banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

רעידת האדמה הבאה בישראל היא רק עניין של זמן, האם אנחנו ערוכים?

בעקבות רעידת האדמה בטורקיה: יזמי התחדשות עירונית מעלים לסדר היום את המכשולים בדרך לפרויקטים לחיזוק מבנים: "אחד הדברים שמעכבים התחדשות עירונית בפריפריה הוא הדרישה של רשויות מקומיות לחניונים תת קרקעיים גדולים, הפוגעת בכדאיות כלכלית ומונעת מיזמים לקדמם"

אילוסטרציה // depositphotos

ביום שישי ארעה רעידת אדמה בעוצמה 6.7 בסולם ריכטר במחוז אזלאיג שבטורקיה, הרעש הורגש באופן משמעותי גם בסוריה, גיאורגיה ואלבניה. כתוצאה מהרעש נהרגו 31 אנשים ולמעלה מ- 1500 איש נפצעו.  בין ההרוגים נמצאו אנשים אשר נלכדו מתחת להריסות הבניינים. בדומה לטורקיה אשר שוכנת על שני קווי שבר, גם ישראל שוכנת על קו השבר הסורי – אפריקאי וספגה רעידות אדמה בעבר. הרעש בטורקיה, שהורגש כאמור גם אצלנו בסוף השבוע, היה תזכורת נוספת לרעידת האדמה שהתרחשה בישראל לפני כ- 100 שנים וגבתה חייהם של 130 בני אדם, זאת בנוסף לרעידות אדמה בעוצמות שונות שהורגשו בישראל בשנים האחרונות. אין מחלוקת שרעידת האדמה הבאה היא עניין של זמן. 

ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ
ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ

ניר שמול, מנכ"ל ובעלים משותף בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית, טוען כי: "רעידת האדמה בטורקיה שכה קרבה אלינו חושפת שוב את הצורך הקיומי לחיזוק וחידוש אלפי בניינים ישנים במרכז הארץ ובפריפריה שאינם מוגנים כלל מפני רעידת אדמה קשה. בשלי ליקויי בניה, ברעידת אדמה שנמשכה רק 40 שניות בטורקיה אבדו חייהם עשרות בני אדם. הדבר עלול לקרות גם כאן! במידה ורשויות התכנון והמדינה לא יתעוררו ויעבדו יחד על מנת לפתור את הבעיות הבירוקרטיות שמעכבות כבר שנים הוצאת פרויקטים לפינוי בינוי לפועל בצורה מהירה ויעילה יותר. פרויקטים שהחשיבות העיקרית שלהם היא חיזוק יסודות הבניין והגנה מפני רעידות אדמה כמו זו שהייתה בסוף השבוע בטורקיה. אחד הדברים שמעכבים למשל התחדשות עירונית בפריפריה הוא הדרישה של רשויות מקומיות לחניונים תת קרקעיים גדולים. לעיתים דורשת רשות להקצות 2 חניות לדירה ללא צורך אמיתי. דרישה כזו פוגעת בכדאיות כלכלית של פרויקטים ומונעת מיזמים לקדמם שם".

ערן סיב // צילום: סיון פרג
ערן סיב // צילום: סיון פרג

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "לפני כשבועיים חווינו בישראל מזג אוויר חורפי קיצוני שלווה בהצפות רבות בבניינים ישנים. בשני מקרים במרכז תל אביב בגלל עומס המים קרסו שתי מרפסות ובנס לא נהרגו במקרה זה בני אדם. דבר כזה הינו נורת אזהרה ומראה לנו שבניה לקויה יכולה להיות הרת אסון אם תהיה פה רעידת אדמה. אני קורא לרשויות לזרז את התהליכים לקבלת היתרים לתמ"א 38 והתחדשות עירונית. האצת התהליכים עשויה בסופו של דבר להציל חיי אדם. מנגד אם ימשיכו להשתהות ולתקוע פרויקטים בגין בירוקרטיה איטית בוועדות הרישוי השונות יכול הדבר להוביל לאסון לאומי!"

איל הנדלר - יור קבוצת כנען // צלם הילה לוצקי
איל הנדלר – יור קבוצת כנען // צלם הילה לוצקי

איל הנדלר , יו"ר קבוצת כנען , יזמית פרויקטים במסגרת פינוי בינוי במרכז הארץ מוסיף : "לפני 93 שנים הייתה רעידת האדמה האחרונה בארץ שגרמה ל 130 הרוגים ו 450 פצועים. במקומות רבים במדינה הבניה לא השתפרה בהרבה מאז. השאלה הנשאלת היא , היכן האחריות האמיתית של גורמי התכנון והגורמים המוניציפליים שבאופן עקבי מעכבים תכניות ולמעשה בסופו של דבר מדובר בסיכון חיי אדם ויצירת פערים חברתיים בין אנשים בעלי ממון שחיים בבניינים מודרניים, חזקים ובטוחים יותר לבין אנשים שידם אינה משגת, אשר חיים בבניינים מטים לפול , ללא חיזוק וללא ממ"ד".

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תא והמרכז וסגן נשיא ההתאחדות קרדיט צילום דרור סיתהכל
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תא והמרכז וסגן נשיא ההתאחדות // צילום דרור סיתהכל

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "רעידת האדמה הקטלנית שהכתה ביום שישי האחרון בטורקיה והורגשה גם בישראל, נהרגו עשרות תושבים והתמוטטו עשרות בתים, צריכה להוות נורה אדומה לממשלת ישראל אשר כידוע מצויה גם כן על השבר הסורי אפריקאי. מומחים חוזים שרעידת אדמה חזקה צפויה להכות גם בישראל. ישנם בישראל בתים שלא יעמדו ברעידת אדמה חזקה וחייבים לעבור חיזוק באופן מיידי. בהקשר זה אני חושב שביטול תמ"א 38 מהווה הסרת אחריותה של המדינה והפקרה של ביטחון התושבים! הדרך היחידה להגביר את הפעילות בתחום ולהבטיח מוגנות לכל בית בישראלי היא להפקיע החלטות התכנון בתחום ההתחדשות העירונית מידי ראשי רשויות ולפעול על פי תוכנית לשעת חירום המופעלת על ידי הממשלה שתכתיב מדיניות כלל ארצית בתחום ויאפשרו קידום פרויקטים בהתחדשות עירונית במסלול מהיר אשר יבטיח חיזוק מבנים לטובת ביטחונו של כלל הציבור בישראל. ללא אחידות בין המדיניות הממשלתית והמקומית בטחון התושבים יוותר בידי ראשי הערים, אשר משנים את מדיניות התכנון העירונית בהתאם לאינטרסים פוליטיים שונים ויוצרים מצב של חוסר וודאות. לא ניתן להפקיר את בטיחות ובטחון תושבי המדינה לאינטרסים אלה. פרויקטים שיוצאים לפועל בתחום ההתחדשות העירונית אינם קרובים אפילו לפוטנציאל האפשרי של חיזוק מבנים". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות