך הוא רב מאוד וגם אם יחולו בו שינויים בעתיד, הם יהיו מדודים מאוד ואך ורק אם התנאים ישתנו משמעותית. זה מסמך מכונן לעיר, הוא יפורסם באתר העירוני ויעודכן מעת לעת. מדובר במדיניות שיוצרת איזון בין צרכי היזמים, התושבים והעיריה". 

עוד על פי המדיניות החדשה, כל דירה קטנה, ששטחה נע בין 30-50 מ"ר לערך, תנאי המתקיים במאות דירות בשכונות יד אליהו ונווה שרת, שרובן משתרעות על פני כ- 41 מ"ר, תהיה זכאית לקבלת תוספת של  60 מ"ר. בנוסף, המסמך קובע אפשרות לתוספת מרפסת לפי התקנות, כאשר היא לא תכלכל במניין השטחים ותעמוד על עד כ- 12 מ"ר, בהערכה.

הבשורה: העיריה תממן נספח חברתי
"המסמך הוא תולדה של תהליך איכותי עם מהנדס העיר וצוות אגף ההנדסה. קיימנו שתי ועדות, המסמך הוצג בוועדה להתחדשות עירונית, הכוללת כ-35 אנשי מקצוע מובילים בתחום, נציגי ציבור, ועדי שכונות, ועוד, שהביעו הסכמה עם המדיניות. ערכנו תהליך שיתוף ציבור וכמובן הצגנו את הממצאים לראש העיר, רון חולדאי, שנתן רוח גבית, במטרה אחת- לקדם את ההתחדשות העירונית ולהכניס ודאות לתחום, לייצר אמות מידה וסטנדרטים טובים ומאוזנים", אומר אלקבץ, "התוצר יצא טוב מאוד. ראש העיר השפיע ואישר את המדיניות ואני מעריך את התמיכה". 

מה מיוחד במסמך המדיניות לעומת שאר ערי ישראל?
"מפורט כאן באופן מדוקדק תהליך קידום תוכניות התחדשות עירונית. זו הסדרה רשמית וקוהרנטית. על פי המסמך, יערך דיון ראשוני לבדיקת היתכנות לכל יוזמה חדשה, ולא יהיה צורך בחתימות בעלי הנכסים בשלב הזה. בשלב השני תידרש עריכת נספח חברתי, אשר ימומן על ידי העיריה. בנוסף, יינתן מענה שלם וליווי לאורך כל חיי הפרויקט של הסקר החברתי. במסגרת זו, יבחן המרקם הקהילתי, קבוצות מיקוד, יערכו כנסי תושבים ועוד". 

חברת הבת, עזרא ובצרון מובילה כיום תהליך דומה, מה ההבדל למעשה?
"את הפרויקטים יובילו כפי הנראה הבתים להתחדשות עירונית של "עזרא ובצרון" אבל התוצרים ישמשו את מינהל ההנדסה בעיריה במסגרת הדיון השני, שכולל את ההחלטה על אופן קידום היוזמה, על פי הנספח החברתי, לרבות בחינת הקמת נציגויות לבתים, הכשרות, הנגשת המידע בכל פרויקט בעיר ועוד. זו פריצת דרך. 

"צריך להבין שזה הרבה יותר גדול מהפרויקטים שמטפלת בהם כיום חברת הבת. ישנם כ- 70 פרויקטים מקודמים בכל ברחבי העיר, בעיקר במזרח ובדרום העיר אבל לא רק. בשנה הקרובה תוכנית רובעים 5-6 תאושר, היא כרגע במחוזית. למרות שתוכנית רובע 7-8 היא יותר רלבנטי להתחדשות והיא תבוא בהמשך לדיון".

עו"ד איתמר פנץ // יחצ
עו"ד איתמר פנץ // יחצ

עו"ד איתמר פנץ, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין מחוז תל אביב ומי שמשמש כמשתתף קבוע בוועדה להתחדשות עירונית בעיריית תל אביב, אמר בעקבות ההחלטה כי: "עד היום בתל אביב התוספת יכלה להגיע לכ- 25 מ"ר. לעומת זאת, ערים אחרות קידמו הגבלות, דוגמת ראשל"צ, שמאשרת תוספת של 12 מ"ר בתוכנית המתאר, כך גם ברמת גן. תל אביב למעשה מיישרת קו תכנוני, שמטרתו להקטין את נפחי הבנייה בפרויקטים, כדי לא להעמיס על התכנון האורבני החדש, שנגרם כתוצאה מהיקף פרויקטיי פינוי בינוי.  בעבר נתנו תמורת ענק וזה נגמר, היום הוועדות המקומיות לא מאשרות תוספות של 25 מ"ר. כשהן קובעות את יחידת הבסיס לזכויות זה משפעי על הכל- תנועה, מבני ציבור, תשתיות ועוד. נכון הוא יש לא מעט יזמים שחתמו בהתבסס על הזכויות שהוקנו עד כה אבל המדיניות החדשה מיישרת קו תכנוני כאמור". עוד הבהיר עו"ד פנץ כי: "יחד עם זאת, אמרתי בוועדה שהמסמך החברתי אמור להיות תנאי המשך להתקדמות ההתחדשות העירונית, ושאני דורש שיכילו פרוצדורה ברורה בנושא, לרבות הקצאת לוחות זמנים, כדי ליצור ודאות בשוק. אם כתוצאה מהסקר החברתי נייצר עוד פרוצדורה- אז לא עשינו כלום. המטרה היא לקצר תהליכים, להסיר חסמים ולהכניס ודאות. אני מברך את ההחלטה ועל המימון העירוני לסקר החברתי- אלו הם תנאים משמעותיים לקידום התחדשות עירונית בתל אביב-יפו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות