banner
תל-אביב // Depositphotos
תל-אביב // Depositphotos

תחזית בכירים לשנה החדשה: שינוי במדיניות הדיור בישראל

יזמים וגורמים בשוק הנדל"ן הישראלי עם כל התחזיות לשנת תש"פ, כשברקע הממשלה הבאה. ד"ר חיים זיכרמן, ראש ביה"ס לנדל"ן, הקריה האקדמית אונו: "הממשלה הנכנסת תידרש להחליט האם מטה הדיור יישאר גוף רגולטורי החולש על שוק הנדל"ן הישראלי, או שמא המטה יוחלש או אפילו יפורק"

תל-אביב // אילוסטרציה

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס: "השנה החולפת התאפיינה בהבטחות גדולות ואכזבות גדולות לא פחות. מחירי הדירות התחילו שוב להרים את ראשם, בניגוד גמור לכל תחזיות ותקוות הממשלה, ולמרות המיליארדים הרבים שבוזבזו על מחיר למשתכן. בשנה הקרובה יהיה המשך לאי הוודאות ויהיו תוכניות חדשות שלא בטוח שיתנו פתרון למחירי הדיור. התקווה היא שהממשלה תתחיל להבין שרק בניית דיור להשכרה ארוכת טווח והתחדשות עירונית, יפתרו את הבעיה הזאת".

אוהד דנוס // יחצ
אוהד דנוס // יחצ

ד"ר חיים זיכרמן, ראש ביה"ס לנדל"ן, הקריה האקדמית אונו: "הממשלה הנכנסת תידרש להחליט שתי החלטות משמעותיות ביותר עבור שוק הנדל"ן. ראשית, האם מטה הדיור יישאר גוף רגולטורי החולש על שוק הנדל"ן הישראלי, או שמא המטה יוחלש או אפילו יפורק, וסמכויותיו יחזרו לידי המשרדים. שר האוצר הנכנס יצטרך להחליט האם להמשיך ולהחזיק במבנה ריכוזי זה. שאלה שניה הינה גורלה של תוכנית 'מחיר למשתכן'. קיימת מחלוקת רחבה בשוק באשר לכדאיות תוכנית מחיר למשתכן והצלחתה, אולם הפסקת התוכנית באופן מהיר על ידי הממשלה הנכנסת, עלולה לייצר חוסר ודאות בשוק הדיור, שישפיע הן על היזמים והן על מחירי הדיור. טוב תעשה הממשלה הנכנסת אם תחיל שינויי מדיניות בצורה מדודה ואיטית, תוך בדיקת השפעתה על השוק המקומי". 

צחי חג'ג // טל צ'יקורל
צחי חג'ג // טל צ'יקורל

יו"ר ובעלי קבוצת חג'ג', צחי חג'ג': "לקראת סיום השנה, נראה שיש בשוק התעניינות גוברת ורצון גדול יותר לרכוש דירות. אני חושב שבשל ההיצע המוגבל בתל אביב, אין כרגע אפשרות ריאלית להוריד מחירי דירות. אני לא צופה עליית מחירים משמעותית בעיר בשנה הקרובה, וזאת למרות שלאחר תקופה ארוכה שרבים ישבו על הגדר, יש חזרה של אנשים למשרדי המכירות. אני צופה שבשנה הקרובה יהיה המשך למגמת הביקושים בערים הגדולות ורכישת דירות. לגבי המחירים בכלל הארץ, אני חושב שהם יישארו יציבים. לא סביר שהמחירים יירדו כשהביקושים עולים".

בעלי יזמית הנדל"ן, אילה אגם, ג'קי סוויסה: "השנה החולפת התאפיינה במעט מאוד פרויקטים ומכרזים שאפשר היה לגשת אליהם, כי הכל היה מיועד למחיר למשתכן. יזמים רבים, ובהם אנחנו, הלכו לכיוון של נדל"ן מניב. לאחרונה יש דרישה לדירות שלא הייתה קיימת, ואני חושב שזו תהיה שנה טובה ליזמים. להערכתי בשנה הקרובה מחיר למשתכן ירד משמעותית, ויזמים יוכלו לחזור למכרזים ולאפשר מחירים שפויים, בעיקר בקבוצות רכישה. לגבי דבר אחד אין לי ספק, וזה שמחירי הדירות השנה יעלו בשיעור של בין 3 ל-5 אחוזים". 

מנכ"ל דן נדל"ן, מצי קזיס: "אנו מזהים עלייה של עשרות אחוזים בהתעניינות ברכישה בפרויקטים, המתבטאת גם בהיקף עסקאות, בעיקר מצד משפרי הדיור שחוזרים לשוק, לאחר תקופת המתנה ארוכה. הרוכשים במרכז מחפשים אלטרנטיבות למחירים הגבוהים בתל אביב בפרויקטים במעגל הראשון שסביב העיר".

ארז רוזנבוך // צילום עמית חכמוב
ארז רוזנבוך // צילום עמית חכמוב

יו"ר קרן הריט למגורים, מגוריט, ארז רוזנבוך: "בשנה החולפת היינו עדים להמשך מגמת הקטנת החזקות המשקיעים בדירות להשכרה, שמתקיימת מזה מספר שנים. כתוצאה מכך, חל קיטון בהיצע הדירות להשכרה בישראל, חלה עלייה נמשכת בשכר הדירה, וממשיך קיומו של שוק פרוץ ולא מוסדר להשכרת דירות, שכשני מיליון שוכרי דירות בישראל סובלים ממנו. לנוכח היעדר מדיניות ממשלתית ייעודית ומוכוונת לטובת שוכרי הדירות או קרנות הריט למגורים, שמטרתן השכרת דירות איכותיות בישראל לטווח ארוך ובתנאים הוגנים, קיים חשש שמא המגמות הנוכחיות בשוק תימשכנה ואף תתגברנה בשנה הקרובה".

בעלי מינהל מגורים, מוטי פלד: "השנה החולפת התאפיינה בהמשך לחוסר הוודאות בשוק הנדל"ן בשל תוכנית מחיר למשתכן והיעדר היצע קרקעות ליזמים. מצד שני, אנו מזהים התאוששות בתחום קבוצות הרכישה ונסיקה של ממש בתחום ההתחדשות העירונית בכלל, ופרויקטי פינוי בינוי בפרט. אנו צופים כי שני תחומים אלו ימשיכו להתפתח גם בשנה הבאה ויגבירו את היצע הדירות החדשות בשוק". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות