banner
ערן סיב // צילום: סיון פרג
ערן סיב // צילום: סיון פרג

"ביטול תמ"א 38 יוביל לפגיעה בענף השיפוצים"

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל, בראיון חג לקראת השנה החדשה, על השפעת תמ"א 38 על ענף השיפוצים ושאלת עתידה: "אין ספק שאם תיפול ההחלטה לבטל את התמ"א ולעבור לחידוש באמצעות מתחמי פינוי בינוי, ענף השיפוצים ייפגע"

ערן סיב // צילום: סיון פרג

תמ"א 38 חגגה השנה 14 שנים, איך במהלך השנים הושפע ענף השיפוצים מהתמורות שחלו בתוכנית?
"בתחילת דרכה של התוכנית, כשרק הוגשו בקשות להיתרים והחל זמן ההמתנה להיתר המיוחל, הורגשה בענף השיפוצים ירידה משמעותית בהיקף העבודה והאטה בהזמנת שיפוצים. בבניינים אשר נמצאו בתהליכים ראשונים לקראת מימוש התוכנית והם המתינו מספר שנים להיתרים, העדיפו רוב בעלי הדירות לדחות את השיפוצים בדירות שתחזוקתן נמוכה כיוון שלקחו בחשבון כי במסגרת הליך התמא , ניתן יהיה לבצע שינויים ותיקונים בנכס. במקרה זה העדפתם הייתה להמתין עם שיפוצים מסיביים מאשר להיכנס לשיפוץ ואז לאחר כמה שנים לעבור זאת שוב. 

לכן, רוב בעלי הדירות בצעו באותן שנים רק תיקונים שהם תיקוני חירום או תיקונים קוסמטיים קלים. לצידם וכאשר חלפו השנים ויותר ויותר התחלות בנייה והיתרים התקבלו במסגרת התוכנית, החלו להגיע אל קבלני השיפוצים הזמנות לעבודות שונות ובהיקף גדול. למעשה, בבניינים אלו, כ 80% מבעלי הדירות בבניינים העוברים חיזוק ותוספת (הליך תמ"א 38 1 ) מבצעים שיפוץ כזה או אחר. גם אם הם נעזרים בקבלני הפרויקט לערוך שינויים בדירתם, לרוב הקבלנים מפנים אותם לקבלני שיפוצים. כמו כן, חברות רבות בתחום התמ"א 38 עובדים עם קבלני משנה מתחום השיפוצים לעבודות גמר. לכן ניתן לסכם ולומר כי פרויקטים בביצוע יצרו מקומות עבודה עבור קבלני השיפוצים והגמר. בראיה רחבה ניתן להגיד שככל שיותר פרויקטים של תמ"א יוצאים לפועל המצב מתאזן".

 

מה יקרה לענף השיפוצים אם התמ"א 38 תבוטל בשנת 2020?


"אין ספק שאם תיפול ההחלטה לבטל את התמ"א ולעבור לחידוש באמצעות מתחמי פינוי בינוי,  ענף השיפוצים ייפגע כיוון שהיקף העבודה צפוי לרדת באופן משמעותי. אבל לא רק ענף השיפוצים יפגע מכך.  יש לזכור כי ענף הבניין כולו מספק עבודה למגוון רב של אנשי מקצוע בתחומים שונים כמו חשמל, איטום, אינסטלציה, רצפים, עובדי אלומיניום ועוד. במידה ויעברו למתחמי פינוי בינוי על חשבון תמ"א 38,  המשמעות היא שיהיו פחות מקומות עבודה. הוצאה לפועל של מתחם לוקחת המון זמן הן מבחינת סרבול והתארכות ההליכים הביורוקרטיים והן מבחינת הליכי הביצוע וזה יפגע בכל השוק, ואנשי מקצוע רבים יישארו ללא עבודה. כמובן שיפגעו מכך גם בעלי הדירות, במיוחד אלו הגרים בבניינים הזקוקים באופן בהול למיגון ובבניינים אשר לא יכולים מסיבות תכנוניות להיכלל בתוך מתחם". 

איך תחום ההתחדשות העירונית אמור להתנהל לדעתך?


"אסור לבטל את תמ"א 38 אלא, יש למצוא את הדרך הנכונה והיעילה להמשיך אותה, התמ"א נועדה לספק מיגון לדירות בהן לא קיימים ממ"דים ולספק הגנה מפני רעידות אדמה במקומות המועדים לכך. יש עשרות אלפי דירות בישראל ללא ממ"דים. תמ"א 38 מאפשרת לחזק בניינים באופן המהיר, הזול והיעיל ביותר. המדינה שלנו נמצאת תמיד תחת איום של טילים מצפון ומדרום וביטול של תוכנית שאמורה למגן את הדירות ולהבטיח לתושבים ביטחון היא חוסר אחריות וסיכון חיי אזרחים. מומחים מזהירים מפני רעידת אדמה חזקה, במידה והיא תתרחש, ישראל תספוג נזקים קשים מאוד ואף פגיעות בנפש ומי שלוקח על עצמו את ההחלטה לבטל את תמ"א 38 ,יצטרך לתת את הדין על החלטה כה הרת גורל וחסרת אחריות. במקום לבטל את תמ"א 38 אני קורא לרגולטורים למצוא את הדרך לזרז אותה, לקצר וליעל את הליכי רישוי ולהוציא כמה שיותר פרויקטים לפועל זה ישרת קודם כל את מטרתה- מיגון בתים וגם את העוסקים בענף הבניה, את המדינה ובעיקר את בעלי הדירות".

לסיכום, הישג שאתם יכולים להתגאות בו מהשנה החולפת?


"בישראל מתבצעים מדי שנה כ-300,000 שיפוצים של בתי אב, כאשר העלות הממוצעת לשיפוץ של דירה בגודל 100 מ"ר עומד על 300-350 אלף שקל. עד לאחרונה, התנאים לרישום בענף השיפוצים היו נוקשים וזאת מאחר וסיווג הקבלני הראשוני עמד על סך של 1.5 מיליון לפרויקט, ולכן כאמור, רק כ-10% מהקבלנים בענף הצליחו להירשם בפנקס הקבלנים ולהחזיק ברישיון לעסוק בעבודות שיפוצים. כחלק מפעילות ההסדרה שקידמה ההתאחדות חתם, במאי 2018 שנה, שר הבינוי והשיכון לשעבר, יואב גלנט על תיקון לתקנות רישום קבלנים אשר קובעות סיווג קבלני חדש לענף השיפוצים לעבודות עד 350,000 ₪. מהלך זה הושלם בחודש יוני האחרון, בו נבחנו ביום אחד כ-700 קבלני שיפוצים במבחני ההסמכה המקצועיים אשר מהווים תנאי לרישום בפנקס הקבלנים. קבלן ללא רישיון – יעבור על החוק". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות