banner
ברנרד רסקין // צילום: יורם בן סעדון
ברנרד רסקין // צילום: יורם בן סעדון

סקירת מחירי דיור 2018: איפה עלה איפה ירד?

ברנרד רסקין, מנכ"ל רי/מקס ישראל: "ממשלת ישראל יצרה משבר שיביא להעלאה במחירי הדיור – 2018 היא שנת 'רגע לפני הסערה'"

תמונה: ברנרד רסקין // צילום: יורם בן סעדון 

"קבלנים הרגישו חוסר הביטחון בשוק וכתוצאה מכך  2018 התאפיינה בירידה בהתחלות בניה והרבעון השלישי הציג ירידה של מעל 17% בהתחלות הבנייה, לעומת אותה התקופה אשתקד.

בנוסף, אנו עדים להמשך צבירת ביקושים מסוכנת מצד הקונים. כל זה יביא בסופו של דבר  לעליית מחירים", כך אמר מנכ"ל רי/מקס ישראל, ברנרד רסקין, במסגרת סקירת תמונת מצב של שוק הנדל"ן בישראל לשנת 2018.

רסקין התייחס גם לשוק השכירויות ואמר כי: "על פי נתוני האוצר מספר הדירות בבעלות המשקיעים נמצא בירידה כבר שנתיים ברציפות. זאת בעוד הביקוש לדיור בשכירות צומח ביחס ישיר לשיעור הגידול באוכלוסייה בישראל. בנוסף, לאור כך שמתוך 59 אלף דירות שהוגרלו בתוכנית מחיר למשתכן, ל 31  אלף דירות, אין אפילו היתרי בנייה, גם הזוכים במחיר למשתכן צריכים לגור בינתיים בשכירות" .

ירידות בנהריה, עליות בעכו

במסגרת הסקירה, ערכה הרשת מחקר באשר לתנועת מחירי הדירות בערים נבחרות ביחס לאשתקד, לפיו נהריה סבלה מהצפת היצע דירות בעיר ותחרות קשה עם דירות יד ראשונה, דבר שהביא לירידות של 2% בדירות 2 חדרים, 3% בדירות 5 חדרים והתרסקות מחירים של 11% בדירות 4 חדרים בעיר. עוד עלה כי בעכו נרשמה עליית מחירים של 3% לדירות 3-5 חדרים ועלייה של 1% בפנטהאוזים, וילות וקוטג'ים בעיר 

בכרמיאל נרשמה עלייה ממוצעת של 5%-7% לדירות 3-5 חדרים בעיר, בחיפה אזור אחוזה- עלייה של 8% בדירות 4 חדרים ו-4% בדירות 5 חדרים. בעפולה- עלייה של 4% במחירי דירות 3 חדרים, 1% בדירות 4 חדרים ו 6% בדירות 5 חדרים. בחריש- עלייה של 2% בדירות 5 חדרים, 4% בדירות 3 חדרים ו-5% בדירות 4 חדרים ובחדרה- עלייה של 1% בדירות 3 חדרים, 7% בדירות 4 חדרים ו- 1% בדירות 5 חדרים.

ירידת מחירים בנתניה
עוד על פי הממצאים של החברה, בנתניה קריית השרון נרשמה ירידה מחירים של עד 2% בדירות 3-4 חדרים ועלייה מחירים בגובה של 5% בדירות 5 חדרים.

בירושלים קריית יובל- עלייה של 5% במחירי דירות 2 חדרים ועלייה מינורית של 1% בדירות 3-4 חדרים. בכפר סבא- ירידת  מחירים בשיעור של 10% בדירות 3 חדרים, עלייה של 2% בדירות 2 חדרים, עלייה של 7% בדירות 5 חדרים ונסיקה של 25% במחירי הקוטג'ים בעיר.

ברעננה- ירידת מחירים של בשיעור של 7% בדירות 3 חדרים, 2% בדירות 5 חדרים ו-0% בדירות 4 חדרים. בפתח תקווה אזורי עיר גנים, המרכז השקט, מחנה יהודה- לא נרשמה תזוזה, 0% תנועת מחירים בדירות 3-5 חדרים. בבית שמש- עליית מחירים בשיעור של 9% בדירות 3 חדרים, 2% בדירות 4 חדרים ו 6% בדירות 5 חדרים.

תל אביב ובאר שבע עולות
תל אביב- שכונה ל'- אין תזוזה,  0% תנועת מחירים בדירות 4-5 חדרים אולם בתל אביב מרכז- עלייה ממוצעת של בין 2% ל-4% בדירות 2-3 חדרים ובתל אביב דרום מזרח- עלייה של 6% בדירות 3 חדרים עם מעלית וחנייה , 3% בדירת 3 חדרים ללא מעלית וחנייה , 6% בדירות 4 חדרים עם מעלית וחנייה , 3% בדירת 3 חדרים ללא מעלית וחנייה.

ברמת גן- עלייה של 3% בדירות 3 חדרים, 5% בדירות 4 חדרים ו- 2% בדירות 5 חדרים. בחולון- עלייה של 7% בדירות 3 חדרים, 3% בדירות 4 חדרים ו-4% בדירות 5 חדרים. בראשון לציון- עלייה ממוצעת שבין 3% ל-4% בדירות 3-5 חדרים. במודיעין- ירידה של 1% בדירות 5 חדרים ו-0% תנועת מחירים בדירות 3-4 חדרים. בגדרה- נסיקה של 12% בדירות 3 חדרים, עלייה של 1% בדירות 4 חדרים וירידה של 3% אחוז בדירות 5 חדרים. בערים הדרומיות: נתיבות- עלייה של 7% בדירות 5 חדרים ו-0% תנועת מחירים בדירות 3-4 חדרים. שדרות- עלייה של 4% במחירי דירות 3חדרים, 8% בדירות 4 חדרים ו-2% בדירות 5 חדרים. באר שבע אזור נוה זאב ושכונת רמות- עלייה של 8% במחירי דירות 3 חדרים, 2% בדירות 4 חדרים  ו-0% תנועת מחירים במחירי דירות 5 חדרים והפנטהאוזים.

מחיר למשתכן מייצרת דיור פחות רלוונטי
במסגרת הסקירה, התייחס רסקין גם לתכנית מחיר למשתכן, ואמר כי: "הפתרון לבעיית הדיור לא נמצא בהתערבות מלאכותית בשוק והלאמת ענף הנדל"ן. הממשלה ביקשה להוריד את מחירי הדיור אך היא יצרה משבר דיור. מחיר למשתכן נותנת מענה לפלח שוק קטן, כאשר מרבית השוק נפגע מהתכנית.  משאבים יקרים של יזמים מופנים לפרויקטים המיועדים לפלח שוק אחד על חשבון פלח שוק אחר. כבר בשנה שעברה אמרנו שהתכנית תוביל לירידה בהיצע הדירות – ואכן ראינו השנה המשך ירידה חריפה ומובהקת בהתחלות הבנייה, וזה שנה שניה ברציפות.

"מחיר למשתכן מייצרת דיור פחות רלוונטי לצרכי האזרחים ולביקוש הטבעי. השילוב הזה מייצר  מחסור – שמביא לעליית מחירים. חשוב להדגיש כי השוק החופשי מגיב לצורך. הממשלה –  לצורך פוליטי. לכן אני צופה כי בשנת 2019 נראה המשך מגמה של עליית מחירים חד ספרתית בשוק הנדל"ן".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות