banner
באדיבות V5 אדריכלים // הדמייה: א. סטודיו
באדיבות V5 אדריכלים // הדמייה: א. סטודיו

ההתחדשות העירונית לאן

הכוונה טובה – מדינת ישראל והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מעודדות ופועלות לקידום פרויקטי התחדשות עירונית חדשים במקומה של תכנית התמ"א שתפקע בעוד כשנה וחצי. עם זאת, נראה שהדרך להפיכתם של האזורים המיושנים לרקמה עירונית חיה ופעילה עוד ארוכה ומלאה במשוכות. מה הסיבות לכך ומה ניתן לעשות כדי להאיץ תהליכים ולשנות. זווית אדריכלית

רנית נחום-הלוי 25.05.2021

הפור נפל: למרות הקריאות בתקופה האחרונה להעריך את תוקפה של תכנית תמ"א 38 נראה שתסתיים כמתוכנן באוקטובר 2022. התכנית, שאושרה על ידי הממשלה בחצי הראשון של 2005 והייתה אמורה לטפל בסיכונים המבניים במקרה של רעידת אדמה, ידעה מהמורות רבות ובמקומה יכנס לתוקפו תיקון חדש לחוק התכנון והבניה שיעניק סמכויות תכנון נרחבות לרשויות המקומיות, יבטל מתן הקלות על התכנון המקורי ויאפשר תוספת של 12 מ"ר בלבד עבור בניית ממ"דים שהפכו למצילי חיים בשבועות האחרונים.

אדריכל רון שפיגל // צילום: רגב כלף
אדריכל רון שפיגל // צילום: רגב כלף

לדברי האדריכל רון שפיגל, בעלי המשרד 'שפיגל אדריכלים', החלופה מדברת על מתחמים אך בשלב זה ציבור המתכננים עוד לא ממש יודע כיצד זה יעבוד. "בשלב זה, כמתכנן אני די סקפטי. התמריצים צריכים להיות מאוד כלכליים, מה שאומר ששחקנים רבים לא יוכלו לשחק במגרש הזה. לדעתי האישית, להמציא את הגלגל מחדש במקרה הזה זאת פשוט טעות. במקום לשפר את התמ"א, מבטלים וממציאים מחדש. ההמצאה החדשה, בדמותם של מתחמים, רק תסבך ותאט את קצב ההתחדשות. אני צופה שמסת הפרויקטים שבתכנון תרד מכיוון שהחלופות מצריכות אורח רוח וגב כלכלי. לדעתי המקצועית הנכון ביותר הוא להמשיך את התמ"א בגרסתה הנוכחית ולבצע בה שיפורים, בדגש על פרויקטים של הריסה ובנייה, מבלי להרחיב ולחייב טיפול במתחמים שלמים. בנוסף, יש למצוא דרך להוציא את הבירוקרטיה מהרשויות, מאחר וזו תכנית ארצית ולא עירונית, כמו גם לתגמל את הערים על מנת שאלו ידחפו לטובת פרוייקטי תמ"א".

אדריכלית טלי דראל // צילום: סאם יעקובסון
אדריכלית טלי דראל // צילום: סאם יעקובסון

"לכולם ברור שהדרך לקדם את ההתחדשות העירונית היא על ידי פיתוח פרויקטים בראייה רחבה יותר, למרות הסרבול והקושי בעבודה מול מסה גדולה של דיירים ומול הוועדות המקומיות", מסבירה טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים. "כרגע אנחנו רואים איך חלק לא מבוטל מהפרויקטים האלה מתמסמסים לכן ההתחדשות איטית מהמצופה. אנחנו מקווים שעם הזמן מיומנות קידום תכניות שכאלה תשתפר, ויוגדרו מתחמים מצומצמים יותר שיגדילו את סיכוי המימוש שלהם".

 לשיטתה של דראל, שיתוף פעולה בין העיריה-דייר/יזם- אדריכל הוא קריטי לקידום פרויקטים בכזה סדר גודל, שרבים מהם כאמור בשלב זה על הנייר בלבד. "המפתח להתחדשות עירונית נכונה כולל ניתוח צרכי הקהילה, מערכות הסעת המונים, תשתיות תנועה וחניה, שטחים פתוחים וחשיבה עירונית. רק כך ההתחדשות אכן תביא אותנו לערים המתפקדות היטב ומספקות איכות חיים ברמה גבוהה".

אדריכל בני פרי V5 אדריכלים // צילום סאם יעקובסון
אדריכל בני פרי V5 אדריכלים // צילום: סאם יעקובסון

בראייתו של בני פרי, גם הוא שותף במשרד V5 אדריכלים, עיר אינה יכולה להתחדש רק בזכות פרויקטים של התחדשות עירונית, בפרט לא במנגנון הישראלי שמכפיל את הצפיפות פי 3 בערך בכל הליך. לשיטתו של פרי דרך נוספת לייצר התחדשות עירונית היא על ידי אחזקה ראויה של מבני המגורים. "אם נמשיך במתכונת הנוכחית, גם בניינים חדשים יתבלו מהר ויחייבו "התחדשות" כל כמה עשרות שנים. אם בעלי הדירות יקפידו לשמור על תקינות המערכות ועל האסתטיקה של המבנה באופן שוטף לא נדרש להחליף בניינים ישנים בחדשים. בניין צריך להתחדש בשוטף לאורך חייו בדומה למבנים באירופה למשל. עד שלא תוגדר מערכת חוקים ותקנות שתחייב אחזקה לא ייעצר תהליך ההתבלות וההתפוררות של מבני המגורים ואיתו הלחץ הציבורי לקיים 'התחדשות עירונית'".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות