banner

רמלה: "נגיע ל-20,000 יח"ד ונשים את העיר במרכז המפה"

ראש מינהלת התחדשות עירונית רמלה, עו"ד גיל פכט: "רמלה תשנה את פניה בעשור הקרוב". עו"ד אביב טסה, המתמחה בעסקאות נדל"ן ותכנון ובנייה: "ההתחדשות העירונית גדלה בשנים האחרונות  בהיקפים אבל גם ברמת הבירוקרטיה ולוחות הזמנים" – ראיון מיוחד באולפן "מגדילים TV"

אירחנו באולפן "מגדילים TV" את עו"ד גיל פכט, ראש מינהלת התחדשות עירונית רמלה ועו"ד אביב טסה, המתמחה בעסקאות נדל"ן ותכנון ובנייה ומי שהיה מהראשונים להתמודד עם תחום ההתחדשות העירונית. השניים נתנו תמונה מצב מהשטח, על ההתקדמות של ההתחדשות העירונית, לצד החסמים והזמן הממושך לביצוע פרוייקטים. עו"ד טסה: "גדלנו בהיקפים אבל גדלנו גם ברמת הבירוקרטיה ולוחות הזמנים".

גיל, האם אפשר להגיד שרמלה עלתה על מפת ההתחדשות העירונית בישראל ובאיזה היקפים מדובר?
"ברמלה מדברים הרבה שנים על התחדשות עירונית אבל דברים לא כל כך זזו. מיכאל וידל, ראש העיר, הגיע ושם את ההתחדשות העירונית בראש סדר עדיפויות. הוא הקים את המינהלת להתחדשות עירונית עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והיום אנחנו עובדים בשני אפיקים. הראשון, ליצור ודאות עם שתי תוכניות אב ובמקביל יש 6 תוכניות להתחדשות עירונית שמתקדמות. מדובר על 10,000 יח"ד ואנחנו מקווים שעם ההתקדמות הכלכליות תעלה ועוד 10,000 יח"ד יתקדמו, כך שנגיע ל -20,000 יח"ד ונשים את רמלה במרכז המפה". 

שאלת השאלות – מאיפה מתחילים לקדם פרויקט התחדשות עירונית?
"במינהלת להתחדשות עירונית יש נוהל יזמים, שמגדיר מה עושים ברגע 'שכף רגליכם דורכת ברמלה', אנחנו מלווים את היזם והתושבים לאורך כל הדרך, ברמה התכנוניות מול מינהל ההנדסה ומול הוועדות, אנחנו הכתובות להתחדשות עירונית בעיר". 

אביב, אתה מלווה פרויקטיי נדל"ן בהיקפים עצומים עוד מתחילת דרכה של ההתחדשות העירונית, מה השתנה במשך השנים?
"גדלנו, גדלנו לחיוב ולשלילה. גדלנו בהיקפים כי בעבר היו יותר פרויקטים של תמ"א 38/1, אחרי זה בתמ"א 38/2 והיום עברנו לעולם של מתחמים. גדלנו גם בחברות, בעבר היו יותר חברות קטנות ולאט לאט ראינו שחברות גדולות ייצרו שיתופי פעולה והם הבינו שזה הצורך והקטר שלהם, היום אין חברת נדלן שלא עובדת בהתחדשות עירונית ברמת המתחמים. גדלנו גם ברמת הידע של הדיירים אבל גדלנו גם ברמת הבירוקרטיה ולוחות הזמנים. הזמנים התארכו. כל מי שנכנס לפינוי בינוי זה כאילו שהוא קנה קרקע חקלאית, זה אותו משך הזמן להכשרת הבנייה". 

גיל, איך אתם יוצרים וודאות לדיירים וליזמים?
"הוודאות של היזמים נגזרת מהשטח, מהתושבים ומההליך התכנוני. מבחינת התושבים, ראש העיר שם לנו ליעד להעצים את התושבים ולדאוג לזה שהתושבים ידעו מה קורה – תהליך שכתוצאה ממנו הם שותפים והוודאות כלפיהם עולה. כלפי היזמים יש נוהל יזמים, תוכניות אב, אנחנו מלווים אותם, במידה והם עובד על פי הנהלים ואז גם הוודאות גדלה".

אביב, מה הם החסמים שעדיין צריך להסיר?
"החסם הוא לוחות הזמנים. עולם ההתחדשות העירונית עבר לכך שממצב בו הממשלה הכתיבה את הקצב – ראשי הערים לקחו את זה לידיים שלהם, כי הם הבינו שדרך ההתחדשות העירונית הם יכולים לשנות את העיר, לתרום לתושבים, לתשתיות, לייצר יותר שטחי ציבור. הבעיה היא שכל ראש עיר חדש שנבחר משנה את המדיניות ועם כל הכבוד פינוי בינוי הוא תהליך ארוך ולא של תהליך של קדנציה, וכך נתקעים עם הבירוקרטיה ולוחות הזמנים. מעבר לרשות המקומית ולוועדה המחוזית, יש את כל התקנים שמשתנים אחת לכמה זמן, זה גורם להרבה מאוד צרות, לדיירים קשה להבין ולהכיל את זה וככה קשה מאוד לבצע עסקאות". 

מה ההמלצה שלך לדיירים במתחמי התחדשות עירונית, כדי שיוכלו לקדם פרויקט מצליח?
"אני מתחבר למה שאמר גיל, כשיש מינהלות טובות בערים שהן נטולות אינטרסים אז כדאי מאוד לבוא לקבל מהן את המידע. בנוסף, לקחת עורך דין טוב, מפקח טוב, לדעת מה מקבלים, להיות מעורבים בתכנון והכי חשוב שהנציגות תהיה שקופה, ללא אינטרסים. בסופו של דבר – השקיפות היא החשובה ביותר מול הדיירים ומול כולם". 

גיל, האם אתה סבור שהצלחתם להפוך את המינהלת לכתובת אחת לכולם?
"אנחנו משתדלים להיות הכתובת, יש עוד הרבה מאוד עבודה לפנינו אבל רמלה תשנה את פניה בעשור הקרוב". 

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מעניין: במחיר למשתכן יזמים קטנים ובינוניים יכלו למנף הון לאלפי יחידות דיור

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות