banner
עו"ד שיר הספרי // בועז רבינוביץ
עו"ד שיר הספרי // בועז רבינוביץ

רוכשים דירה על הנייר? קחו בחשבון את עליית תשומות הבנייה

העלייה בתשומות הבנייה מכה בקבלני הבנייה והתשתיות ומתגלגלת בסופו של דבר לרוכשים

עו"ד שיר הספרי* 23.09.2021

 

מדד תשומות הבנייה, המתעדכן בכל 15 בחודש מחושב לפי שינוי בנקודות מדצמבר שנה קודמת לדצמבר שנה נוכחית ומשקף את השינויים במחירי הבנייה המושפעים מעלויות של חומרי גלם, מוצרים ושירותים המשמשים קבלנים. המדד מבוסס על סל תשומות קבוע הכולל בטון, מלט, אינסטלציה ומרכיבים נוספים, ונועד לשקף את מחיר הבנייה, כמו גם המחיר של עבודות שונות הקשורות בבניית בתים ודירות. 

המדד משמש אדריכלים, קבלנים, בעלי מלאכה ואף לקוחות כדי לקבל אומדן על ההצמדה הצפויה של חוזי הבניה לשינויי מחירים אלה. המדד הזה לרוב סטגנטי עד יציב, ברם נוכח העלייה שנרשמה בשנה האחרונה  במחירי חומרי הגלם, על רקע הגידול החד במחירי הסחורות בעולם והזינוק בעלויות ההובלה, גם מדד התשומות נמצא במגמת עלייה משמעותית ורושם גידול שיא של 10 שנים. 

מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים עלה בחודש יוני 2021 ב-0.6%. ב-12 החודשים האחרונים (יוני 2021 לעומת יוני 2020) עלה מדד זה ב-3.7%. תשלומים בחוזים לרכישת דירה חדשה מוצמדים למדד תשומות הבנייה, ומכאן שעלייה זו תשפיע על גובה התשלומים.

למדד הזה יש השפעה גבוהה על מחירי דירות יד 1 מקבלן, המוצמדות אליו. בניית בניין מגורים עשויה להימשך שנתיים ואף יותר, ולכן קבלנים המוכרים דירה "על הנייר" מעוניינים להצמיד את מחירי הדירות שהם מוכרים למדד תשומות הבנייה, כדי שמחיר הדירה יתעדכן בהתאם להוצאותיהם בפועל. מי שרכש דירה חדשה שטרם נבנתה – "על הנייר", בתחילת 2021, בסכום של 2 מיליון שקל (וטרם שילם עבורה חלק מהסכום), ייתכן ויגלה שהמחיר שיצטרך לשלם כבר קפץ בעשרות אלפי שקלים. 

העלייה בתשומות הבנייה מכה בעיקר בקבלני הבנייה והתשתיות, במיוחד אלו שלא דאגו להצמיד את מחיר העבודות למדד הרלוונטי. בנוסף מדובר בבשורה מדאיגה ליזמי נדל"ן, כאלה שטרם יצאו למכרז וקיבעו את מחיר ביצוע העבודות בפרויקט, או שהמחיר שנקבע בהסכמים מול הקבלן צמוד למדד תשומות הבנייה שזינק בחודשיים האחרונים.

המלצתי המיידית לרוכשים לנהל מו"מ על "פרט שולי זה" ייתכן אולי היזמים יהיו מוכנים לספוג חלק מההתייקרויות בתשומות, גם בשוק הנוכחי שבו הביקוש לדירות רק הולך ועולה והעלויות מתגלגלות אל הרוכשים. 

*הכותבת, עו"ד שיר הספרי, הנה ממתגת ערים ונדל"ן

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות