banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה ת"א // מגדילים

אוהד דנוס על סקירת הנדל"ן של האוצר: קיים חשש ממשי של הטעיית הציבור"

חברות הנדל"ן מסכמות תקופה של יובש על רקע מגיפת הקורונה ותוכנית מחיר למשתכן שיבשו את השוק. מצד אחד הן קוראות לתוכנית חלופית שתתן מענה לזוגות הצעירים ומצד שני הן מחממות מנועים ומתכננות את ההסתערות בענף

רנית נחום-הלוי 25.04.2021

תגובה לסקירת ענף המגורים של משרד האוצר המתפרסמת היום,  קוראות חברות הנדל"ן לתוכנית חלופית במקום תוכנית "מחיר למשתכן". יו״ר השמאי הממשלתי לשעבר ומומחה הנדל״ן אוהד דנוס מתריע כי נתוני עליית המחירים המתפרסמים על-ידי מדד המחירים, יהיו שגויים ומוטים כלפי מעלה.  

"פרויקט מחיר למשתכן גווע ויחד איתו גווע מספר העסקאות שעדיין מבוצעות בו", מסביר דנוס, "הירידה הדרמטית בכמות העסקאות במחיר למשתכן משפיעה גם על המדדים הממשלתיים המתפרסמים בעניין מחירי הדירות, שמשקללים גם מכירות אלה (בפרט מדד מחיר הדירות החדשות). המשמעות המיידית של ירידה זו על כן, היא מדדים שיפגינו עליות מחירים חדות ממה שבפועל מתרחש בשטח. על זה לא חשבו שהחליטו לשקלל במדד את הנתונים המסובסדים הללו וכיום קיים חשש של ממש בהטעיית הציבור בעצם הכללתם. בקשר עם העלייה ברכישות הציבור בשוק החופשי אומר רק כך, היה מפתיע מאוד אם לא היינו רואים את המגמה הזו, באין בעל בית אמיתי לתחום הנדלן".

אוהד דנוס // צילום: שחר שירזי
אוהד דנוס // צילום: שחר שירזי

אסף כהנר, מנכ"ל חטיבת השיווק בחברת Ewave Nadlan: "רבים מהעוסקים היום בתחומי הנדל"ן – יזמים, מתווכים, שמאים, עו"ד, בנקאים, ועוד – מרגישים את ההתעוררות של החודשים האחרונים בשוק הנדל"ן. נתוני משרד האוצר אודות מכירת הדירות בחודש פברואר השנה מראים כי אלו עקפו את המכירות בחודש פברואר אשתקד, שהיה גם החודש האחרון לפני שהקורונה הכתה בישראל ונכנסנו לסגר הראשון. ההתעוררות הזו של ענף הנדל"ן, והתגברות הפעילות בו, באות לידי ביטוי גם בגביית מיסי הנדל"ן על ידי המדינה, שעמדו על 1.4 מיליארד שקלים במרץ השנה אל מול 1 מיליארד שקלים במרץ אשתקד, גידול של 40%. גם תחום המשכנתאות העלה את קצבי הפעילות שלו, ומנתוני בנק ישראל עולה כי סך המשכנתאות החדשות ברבעון הראשון של השנה עמד על 22.3 מיליארד שקלים, גידול של 7% ביחס לרבעון המקביל שנה שעברה, שהיה חזק בפני עצמו".

אסף כהנר // צילום מנש כהן
אסף כהנר // צילום מנש כהן

 "כל האינדיקטורים מראים שהרוכשים נמצאים בפוזיציה רצינית ומוכנים לביצוע מהיר של עסקאות, והסיבה לכך לדעתי היא כפולה. ראשית, המשבר הפוליטי, שלא רואים את סופו, גורם ליותר ויותר אנשים לאבד אמון במערכת הפוליטית ובקברניטיה. הציבור רואה מערכת פוליטית שאינה מסוגלת להעביר תקציב ולגבש סדרי עדיפויות, הוא אינו רואה "בעל בית", או תכנית שתיתן מענה לצרכים בתחום הנדל"ן והדבר גורם ליותר ויותר משקי בית לרדת מהגדר ולהיכנס לפוזיציה בתחום הנדל"ן –  בין אם למגורים או כהשקעה. הגורם השני הוא השתחררות שסתום שיצרה הקורונה על מגבלות התנועה והריחוק שלה, כשמאז נובמבר 2020 ועד היום אנו רואים עליית מדרגה של שוק הנדל"ן ובהיקפי הפעילות שלו".

רוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ // צילום כפיר סיון
רוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ // צילום כפיר סיון

לדברי רוני בריק, נשיא כבוד של התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון, "עולה מהנתונים שמלאי הדירות במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן' הולך ונגמר – רק 823 דירות חדשות נמכרו בפברואר במסגרת זו, צניחה של 41% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הגיעה העת לטיפול כולל בשוק הנדל"ן לטובת כל אוכלוסיית ישראל ולא רק לאחוזים בודדים מהציבור שנכללו במחיר למשתכן. המדינה צריכה להגדיל משמעותית את היצע הדירות בשוק על ידי קידום התחדשות עירונית בהיקפים גדולים, וזאת באמצעות גיבוש וחתימת הסכמי גג להתחדשות עירונית כמו הסכמי הגג שנחתמו עד כה לבנייה חדשה".

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו": "תכנית מחיר למשתכן שהלכה בדרך כל בשר, נגסה בכ-40% בקירוב משוק הדיור, זאת במישרין על חשבון השוק החופשי. מחד גיסא, אני סבור כשהעליה בנתח השוק החופשי כמו גם במספר המשקיעים הינה מגמה חיובית. מאידך גיסא, הצעתי בעבר ואני מציע כיום ביתר שאת כאלטרנטיבה טובה הרבה יותר ממחיר למשתכן, להגדיל באופן אוטומטי ב-30% את זכויות הבנייה של הקבלנים בכל פרויקט שיבנה באזור הביקוש ובתמורה יקצו הקבלנים 20% מהדירות במחיר מופחת לזכאים ועוד 10% אחוזים מהדירות בשכירות מסובסדת לטווח ארוך".

דליה עסיס // צילום: אלן צ'פלסקי
דליה עסיס // צילום: אלן צ'פלסקי

דליה עסיס, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים: "לצערי הרב אין כאן שום סיבה למסיבה. העובדה שאחוז הדירות שנמכרות בשוק החופשי גדלה משמעותית הינה בראש וראשונה משום שתם עידן תכנית מחיר למשתכן. גם העובדה שמספר הרכישות האדירות להשקעה גדל, הינה משום שמס הרכישה למשקיעים ירד מ-8-10 אחוזים ל-5 אחוזים. אולם הבעיה העיקרית- העדר היצע דיור זמין ובמיוחד באזור הביקוש במרכז הארץ, נותרה על כנה ורק הולכת ומחריפה ובמיוחד לאחר שרמ"י קידמה אשתקד רק 32,000 יחידות דיור, זאת בניגוד להערכות המוקדמות שדיברו על כפליים ויותר. רק הגדלה מיידית של היצע הדיור ובתוך זה קידום התחדשות עירונית ובמיוחד תמ"א 38/2 יביאו לאיזון בין ההיצע הדל לבין הביקוש הגובר".

הילה מילר // יחצ
הילה מילר // יחצ

הילה מילר, סמנכ"לית השיווק של חברת מ.אביב: "כמי ששיווקה במהלך השנתיים האחרונות דירות במסגרת מחיר למשתכן הן במודיעין והן בראשון-לציון, אני סבורה שלמרות שתכנית זו הופסקה, היו לה בהחלט גם יתרונות לא מבוטלים ובמיוחד לזוגות צעירים שהצליחו באמצעותה לרכוש דירה ראשונה במחירים מופחתים ביותר ובאזור הביקוש במרכז הארץ. מחד גיסא, טבעי שבעקבות הקורונה נוצרו ביקושים גדולים לדירות גדולות ומיוחדות עם מרפסת או גינה, מאידך גיסא, טוב יעשו מקבלי ההחלטות אם ישקלו גם בעתיד תכנית חלופית למחיר למשתכן שתאפשר אף היא דירות במחירים מופחתים באזור הביקוש".

דרור אוהב ציון // צילום: תומר שלום
דרור אוהב ציון // צילום: תומר שלום

לדברי דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים של חברת דרא שיווק נדל"ן "הנתון הזה הגיוני בהחלט. ויש להבנתנו מספר סיבות לכך. מלאי הדירות במחיר ומשתכן הולך ומצטמצם. אנו עדים למספר הולך וגדל של זוגות צעירים שהתייאשו מלהמתין לדירות המחיר למשתכן ו\או לירידת מחירים בשוק והחליטו לרדת מהגדר ולרכוש דירות שוק חופשי מתוך אמונה שהמחירים לא יעמדו במקום וככל שיתמהמהו חלום הדירה ירחק מהם. בנוסף, שיעור הרכישה של משקיעים בשוק נמצא בעליה חדה מאז הוזלת מס הרכישה וברקע משבר הקורונה, המשקיעים בהחלט חזרו לשוק בגדול ומשקיעים כידוע קונים דירות שוק חופשי ולבסוף יש גם עלייה ברכישה של תושבי חוץ אשר כידוע רוכשים גם הם בשוק החופשי בלבד".

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "נתוני דו"ח האוצר על ירידה ברכישות בפרויקטים של מחיר למשתכן, מסמנות את סופה של התוכנית. מדובר בתוכנית דגל שאמורה היתה לייצר שינוי בשוק הדיור אך נכשלה הלכה למעשה מכמה וכמה סיבות. בהיעדר ממשלה מתפקדת וכאשר מחירי הדיור עולים כל העת, מבנים המשקיעים כמו גם יתר הרוכשים דירות למגורים שאם לא ירכשו כעת יתכן ולא יהיה מה לרכוש או שהמחיר יהיה  מעל ליכולתם. העובדה שלא מטפלים בסיבות לירידה בהתחלות הבנייה יוצרת מצב מדאיג מאוד.

יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל
יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל

אחת הסיבות המרכזיות היא שרמ"י כמעט ולא משווקת קרקעות, סיבה נוספת היא משך הזמן הארוך להוצאת היתרי בנייה, כמו כן הסחבת וחוסר הטיפול של הממשלה במחסור הגדול בכוח אדם בענף היא סיבה נוספת לעיכוב בהתחלות הבנייה. הממשלה החדשה תהיה חייבת להגדיל את מספר העובדים הישראלים בענף בין השאר על ידי מענקים מוגדלים, הכשרה מקצועית והצעת אופק תעסוקתי. כמו כן חייבים להגדיל את מכסות העובדים הזרים והפלשתינאים המאושרות כיום. אם בעיות אלה לא יטופלו בהקדם יהיה קשה עד בלתי אפשרי לגשר על הפערים בין ההיצע לביקוש לדיור בישראל. כאשר ההיצע אינו גדל, מחירי הדירות ימשיכו לצערי לעלות".

אפי חכם סמנכ"ל שיווק ומכירות קבוצת בן שלום: "בחצי השנה האחרונה אנו עדים לשתי מגמות מכירה מובהקות שלא היו הרבה זמן: האחת, הזוגות הצעירים והשניה, המשקיעים שחזרו בענק. הזוגות הצעירים הפנימו כי לא יהיה שינוי מבחינת מחירי הדירות ופרויקטים של מחיר למשתכן הסתיימו. אליהם מצטרפים המשקיעים שקיבלו הקלה בנושא המיסוי במס הרכישה והמחירים מתחילים לעלות מעלה בכיוון מעלה לאחר שבשנים האחרונות השוק גווע ורשם מחסור  חמור של דירות

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות