banner
מאיר טל, מנכל קבוצת כנען // יחצ
מאיר טל, מנכל קבוצת כנען // יחצ

"המפתח להתחדשות עירונית מוצלחת הוא אמון"

"צריך לייצר לוחות זמנים ברורים ונוקשים לאישור תכניות, להפקיע סמכויות מרשויות מקומיות שגוררות רגלים ולייצר ודאות על בסיס שמאי לכל תכנית של התחדשות עירונית", ריאיון חגיגי עם מנכ"ל קבוצת כנען, מאיר טל

תמונה: מאיר טל // יחצ

קבוצת כנען  בבעלות אייל הנדלר, ניב רום ומאיר טל, הפכה בעשר שנותיה לאחת החברות הגדולות בתחום ההתחדשות העירונית, תוך שהיא מביאה לתחום מקצועיות רבה, יחס אישי, ניסיון רב וחוסן כלכלי. החברה קדמה עד כה  מעל ל 20- פרויקטים ו 4,000- יחידות דיור, מתמקדת בתחום ההתחדשות העירונית, לצד ייזום פרויקטים בתחום הבנייה למגורים ובונה ויוזמת בעיקר פרויקטים של פינוי-בינוי רחבי היקף. כיום אחראית הקבוצה ל-12 מתחמי פינוי-בינוי ברמת גן, ירושלים, קריית אונו, תל אביב, גבעת שמואל, הרצליה, רמת גן, נתניה ונס ציונה. בנוסף, החברה יוזמת ומקדמת עשרה פרויקטים של תמ"א 2/38 באזורי ביקוש. בראיון חג עם מנכ"ל הקבוצה, מאיר טל, הוא מדבר על החסמים, הקשר עם הדיירים וגם נותן טיפ קטן לשרים בקדנציה הקרובה.

בפתח הדברים, אומר טל כי הדרך הטובה ביותר לנהל פרויקט  פינוי בינוי עם הדיירים על מנת לקדם אותו יחד, היא לגבש נציגות. "הדיירים צריכים להבין בראש ובראשונה שדחיית הפרויקט רק טומנת בחובה הפסד כי בכל שנה התמורות שהרשויות המקומיות מוכנות להעניק , רק יורדות", אומר טל, "על הדיירים לגבש נציגות חוקית שתייצג את המתחם מוקדם ככל האפשר. חשוב להדגיש שהנציגות צריכה לייצג את כולם! על מנת שלא יקרה מצב בו קבוצת דיירים מנסה להתאגד במקביל ולקדם הליך על אותו השטח מול גופים אחרים".

ברגע שיש לדיירים נציגות, כיצד הם צריכים להתקדם הלאה?
"הנציגות צריכה למצוא עו"ד שייצג אותם אל מול היזם, חשוב שהעו"ד יהיה מומחה להתחדשות עירונית. לאחר מכן יש לפנות ל כ 2-3 יזמים ולבסוף לבחור ביזם המנוסה ביותר בעל איתנות פיננסית וידע רב בהתחדשות עירונית.

את הפרויקט הדיירים צריכים לעשות יחד. הם צריכים להיות מגובשים וליצור יחסי אמון גם עם בעלי המקצוע המלווים אותם. ללא אמון קשה לקדם פרויקטים מסוג זה".

המדינה צריכה לסייע בתקציבים לפיתוח תשתיות במרכזי הערים
אחד האתגרים אליהם נדרשים בכנען, קשור לעוד חלק משמעותי בפאזל ההתחדשות העירונית- הרשויות המקומיות. לא אחת הרשויות מתנגדות לפרויקטים של התחדשות עירונית בטענה שהתשתיות הקיימות לא יוכלו לעמוד בעומסים אולם רשויות שמחליטות לקדם התחדשות עירונית, מצאו עד כה מענים לסוגייה. "אפשר ורצוי לייצר פתרונות כוללים לשכונות תוך כדי מתן מענה לכל צרכי התושבים בשכונה", מסביר טל כיצד ניתן להתגבר על החסם, "המימון יגיע מהרשות, מהמדינה ולעיתים גם מהיזמים כל עוד והפרויקט לא יפגע בהיבט הרווחיות. הבעיה היא בעיקר בתמ"א 38 ולא בפינוי בינוי, שכן בדרך כלל בפינוי בינוי הזכויות גדולות יותר וגם השטח המתפנה ולכן ליזם כמעט תמיד יש רווחיות לקדם פרויקט במסגרתו הוא גם מייצר שטחים למען הציבור, יש לו מספיק מקום לחניות ולהגדלת הדירות של בעלי הנכסים".

ומה לגבי פתרון תשתיות בבניינים בודדים בתמ"א 38?
"בתמ"א 38 מדובר במספר יחידות קטן, בדרך כלל בבניין אחד שלא תמיד הורסים אותו ובונים מחדש ולכן הרשות המקומית לא תמיד יכולה להכיל תשתיות מספקות עבור תוספת יחידות הדיור על אותו שטח מצומצם, לאחרונה יותר ויותר רשויות אכן מערימות קשיים, במיוחד על מתן אישורים לתמ"א 38/2 . על מנת לסייע בהגדלת הפרויקטים באפיק זה, צריכה גם המדינה להכניס את היד לכיס ולא רק הרשות ולסייע בתקציבים לתשתיות במרכזי הערים כדי לאפשר קיומם של פרויקטים אילו".

באילו עוד עיכובים מרכזיים אתם נתקלים ברשויות המקומיות?
"עיכובים הנוגעים למיסוי [תקן 2] או מאבקים הקשורים להיטל השבחה. לצערנו לעיתים זה קיים, אנחנו תמיד בעד לפתור את הבעיה מול הרשות המקומית, היא צריכה להרוויח, הדיירים צריכים להרוויח ובסוף גם היזם צריך להרוויח אחרת פרויקטים לא יצאו אל הפועל. חשוב להבין כי במיוחד באזורי הביקוש בהם המחירים יקרים מאוד, בעיקר בשכונות נכשלות או ותיקות קשה לאנשים להתקדם ולשפר את מצבם הכלכלי כמו גם מצב הדיור שלהם והביטחון האישי. התחדשות עירונית היא גם כלי כלכלי לשיפור איכות החיים. שכן הדירה בסופו של דבר גדולה יותר, לעיתים במעט, אבל חדשה יותר וערכה הכספי גבוה יותר. זהו מפתח לשיפור איכות החיים של בעל הנכס".

מה הטיפ הראשון שהיית נותן לשר השיכון החדש ולשר האוצר לקידום ההתחדשות העירונית?
"לייצר לוחות זמנים ברורים ונוקשים לאישור תכניות, להפקיע סמכויות מרשויות מקומיות שגוררות רגלים ולייצר ודאות על בסיס שמאי לכל תכנית של התחדשות עירונית.  תחום ההתחדשות העירונית נמצא בתקופה קריטית לקראת כינונה של הממשלה החדשה. ויש לקבל החלטות מהותיות ומכריעות הן מבחינה חקיקתית, הן מבחינת תכנונית והן מבחינה מעשית על מנת לקדם את התחום. בשנתיים האחרונות הצליחה המדינה לייצר פחות מ 30,000 התחלות בניה בשנה אל מול יעדים של 55 אלף התחלות בניה שהיא עצמה הציבה. המדינה לא עמדה ביעדים אלה ומשנה לשנה זה נעשה קשה יותר שכן האוכלוסייה מתרבה והמחירים ממשיכים לעלות. על כן יש לייצר אפשרויות טובות יותר לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית על מנת להגדיל את התחלות הבניה בכלל".

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

בואו להגיב ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו עכשיו לקבוצת הפייסבוק הפורום הישראלי להתחדשות עירונית >>> להצטרפות

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות