banner
שר הבינוי והשיכון ח"כ יעקב ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי
שר הבינוי והשיכון ח"כ יעקב ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי

ליצמן עם המשקיעים: האם יבוטל מס הרכישה בפריפריה?

שר הבינוי והשיכון החדש בעוד מהלך דרמטי עם כניסתו לתפקיד: קורא לשר האוצר לשנות את הוראות השעה שיפוגו בסוף השנה ולבטל את מס הרכישה על המשקיעים בערי הפריפריה

שר הבינוי והשיכון ח"כ יעקב ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי

אחרי שנים שבהם משרד האוצר מנהל מאבק נגד המשקיעים, כחלק ממדיניות מוצהרת להורדת מחירי הדיור, מגיע שר הבינוי והשיכון החדש, יעקב ליצמן, מרכז בידיו סמכויות ונוקט בצעדים דרמטיים לשינוי המדיניות. והפעם על הפרק: ליצמן פועל לביטול מס הרכישה הגבוה המוטל על המשקיעים בפריפריה. מהלך כזה, ככל שיצליח צפוי לגרוע מקופת המדינה כ- 9 מיליארד שקל בשנה. מנגד, ליצמן מציע שלא לבטל את המס על ערי הביקוש במרכז, כך עולה ממכתב ששיגר ליצמן לשר האוצר, ישראל כץ, לאחר שבסוף השנה עומדת לפוג הוראת השעה בסוגיה, שאושרה בשנת 2015. 

נכון להיום, על פי ההוראה, משקיעי הנדל"ן משלמים מס בגובה של כ- 8-10 אחוז לעומת רוכשי דירה ראשונה ומשפרי דיור, עליהם מוטל מס שנע בין 0-5 אחוז. על פי המכתב, לטענת ליצמן, מס הרכישה במרכז הביא להאטה בהעלאת המחירים אולם בפריפריה נוצר עודף היצע בעקבות שיווק קרקעות מואץ על ידי המדינה. עוד לטענתו, ביטול המס בפריפריה יעודד משקיעים ויגדיל את מלאי הדירות להשכרה ויאיץ את הבנייה. 

חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים ממון // דנה קופל
חיים מסילתי // צילום: דנה קופל

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, סבור כי זוהי לא העת הנכונה לשינוי מיסוי: "אני לא בטוח, שזה הצעד הנכון ביותר לשוק הדיור כעת. לדעתי, מדובר בתיקון מדומה המייצר עיוות לרעת הפריפריה. ההצעה של שר השיכון ליצמן לבטל את מס הרכישה הגבוה רק בפריפריה, תחזיר אמנם את המשקיעים לשוק והם ישובו לרכוש דירות בפריפריה, אלא שהמהלך הזה גם יעלה את הביקושים וכידוע כשהביקוש עולה גם המחירים דוהרים קדימה. אני לא בעד מהלכי מיסוי נוספים כחלק מההתמודדות עם משבר הדיור. עובדה שהעלאת מס הרכישה ב 8% בעבר אמנם הצרה את צעדיהם של המשקיעים לפרק זמן מסוים, אך בסופו של דבר נוצר שיווי משקל חדש בשוק והמשקיעים למדו לפעול גם עם המס החדש שהושת עליהם. לדעתי צריך לפעול באמצעות כלים אחרים כגון מתן מענקים ישירים לזוגות צעירים ולמשפרי דיור כדי לתקן את הכשלים בשוק הדיור". 

יורם אביסרור // יחצ
יורם אביסרור // יחצ

יורם אביסרור, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת אביסרור, סבור כי מדובר במהלך רצוי: "מדובר בצעד נבון מאד, שתהיה לו להערכתי השפעה משמעותית מאד על הנדל"ן בפריפריה. כידוע העלאת מס הרכישה, הרחיקה את רוב משקיעי הנדל"ן מהשוק, אם בעבר המשקיעים התרכזו בעיקר בפריפריה לאור מחירי הדירות האטרקטיביים, כשהעלו את המס, ההשקעה הפכה לא כדאית בעבורם. אין לי ספק שאם יבוטל המס, תהיה חזרה של משקיעים לפריפריה, המהלך הזה גם ייצר יזום ובניה של פרויקטים נוספים בפריפריה". 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות