banner
עו"ד דורון אריאל // צילום: צביקה גולדשטיין | Depositphotos
עו"ד דורון אריאל // צילום: צביקה גולדשטיין | Depositphotos

השלכות האירוע המשמעותי של השנה: גל העלאות הריבית

האירוע המשמעותי ביותר לתחום הנדל"ן בשנה העברית החולפת, שישפיע בוודאי גם על שנת תשפ"ג, הוא תחילתו של גל העלאות הריבית החדות של בנק ישראל: "דירות הפכו ויהפכו עוד יותר למוצר נחשק לעשירים בלבד"

"בתוך מספר חודשים הבנק העלה ריבית ארבע פעמים מרמה אפסית עד ל-2%, כאשר בנק ישראל מודיע שצפויות העלאות נוספות בהמשך שנה הקרובה" – עו"ד דורון אריאל, מומחה למקרקעין ויו"ר פורום בנקאות ופיננסים בלשכת עורכי הדין, מסביר את האירוע שלדעתו השפיע לא רק על השנה החולפת אלא נראה את השלכותיו גם בשנים הקרובות, ולכן הפך לאירוע משמעותי ביותר.

מה ההשלכות של גל העליות?
"לתפיסתי בכך, רק ניתן עוד ביסוס לכך שדירות הפכו ויהפכו עוד יותר למוצר נחשק לעשירים בלבד. נכון שהאינפלציה בישראל עולה, אבל היא עדיין עולה בקצב יחסית נמוך יותר מהעולם, והעלאות אגרסיביות ומיידיות שכאלה, גוזרות על הזוגות הצעירים ונוטלי המשכנתאות להמשיך ולגור בדירות שכורות (שהיקפן מועט ומחירן גואה), כי לרכוש דירה הם כבר לא יצליחו". 

אז מה הביא את בנק ישראל לקבל את ההחלטה?
"הרגולטור לתפיסתי איבד שליטה לחלוטין על שוק הנדל"ן, הוא ממשיך לחבוט ביזמים ולדכא ביקושים, במקום לפעול בנחישות להגדלת ההיצע. כבר ראינו השנה שחלק מהרוכשים עברו לשבת על הגדר בהמתנה לראות מה יעשו השרים או נגיד הבנק המרכזי, ראינו שהיזמים כבר מגלמים את העלאות הריבית במחירי הדירות, רואים קושי מימוני בשוק גם עבור יזמים חזקים, ויש גם כאלה שהקפיאו פתיחה של פרויקטים חדשים עד להתייצבות השוק מחדש". 

מה תהיה התוצאה?
"התוצאה כרגיל תהיה הפוכה ממה שהתכוון המשורר – רוכשי הדירות ישלמו יותר, פחות דירות ייבנו, המחירים יעלו, הפוליטיקאים יכריזו על עוד 'תוכנית חדשה', והשיירה תעבור".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות