banner
צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

נחתם מסמך הבנות להעסקת המנופאים באתרי הבנייה

ההסכם, שנחתם בין ההסתדרות, התאחדות הקבלנים בוני הארץ והתאחדות מעסיקי המנופאים, יקדם אכיפה של תנאי העסקתם של המנופאים באתרי הבנייה ברחבי הארץ

צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

היום נחתם מסמך הבנות בין ההסתדרות, התאחדות הקבלנים בוני הארץ והתאחדות מעסיקי המנופאים, "לשיתוף פעולה להעסקת המנופאים בהתאם לדין, ולצמצום תופעות פסולות של העסקה על ידי חברות ללא רישוי או של מנופאים עם רישיונות מזויפים", כך נמסר עם חתימת המסמך. 

"הסכם ההבנות נחתם על רקע הצורך לשפר את המודעות של העסקת המנופאים לפי דין, ולצמצם תופעות של העסקה על ידי חברות ללא רישיון, תשלום בתלושי שכר פיקטיביים וזיוף רישיונות מנופאים", אומרים בהסתדרות, "על פי ההסכמות אשר עוגנו במסמך ההבנות, הצדדים להסכם יפעלו במשותף להגברת המודעות לחשיבות העסקת מנופאים לפי דין, בדגש על תשלום שכר על פי חוק והעסקה על ידי מעסיק מורשה בלבד, תוך קידום מאבק משותף מול משרדי הממשלה וגורמי האכיפה בתופעת זיוף רישיונות המנופאים, הפוגעת בבטיחות. בנוסף סוכם על ניסוח והפצת חוזרים משותפים לעובדים ולמעסיקים, פעמיים בשנה לכל הפחות, בנושאי זכויות מנופאים, עקרונות לעבודה בטוחה ועדכונים מקצועיים, על מנת להעלות את המודעות לנושאים אלה". 

באשר לאכיפת ההסכם, מציינים הצדדים כי יוקם פורום משותף שיתכנס אחת לרבעון ויבצע מעקב אחר יישום העקרונות המוסכמים וידון בנושאים מקצועיים נוספים הקשורים להסדרה ולקידום המנופאים ומעמד המקצוע. 

כזכור, בחודש ינואר 2019 תוקן חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, בו נקבע שהעסקת מנופאים תהיה על ידי חברות כוח אדם בעלות רישיון ייעודי להעסקת מנופאים בלבד, אשר תהיינה כפופות לדרישות רגולציה רלוונטית. בהמשך לכניסתו לתוקף של התיקון לחוק, ניתן היתר להעסקת מנופאים רק לחברות אשר עומדות בקריטריונים שנקבעו בהתאם לחוק, ועל החברות חל צו ההרחבה בענף הבנייה. התאחדות מעסיקי המנופאים בישראל הוקמה לאחר כניסתו לתוקף של החוק, והיא מאגדת חברות בעלות היתר להעסקת מנופאים כפי שנקבע בחוק.

צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "החתימה על מסמך ההבנות היום הינה אבן דרך במאבק המשותף שלנו למען בטיחות העובדים בענף הבנייה. אנחנו עוסקים בנושא זה השכם והערב אולם כפי שכבר אמרתי מספר פעמים בעבר, רק בשיתוף פעולה מלא של כל הנוגעים בדבר נוכל להגיע להישגים. העבודה על הסדרת הענף וביטחונם האישי של העוסקים בו לא תמה ואנו נמשיך לעמול כדי שענף הבנייה יהיה מקום מתגמל ובעיקר בטוח לעוסקים בו".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "בשנה האחרונה, לצד הרחבה של ההשקעה והפעילות למניעת תאונות עבודה בהתאחדות עצמה, הרחבנו גם את שיתוף הפעולה עם ההסתדרות, הקמנו יחד את מטה הבטיחות וסימנו שורה של מטרות שאנו רואים ככאלה שיובילו את המאבק בתאונות העבודה בענף להישגים בולטים. הכאוס שנוצר בתחום הפעלת המנופים באתרי הבניה חייב להיפסק. ההסכם שנחתם היום מוסיף עוד נדבך חשוב למאבק בנושא הזה. יש חשיבות עליונה לעובדה שכל הנוגעים בדבר יצטרפו לעשייה מצילת החיים הזו ויפעלו יחד".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, יצחק מויאל: "זהו צעד נוסף וחשוב במסגרת המאבק שלנו לשמירה על בטיחותם וחייהם של  העובדים בענף, ובשינוי ושיפור תדמיתו של הענף. בזכות ההתאגדות בהסתדרות, המנופאים זכו לשיפור משמעותי בזכויותיהם ויש להם כתובת ומענה. מסמך ההבנות מעביר מסר חשוב מאוד למעסיקים ולעובדים בענף –תמו זיופי הרישיונות ותמה הפרת הזכויות השיטתית – כולנו משלבים ידיים יחד על מנת להבטיח למנופאים העסקה הוגנת ובטוחה.  לפנינו עבודה רבה, אך אני מברך על הצעד חשוב זה בדרך ליעד שלנו".

צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

אדי בן ליש, מנכ"ל התאחדות מעסיקי המנופאים: "החתימה על מסמך הבנות היא בעלת חשיבות אדירה לענף הבנייה בכלל ולתחום המנופאים בפרט. ברצוני להודות למר ראול סרוגו, יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ ולמר יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, על היוזמה והתרומה לקידום המנופאים ולגיבוש מסמך ההבנות. זהו שלב נוסף במאבק המשותף להעסקה על פי חוק וסיום התופעה של העסקת מנופאים עם רישיונות  מזויפים ותשלום שלא על פי ההסכם הקיבוצי. המסמך יקדם את הסדרת העסקתם של מנופאים על ידי חברות כוח אדם בעלות היתר מיוחד המעסיקות על פי חוק, ובכך יגביר את הבטיחות בענף, יציל חיי אדם ואף יתרום למעמדו של ענף הבניה כולו".

יו"ר ועד ארצי מפעילי עגורן צריח, דן ורשבסקי: "הוועד הארצי של מפעילי עגורן צריח מברך על החתימה על מסמך ההבנות. זהו צעד שנותן כוח למאבק המנופאים להגברת הבטיחות ולהסדרת המקצוע, וצפוי לסייע בהבטחת העסקתנו כדין ובהוצאת גורמים מפרי חוק מהשוק. שיתוף הפעולה בין הצדדים מגביר את כוחנו כשאנו פועלים לקדם מול גורמי ממשל אכיפה של תנאי ההעסקה ולהמשך הסדרה של בטיחותנו, זכויותינו ורווחתנו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות