banner
ארז רוזנבוך // עמית חכמוב
ארז רוזנבוך // עמית חכמוב

בשורה לשוק השכירות ארוכת הטווח בישראל: ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הרחבת פעילות קרנות הריט

זאת במסגרת פרק השכירות המוסדית בחוק ההסדרים. יו"ר קרן הריט מגוריט: "כבר לפני שנה וחצי פנינו לחשב הכללי בבקשה להלוואות בערבות מדינה, אני לא יודע מה הם בודקים וכמה זמן לוקח להם"

אריאל נוי 24.10.2021

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הרחבת פעילות הקרנות להשקעה במקרקעין (ריט), במסגרת פרק השכירות המוסדית שבחוק ההסדרים. אחד השינויים שמציע פרק ז' לשם קידום השכירות המוסדית בישראל, ואותו אישרה הוועדה, הינו הסרת חסמים בפני 'קרנות ריט' –קרנות המשקיעות בנכסי נדל"ן, שזוכות להטבות מס ונהנות ממיסוי חד שלבי בלבד. הקרנות הינן מכשיר פיננסי שכל אדם יכול להשקיע בו, ולהיצמד לשינויים בשוק הנדל"ן והתשואות הגלומות בכך, מבלי לרכוש דירה ומבלי להעמיד הון משמעותי. במסגרת זו, ועל מנת ליהנות מההטבות השונות, הקרן מחויבת להשכרת הפרויקטים שבידיה ל-20 שנה לפחות. 

כיום קיימות בישראל 2 קרנות ריט בלבד, והמדינה מעוניינת לדחוף להקמת קרנות נוספות, ולהגדלת יחידות הדיור המוחזקות בידי קרנות אלה, במטרה להגדיל את שוק הדיור ארוך הטווח וכתוצאה מכך לאפשר לציבור השוכרים שכירות ארוכת טווח ולהוריד את הלחץ לרכוש דירות. הסרת חסמים להרחבת הפעילות של קרנות הריט, הינה במסגרת התאמות בפרק שני לפקודת מס הכנסה וכוללת חמישה הצעדים. ראשית הגדרת המוצר של השכרה ארוכת טווח – היום קרן ריט לא מתחייבת למשך תקופת השכירות, וכעת מבקש השינוי לקבוע כי השכירות תהייה במסגרת חוזה ל-5 שנים עם אופציה להארכה ל-5 נוספות, מה שיעמיד וודאות לשוכר.

דבר שני לאפשר לקרנות ריט להתקשר עם יזם עבור התחדשות עירונית – כיום נכסי קרנות ריט שבמסגרת שכירות ארוכות טווח, אינן יכולות לקחת חלק בפרויקטים מסוג זה, השינוי קובע כי הקרנות יוכלו לקחת חלק בפרויקטי התחדשות עירונית, בתנאי שהדירות יושכרו בסך הכל ל-20 שנה, ולא תחשב במניין השנים התקופה בהן חל ההליך ההתחדשות העירונית, ולא ניתן היה להתגורר בהן. צעד נוסף הארכת התקופה בה הקרן מחויבת לאכלס בניין שבתהליך בניה – כיום מחויבת קרן הריט לאכלס שטח שבנתה תוך 5 שנים, במסגרת התיקון, נקבע כי הקרן תוכל לבקש ארכה ל-7 שנים, במידה וזו כוללת בקשה להגדלת זכויות תכנון, קרי להגדלת מספר יחידות הדיור בקרקע, מה שיביא בגידול היחידות לשכירות לטווח ארוך. 

צעד רביעי כניסה של מודל מכירה – לבקשת הוועדה תוכל קרן הריט למכור את הפרויקט להשכרה כולו לאחר 15 שנים, בהתניה שהרוכש יתחייב להעמיד את הפרויקט להשכרה ל-10 שנים נוספות, מה שיאריך את תקופת השכירות ל-25 שנים לכל הפחות לטובת שוק השכירות, ויאפשר גמישות לקרנות ההשקעה מן הצד השני ואפשרות להתפנות לפרויקטים חדשים. לבסוף הארכת חוק הריטים ב-10 שנים נוספות – הארכת חוק ההטבות לקרנות הריטים בעשור נוסף, כך שתוקפו יסתיים ב-2033, במטרה ליצור יציבות רגולטורית הנדרשת בעולם הנדל"ן.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "במקביל ביקשנו כי תיבחן מתן ערבות לקרנות הריט בתמורה לכך שיתחייבו להקצות חלק מהדירות לדיור בר השגה, בחשב הכללי מתקיימים דיונים בנושא הזה. לאחר חוק ההסדרים נתפנה לזה באופן נפרד, זה יאפשר לקרנות הריט להקטין את עלויות הגיוס מצד אחד, ומצד שני יאפשר לאוכלוסיות חלשות להיכנס לפרויקטים ארוכי טווח, תוך וודאות עבורם. אני קורא לבחון זאת בחיוב, החשב הכללי אמר לי שהדבר בבחינה". נציג החשב הכללי ציין כי הצעד נבחן בחיוב וכי בחודשים הקרובים יינתן מענה לבקשת הוועדה.

ארז רוזנבוך, יו"ר קרן הריט מגוריט: "כבר לפני שנה וחצי פנינו לחשב הכללי בבקשה להלוואות בערבות מדינה, אני לא יודע מה הם בודקים וכמה זמן לוקח להם. אם המטרה להביא את המוסדיים ל-50 אלף דירות ויותר, לא זו הדרך. כרגע יש ב-2 הקרנות רק כ-1,000 דירות להשכרה מתוך מאות אלפים בשוק, זו לא הצלחה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות