banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

"סוף סוף ישנה בעלת בית במשרד הפנים"

על רקע החלטת שרת הפנים לבחון את הארכת תמ"א 38, אומר רוני מזרחי: "שקד הייתה נבונה דיה לשייך את החלטתה לא רק להתחדשות עירונית גרידא, אלא גם ובעיקר לצורך הבהול להגדיל את היצע הדיור ושרק התחדשות עירונית תצליח לקדם זאת בזמן קצר" // דעה

רוני מזרחי 23.06.2021

מכל המחדלים שאיפיינו את מקבלי ההחלטות בשוק הדיור בשנים האחרונות, שיא השיאים היה ההחלטה התמוהה, שלא לאמר הזויה, של ראשת מנהל התכנון דלית זילבר, לקצוב את ימיה של תמ"א 38 עד אוקטובר 2022, בזמן שלא הייתה תוכנית חלופית אחרת!החלטה זו הכניסה את שוק הדיור בכלל ואת ההתחדשות העירונית בפרט לתוך בלבול, כאוס וירידה משמעותית ביותר בהתחלות הבנייה עד כדי כ-45 אלף בלבד השנה, זאת לעומת כ-53 אלף אשתקד.
הן היזמים והקבלנים והן הרוכשים הפוטנציאלים קיבלו את החלטתה של זילבר כגזר דין מוות לתמ"א 38, קל וחומר בכך שלא גובשה שום תכנית אלטרנטיבית.והמשך המגמה ירידה בהתחלות בניה במסגרת תמ"א 38.

זילבר, משום מה, לא שעתה לזעקתנו וזעקת רבבות התושבים בשיכונים הוותיקים והמתפוררים, ותירצה את החלטתה המוזרה ב"כשלון", כביכול" של תמ"א 38 שלא מימשה את הפוטנציאל שלה.
ובכן, כמאמר המשורר "לא דובים ולא זבובים" ובניגוד גמור לדבריה של זילבר, ההתחדשות העירונית כן החלה להמריא ל שנתיים-שלוש ונגסה נתח נכבד של כ-16 – 18 אחוזים משוק הדיור עם תחזית אופטימית לחצות את ה-20 אחוזים. אם לא הייתה ניתנת החלטה להפסיקה אסתכן ואומר כי הייתה מגיעה גם ל- 40-50 אחוזים לפי מצב חוסר הקרקעות הקיים.

אולם כיום, דווקא לאחר שנה כה קשה של קורונה ומבצע שומר החומות, ההתחדשות העירונית מתדרדרת והולכת לכיוון ה-10-12 אחוזים בלבד משוק הדיור, וכל זאת בשל ההחלטה נואלת של זילבר.
על כן, כמשב רוח רענן, שמעתי את דבריה של שרת הפנים החדשה איילת שקד, אשר בהופעתה הפומבית הראשונה בתפקידה, ציינה, לא במקרה, את כוונתה להמשיך את תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש. שאפו על ההבנה המהירה של השוק.
שקד הייתה נבונה דיה לשייך את החלטתה לא רק להתחדשות עירונית גרידא, אלא גם ובעיקר לצורך הבהול להגדיל את היצע הדיור ושרק התחדשות עירונית תצליח לקדם זאת בזמן קצר.

מבחינה זו הייתי מצפה גם משר השיכון זאב אלקין להצטרף לקריאתה זו של שקד ולעשות את כל אשר על ידו על מנת להגדיל מיידית את היצע הדיור, דוגמת הרעיון שאותו אני מעלה זה שנתיים להגדיל ב-30 אחוזים את זכויות הבנייה (שבס כחלון)  בכל פרויקט שייבנה במרכז הארץ, ולאחר מכן להפריש 20 אחוזים לדיור מוזל ועוד 10 אחוזים לשכירות לטווח הארוך. שיתוף הפעולה של שניהם יביא את הפתרון לשוק הדיור.

שתי פעולות אלה לכשעצמן, יכניסו רוח מחודשת לשוק הדיור המקרטע, יחזירו אצלנו הקבלנים ואצל הציבור הרחב את האמון במקבלי ההחלטות והכי חשוב, יחזירו לכולנו את השפיות לאחר שורה של החלטות אומללות שהתקבלו בשנים האחרונות ובראשן, כאמור, ההחלטה לקבור קבורת חמור את תמ"א 38, התכנית היחידה שהגדילה במשהו את היצע הדיור. ועוד ובעיקר במקומות ביקוש וציננה מעט את עליית המחירים.

אז סוף סוף ישנה בעלת בית במשרד הפנים ואוי זוהי הסנונית הראשונה לאביב חדש הצפוי לנו בשוק הדיור במהלך השנים הקרובות! 

*כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות