banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

האם פעילות ועדות התכנון מרחוק הן הפתרון?

בכירים בענף הנדל"ן על הנחיות מינהל התכנון לקיום דיונים מרחוק: צעד הכרחי אבל לא מספיק

אילוסטרציה // depositphotos

בכירים בענף התייחסו היום להודעות מינהל התכנון כי ועדות התכנון הארציות והמחוזיות ימשיכו את פעילותן מרחוק ובמתכונת מצומצמת בעת תקופת משבר הקורונה, ואמרו כי מדובר בצעד הכרחי אך לא מספק. 

עו"ד זיו כספי // יח"צ
עו"ד זיו כספי // יח"צ

עו"ד זיו כספי, שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות': "צריכה להימצא דרך לקדם תהליכים והשימוש באמצעים טכנולוגיים הוא מבורך ודומה כי הגיעה העת. במידה וההנחיות הללו ייושמו, פרצנו דרך משמעותית. היות וככל הנראה מדובר בפרק לא זמן לא קצר של משבר היה הכרח לנקוט בצעד שכזה". 

כספי מוסיף , כי "אין שום מניעה לקיים דיונים מקצועיים ב- zoom או בכל אמצעי טכנולוגי אחר, הבעיה הינה בדיונים שבהם יש משמעות לדינמיקה של הדיון, כמו למשל בהתנגדויות. דיונים בהם יש לשפת הגוף, לאנרגיה, למפגש, משמעויות של ממש. מכשול אמיתי הינו בדמות הנוכחות של חברי הוועדה, ובהקשר זה אני מקווה שאכן הנוכחות תהיה שלמה ויתאפשר לקיים את הדיונים. כמו כן יש לוודא שהמשתתפים מקבלים שכר בגין השתתפותם וזאת על מנת שלא ייוצר מצב כמו שראינו אצל המורים, שהונחו להפעיל מערכת למידה מרחוק ואז הודיעו להם שהם לא מקבלים את השכר".

עו"ד נעמה שיף // צילום: סטודיו תומס
עו"ד נעמה שיף // צילום: סטודיו תומס

עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות': "כיום יש תוכניות לבניית אלפי יחידות דיור שמעוכבות בגלל משבר הקורונה. לדוגמא ביום שני הקרוב היה אמור להיות דיון שני בהתנגדויות לתוכנית הותמ"ל במתחם הראשון בשדה דב לבניית למעלה מ-5,000 יח"ד מתוך 16,000 במתחם כולו, והדיון נדחה. כמו כן עתידים  להיות דיונים בהתנגדויות לתוכניות האיחוד והחלוקה במתחם האלף בראשון לציון שכולל אלפי יחידות דיור בפני הוועדה המקומית ראשון לציון, ודחייה בדיונים תעכב את אישור התכניות והבנייה בפועל. לכן, המהלך של מנהל התכנון לאפשר דיונים הוא חשוב ועכשיו יש לקוות שכל הגופים ירתמו לזה וכן שניתן יהיה לקדם גם דיונים בבקשות להיתר בנייה הכולל בין היתר בקשות להקלות שבס וכחלון (שחלקן עתידות להסתיים תוך חודשים ספורים), מה שיאפשר שחרור מיידי של פרויקטים. ככל שההמלצה תישאר כהמלצה בלבד, הקיפאון בשוק יימשך ויגרום לעיכוב של חודשים בהתחלות בנייה חדשות של אלפי דירות, וזאת בזמן שהענף הוגדר כענף חיוני ויש אפשרות לבנות את הפרויקטים בפועל".

אלי אביסרור // יח"צ
אלי אביסרור // יח"צ

אלי אביסרור, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים של באר-שבע והנגב: "מדובר במהלך הכרחי לענף הבנייה, אך הוא רק טיפה בים, בבחינת כוסות רוח למת. המהלך אינו כולל את ועדות הערר ואת הוועדות המקומיות והן הכרחיות לניהול מלא ותקין של הענף כולו, בלעדיהן מאות פרויקטים מתעכבים, מיליוני שקלים מתאדים מידי הקבלנים בגלל העיכובים והדבר מוביל לסיכונם של עשרות אלפי עובדים בשוק הנדל"ן שעלולים למצוא עצמם מחוסרי עבודה. בנוסף, גם הרישוי המקוון תקוע כי אין כוח אדם שיתפעל את הנושא. ענף הבנייה הוכרז כחיוני למשק אז רצוי מאוד שהמדינה תוודא שהוא יכול לעבוד ולא תקשור לו את הידיים". 

ננה חן / יח"צ
ננה חן / יח"צ

 

ננה חן, מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית מקבוצת רפאלי: "במצב הנתון שבו כל הדיונים בוועדות התכנון המקומיות והאזוריות היו מוקפאים, כל התקדמות מבורכת. טוב עשה מינהל התכנון שהחזיר את פעילות הוועדות גם אם במתכונת מצומצמת על פי הנחיות משרד הבריאות. המדינה החליטה שענף הבנייה כולו הוא חיוני וחייב להמשיך לעבוד, ואישורי הוועדות הם חלק בלתי נפרד מכך. בלי הדיונים בוועדות, פרויקטים רבים של התחדשות עירונית בפרט ופרויקטי בנייה בכלל נשארו באוויר ולא יכלו להתקדם. המהלך הנוכחי צפוי לשחרר חלק גדול מהפקק".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות