banner
פאנל מימון בכנס לשכת שמאי מקרקעין באילת צילום מרסלו אילת
פאנל מימון בכנס לשכת שמאי מקרקעין באילת צילום מרסלו אילת

50% מהאשראי העסקי עבר למימון חוץ בנקאי אבל הבנקים לא מודאגים מהתחרות

טלי ריצ'מן, נציגת בנק דיסקונט, בכנס לשכת שמאי המקרקעין על התחרות עם הקרנות: "אשראי החוץ הבנקאי פה כדי להישאר ולצמוח, תחרות היא דבר טוב ונכון גם לנו כבנקאים. הכפלנו את האשראי שלנו בחמש שנים, יש מקום בשוק לכולם"

תמונה: פאנל מימון בכנס לשכת שמאי מקרקעין // צילום פוטו מרסלו 

לא חוששים מהקרנות: הבנקים לא חוששים מהקרנות ומאמינים שיש מקום לכולם. "בבנק דיסקונט הכפלנו את האשראי שלנו בחמש שנים ולכן אני חושבת שיש מקום בשוק לכולם", כך אמרה טלי ריצ'מן, נציגת בנק דיסקונט בכנס לשכת שמאי המקרקעין שנערך באילת,   "אמנם קרה פה משהו מהפכני והאשראי החוץ הבנקאי פה כדי להישאר ולצמוח, אבל אין לי בעיה עם זה, תחרות היא דבר טוב ונכון גם לנו כבנקאים. זה שומר אותנו עירניים וחדים ואנחנו גם לומדים מהקרנות. לדוגמא, למדנו מקרנות כיצד לממן קבוצות רכישה וכיום אנחנו מצליחים  להתגבר על העניין הבירוקרטי של החיתום ויכולים לתת שרות עם מהירות תגובה כמו של הקרנות". קלרה צברגל, נציגת בנק הפועלים ציינה כי: "בשנים האחרונות שוק ההון מאד פתוח ולחברות הגדולות בענף  קל וזול יותר לגייס בשוק ההון. עם זאת חברות פרטיות, חברות בתחום ההתחדשות העירונית יפנו לגופים חוץ בנקאיים. ככל שהשוק גדול, והוא גדל כל הזמן מבחינת ההיקפים, יש יותר מקום ליותר חברות שמספקות אשראי ויש מקום לכולם".

דניאלה פז מנכ"ל ובעלים של חברת פז כלכלה והנדסה, אמרה כי: "עד לפני 5 שנים המערכת הבנקאית התקשתה להעמיד אשראי למימון פרויקטי נדל"ן בשל המגבלה הענפית. נעשו אז מספר צעדים ביניהם שיתופי פעולה של הבנקים עם גורמים מוסדיים על מנת להגדיל את יכולת המימון בעיקר בתחום מימון ערבויות חוק המכר. במקביל זה שלח אנשים יצירתיים להקים קרנות או חברות עבור המוסדיים שיספקו מענה נוסף לשוק. כיום אין מגבלת אשראי אבל עדיין יש חסמי כושר ייצור בענף הבנייה המהווים חסם להגדלת היצע הדיור".

סיסו יעקב, מנכ"ל קרן יסודות ציין כי: "בשנת 2005 הייתה מהפכה כאשר ועדת בכר פתחה את השוק והיום 50% מהאשראי העסקי עבר למימון חוץ בנקאי. אבל זה לא קרה בשוק המגורים בגלל הצורך בערבויות וזה היה החסם שסגר את השוק, הכסף המוסדי הלך לענפים אחרים. אנחנו עשינו שינוי כאשר חברנו לחברות הביטוח והתחלנו לספק אשראי לענף, לא רק ערבויות. לפי דעתי בשנים הקרובות ענף הנדל"ן יראה אחרת – גם במימון בניה למגורים יהיה איזון בין הבנקים לגופים החוץ בנקאיים".

ירון בלנק מחברת מכלול, אמר כי: "לפני שש שנים כשישבנו ועשינו תוכניות חשבתי שהשוק הזה ינוהל על ידי השמאים, אבל גנבו לכם את השוק. מי שמנהל את כל העסקאות והמכרזים הם עורכי הדין. רק שמאי אמור לעשות את זה, איך לא נכנסתם לתחום הזה? כי אתם פחות יזמים ויותר אנשי מספרים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות