banner
אדריכל רוני תימור // צילום: אודליה תימור
אדריכל רוני תימור // צילום: אודליה תימור

פינוי התחנה המרכזית החדשה כהזדמנות פז לדרום תל אביב

פינוי כל המסופים שאליהם נכנס ויוצא מידי יום ביומו מספר אסטרונומי של כ-5,500 אוטובוסים, שהפכו למדגרת זיהום אוויר, הינו ללא ספק אתגר תכנוני ואדריכלי מהמעלה הראשונה

אדריכל רוני תימור 23.03.2022

ההחלטה העקרונית המשותפת לעירית תל אביב, רשות מקרקעי ישראל ומשרד התחבורה, לפנות עד 2023 את התחנה המרכזית החדשה הממוקמת ברחוב לוינסקי, הינה ללא ספק החלטה מבורכת והזדמנות פז לשדרג את כל דרום העיר.
עדיין לא נקבע באיזה אופן יתבצע הפינוי ומה יוקם במקום התחנה, אולם פינוי כל המסופים שאליהם נכנס ויוצא מידי יום ביומו מספר אסטרונומי בלתי נתפס של כ-5,500 אוטובוסים, שהפכו למדגרת זיהום אוויר שהופכת את  חיי תושבי השכונות שמסביב לגיהינום, הינו ללא ספק אתגר תכנוני ואדריכלי מהמעלה הראשונה.

טיפה היסטוריה: התחנה המרכזית החדשה תוכננה עוד במחצית שנות ה-60 של המאה שעברה, זאת במקום התחנה הישנה שהוקמה עוד בתקופת המנדט הבריטי. המבנה הענק בשטח 230,000 מ"ר בן שבע הקומות והמסופים הנשפכים ממנו, תוכנן על ידי האדריכל רם כרמי במיטב מסורת הבנייה הברוטליסטית שיאפיינה את אותם הימים.
מזל הביש אפיין את התחנה פעם אחר פעם. תחילה היה זה כשהקבלן אריה פילץ, שנבחר לבנות אותה, נקלע לקשיים בימי המשבר הכלכלי שאחרי מלחמת יום הכיפורים, הפסיק את העבודות ב-1976. לאחר 17 שנה בה עמד המבנה הלא גמור והנטוש כפיל לבן, קיבל על עצמו ב-1993 הקבלן מרדכי יונה, נשיא התאחדות הקבלנים, להשלים את הבנייה ואכן המבנה נפתח לקראת סוף המאה הקודמת, כלל יותר מ-600 חנויות ועם תקוות גדולות לעתיד דרום אביב כולה.
עד מהרה הפכה התחנה החדשה מפיל לבן למטרד מהמעלה הראשונה. תחילה התברר כי הקומות הראשונות סובלות מזיהום סביבתי בלתי נסבל והוחלט לפנותן לחלוטין, בעלי החנויות חלקם לא קיבלו כלל זכויות על הנכס, חלקם לא שרד, מטרדי התחנה הקרינו על הרחובות שמסביב, גרמו לנטישת המונית של תושבים, כשבמקומם הגיעו לאיזור עובדים זרים וכן גורמים עבריינים כאלה או אחרים, בהמשך רכשה חברת ניצב"א זכויות במתחם, אולם המצב הלך והתדרדר משנה לשנה.
כעת, כאמור, פינוי התחנה מהווה צומת הזדמנויות בלתי רגיל.

ראשית דבר, פינוי האוטובוסים מהמתחם, ישפר באופן משמעותי ביותר את הביקושים לשכונות הסמוכות במיוחד ולדרום תל אביב בכלל, החל משכונת נוה שאנן הצמודה, דרך שכונת שפירא שממול וגומר בשכונת התקווה וכפר שלם הממוקמות ממזרח תלחנה, מעבר ל"נתיבי איילון", אולם סובלות קשות מהקרבה הפיזית אליה.
שנית, במקום התנועה המזהמת של אוטובוסים, ייהנו התושבים מהקו הסגול של הרכבת הקלה שאמור לחצות את רחוב לוינסקי מזרחה בואכה התקווה וכפר שלם. רצוי מאוד, לטעמי, לזרז את קידום בניית קו חשוב זה שגם ישדרג את הממשק בין השכונות הדרומיות ללב תל אביב ויקצר משמעותית את זמן ואיכות הנסיעה.
שלישית, בנוסף לקו הסגול, וכחלופה טובה לאוטובוסים המזהמים הקיימים, קווי "באבל" וכן אוטובוסים קומפקטיים חשמליים מתקדמים, ישפרו מאוד גם חיי היומיום של התושבים.
רביעית, ניתן ואפשר יהיה להסב את המבנה הענק, שרובו הגדול אינו שמיש כלל כיום, למבנה בעל שימושים מעורבים, קניון מודרני, משרדים, חנויות נוחות, פאבים, מסעדות גורמה, גלריות , יחד עם מאות דירות קומפקטיות באיכות גבוהה שימשכו אליהן לא רק תושבים מהאזור, אלא גם אוכלוסיות חזקות מבחוץ.
חמישית, פינוי התחנה, יחד עם התחנה האסטרטגית לקירוי "נתיבי איילון" המצויה עדיין בשלב תכנוני מוקדם. יעניקו לאזור כולו לגיטימציה של "חלק בלתי נפרד מלב תל אביב", תהיה בו השבחה נדל"נית משמעותית וכן התנעה של התחדשות עירונית כוללת בכל שכונות דרום ומזרח העיר העברית הראשונה.
אדגיש, לסיכום, כי טוב יהיה אם מקבלי ההחלטה על פינוי התחנה עד 2023 , יתחילו כבר עכשיו לקדם את התכנון החלופי, זאת על מנת שהזדמנות הפז הזאת לשדרוג דרום תל אביב לא תוחמץ שוב!

*כותב המאמר, אדריכל רוני תימור, הינו מבעלי משרד "תימור שוורץ אדריכלים", מומחים בהתחדשות עירונית ועירוב שימושים

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות