banner
חיים מסילתי // דנה קופל
חיים מסילתי // דנה קופל

המטרה: "לנצח ולהישאר בן אדם"

הוא מאמין בשינוי ולא במהפכות, בפשרות ולא במלחמות, תומך במדיניות כחלון וחותר למטרות:  להגדיל את הפרנסה של השמאים ולדאוג לציבור. ראיון עם חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין של ישראל, שאוטוטו סוגר שנתיים בתפקיד הקשוח. ולא, הוא לא פוסל את כניסתו לפוליטיקה

תמונה: חיים מסילתי // צילום: דנה קופל

רגע לפני שהוא סוגר שנתיים בתפקיד ולמרות שאור הזרקורים לא תמיד החמיא לו, חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין של ישראל, לא מצטער על הרגע שבו החליט להתמודד לתפקיד, אפילו לא קצת. "אין בי שום חרטה", אומר מסילתי, "באתי לתפקיד לחולל שינוי ולא מהפכה ובשאיפה להגדיל את עוגת הפרנסה של שמאי המקרקעין, זאת תוך דאגה לאזרחי ישראל ולשוק הנדל"ן. מדובר בתהליכים שלוקחים לפעמים זמן, אבל עצם ההתקדמות לעבר החזון מביאה לי סיפוק רב".

מבחינת מסילתי, 49, נשוי למיכל ואב לשלוש בנות ("מקסימות", הוא מדגיש), התפקיד הראשוני שלו הוא "להיות בן אדם". לא בכדי מסילתי בוחר במילים הללו. עם בחירתו לתפקיד יו"ר הלשכה בפברואר 2017, הוא צלל היישר לתוך תקופה מאוד לא פשוטה, שבה הוא מצא את עצמו מתמרן בין לא מעט אינטרסים ומאבק אחד גדול בין המדיניות שמוביל שר האוצר, משה כחלון לבין עמדת היזמים, שבלשון המעטה לא אוהבים את המדיניות הזו. "חשוב לזכור שממשלת ישראל היא זו שמקבלת בסופו של יום את ההחלטות", אומר מסילתי כשהוא נשאל על ההתמודדות עם הסיטואציה המורכבת, "לתפיסתי שמאי המקרקעין הם הגוף המקצועי ביותר ותפקידי לדאוג שהמקצוענות והניסיון שלנו יילקחו בחשבון על ידי מקבלי ההחלטות".

איך מתמרנים בין הצדדים?
"עם הזמן מפתחים את המיומנות לתמרן ואף להעביר מסרים בין צדדים לדיון כזה או אחר. אין ספק שמדובר לא פעם במהלכים מורכבים אבל נוכחתי לדעת שכאשר פועלים בנחת ובהקשבה לכל הגורמים הסובבים אותך, ניתן לקבל תועלות ועצות מצוינות מכל צד ולסלול בכך את הדרך הנכונה, אשר לא פעם נכון שתיסלל מתחת לפני השטח, אל התוצאות המתבקשות".

חיים מסילתי והשר כחלון // צילום: פוטו מרסלו
חיים מסילתי והשר כחלון // צילום: פוטו מרסלו

אולי דווקא בגלל הרצון לפשר ולגשר, היה נדמה לא אחת במהלך הקדנציה של מסילתי, כי הוא בוחר ללכת על קו פשרני, קצת בניגוד לקשיחותו כלפי חוץ. הוא התחיל את הדרך ברגל ימין וניסה לייצר שיתופי פעולה אבל באיזשהו מקום, היו כאלו שחיכו שהיו"ר יבחר צד ויפגין עמדות נוקשות יותר כלפי הממסד. "סיסמת הבחירות שלי הייתה לנצח ולהישאר בן אדם ובכך אמשיך לדבוק", אומר מסילתי, "אני מאמין גדול בשיתופי פעולה בתוך הארגון ובין הארגון לארגונים אחרים. חשוב לזכור שהלשכה היא הבית של השמאים. התפקיד שלי הוא לעשות כל מאמץ לשמור על בית נקי וייצוגי, הן כלפי החברים פנימה והן כלפי הציבור החוצה. ללשכה יש מטרות ובכללן פרנסת החברים והן אשר עומדות בראש סדר היום".

מניע את מהליכי "המהפך" לטובת האזרחים
בלשכה שהוא עומד בראשה חברים 1200 שמאים ושמאיות ופעילותה מתפרסת ברחבי הארץ, בדגש על ענייני חקיקה והגברת הפעילות לחברים. לאחרונה, פעילות הלשכה הגיעה גם אל מעבר לים,  בעקבות החלטת הלשכה להצטרף למועצת השמאות הבינלאומית. מסילתי אומר כי המהלך הזה הוא "מה שיאפשר לשמאים הישראלים לפעול בשיתוף פעולה עם שמאים מכל קצוות תבל תוך פעילות על כללי פעילות ברמה העולמית".

יחד עם המהלכים שמוביל מסילתי, אותם הוא מכנה "דרמטיים", הוא לא שוכח לפרגן: "הקרדיט מגיע לכל חברי הוועד המנהל ולכל נושאי המשרה בלשכה, לגזבר הלשכה, מר יעקב הלוי, ליו"ר ועדת חקיקה – מר חזקיה העצני ולחברים תמר אברהם ורון כהן, על פעילותם בנושא הצטרפות הלשכה למועצה הבינלאומית", הוא מבקש להדגיש.

בין המטרות אותן מונה מסילתי, כלולים שני מהלכים, בהם הוא רואה בהם מחוללי שינוי משמעותי, כאלו אשר יביאו למהפך לטובת הציבור. "הראשון הוא 'שומות מוסכמות' בהיטל השבחה", הוא אומר ומסביר כי: "כיום אזרח המקבל דרישת חיוב לא יכול להגיע לפשרה אל מול הרשות. הצעת החוק (שעברה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה) תאפשר להגיע לפשרה עד לסכום דרישה של 70,000 ₪. הדבר יאפשר לאזרח הקטן לחסוך כסף, זמן ובירוקרטיה".

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בכנס השנתי של הלשכה // צילום: מרסלו אילת
חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בכנס השנתי של הלשכה // צילום: מרסלו אילת

המהלך השני הוא שכר טרחה על בסיס הצלחה, כאשר גם כאן מדובר על מהמלך שמיטיב בעיקר עם האזרח: "במצב בו אזרח מקבל דרישות חיוב מהסוג שבסופו של יום מוכרעות אצל שמאי מכריע (היטלי השבחה, תביעות ירידות ערך וכד'), לא יחשוש האזרח מחוסר כדאיות של הליך ההשגה שכן הסכום שישלם ייגזר מהסכום שיופחת מדרישת החיוב המקורית", מסביר מסילתי ומציין כי: "חשוב להדגיש שמדובר בהליכים שמוכרעים אצל שמאי מכריע ולכן צפויים כאן דיונים מקצועיים כאשר התוצאה הסופית שתיקבע על ידי שמאי מכריע היא זו שממנה ייגזר שכר הטרחה. המהפך בא לידי ביטוי בכך שמדובר בשני מהלכים אשר צפויים להיטיב דרמטית עם האזרחים המקבלים דרישות חיוב, מבחינת חסכון בזמן, בבירוקרטיה וגם בכסף".

"על פי תחשיבים שמאיים קמות ונופלות עסקאות"
בין מטרה למטרה, מסילתי מתייחס לכמה סוגיות שעל סדר היום בענף. לשאלה האם שמאים צריכים להתמחות ספציפית בתחום התחדשות עירונית, הוא עונה: "אין כאן עניין של התמחות. ככל ששמאי יעסוק יותר בשומות מסוג מסויים – כך תתפתח אצלו מיומנות באותו סוג שומות. התחדשות עירונית מצריכה בהחלט מיומנות שמאית". באשר להשפעה של השמאים השפעה על שוק הנדל"ן באופן כללי, אומר מסילתי כי: "שמאי מקרקעין הם אנשי המקצוע היחידים המוסמכים בחוק להעריך נכסי מקרקעין. השמאים בקיאים בתומי הכלכלה, המשפט וההנדסה וידעים לסנכרן בניהם על מנת להגיע לשווי הנכס. תחשיבים שמאיים קריטיים מאד בעסקאות ועל פיהם קמות ונופלות עסקאות – הן מבחינת הצדדים לעסקה (יזם, דיירים וכד') והן מצד הגורמים הממנים (בנקים, חברות ביטוח וכד')".

על מחיר למשתכן הוא אומר: "התכנית עם השיפורים שחלו בה במהלך השנים מהווה חלק מהפתרון", ועל התחדשות עירונית: "פיתוח מואץ של תשתיות וזירוז הליכי בניה מהווים חלק לא פחות חשוב מהפתרון הנדרש".

מה עמדתך על רמת המקצועיות הכללית של השמאים בארץ?
"שמאי המקרקעין הם מקצוענים ממדרגה ראשונה. לא פעם ראינו שמאי שמציל קונה מעסקה שגויה או מסייע בידי מוכר לדרוש מחיר אוי בעבור הנכס. השמאים מעורבים בעסקאות מגוונות וכן בקבלת ההחלטות ולתחושתי הציבור בישראל מכיר יותר ויותר בחשיבות ההיוועצות בשמאי טרם ביצוע עסקה. גם מקבלי ההחלטות מפנימים את בצורך באיש מקצוע מלווה ולכן רואים יותר ויותר שמאי מקרקעין מעורבים בהליכי תקינה וחקיקה בתחום המקרקעין".

"אם יציעו לך, האם תכנס לפוליטיקה? אין תשובה"
רגע לפני סיום, אנחנו לא מתאפקים להזכיר למסילתי את העבר. אחד הצעדים הראשונים עליהם החליט ואשר גרמו להרמת גבה, היתה ההחלטה לגנוז את הדו"חות שהנהיגו בעבר בלשכה. לשאלה כיצד הוא מתייחס ל"מאבק" בין הנתונים השונים היוצאים חדשות לבקרים מהאוצר והלמ"ס ומדוע החליט לגנוז את הדו"חות של הלשכה, הוא אומר: "יש לי הערכה רבה למי שבחר לבצע דוחות בעבר. יחד עם זאת לטעמי נכון יותר שגוף המתמחה בסטטיסטיקה יבצע דוחות מסוג זה. לעניין הנתונים היוצאים מהממשלה – לתפיסתי נכון שהממשלה תדבר בקול אחד בכל הקשור למידע המפורסם לציבור. לנתונים יש לדעתי השפעה על סדר היום מכיוון שפסיכולוגיה היא חלק מההתנהלות הציבורית הכלכלית".

איך היית מגדיר את האופי שלך כבן אדם?
"נחוש בהשגת מטרותיו".

מדיניות כחלון – בעד או נגד?
"בעד. חשוב לעקוב ולעדכן בהתאם לשוק כמו שנעשה ב'מחיר למשתכן'".

מה השאיפות שלך לקדנציה?
"להשלים את הליכי החקיקה, לגרום לשמאים בכל רחבי הארץ לקבל שירות מהלשכה ולהגדיל את עוגת הפרנסה של החברים".

אם יציעו לך, האם תכנס לפוליטיקה?
"אין תשובה ?".

שלא תגידו שלא אמרנו….

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות