banner
השופט אלכס שטיין // הרשות השופטת | Depositphotos
השופט אלכס שטיין // הרשות השופטת | Depositphotos

בג"ץ דחה עתירה נגד ההחלטה להשאיר את שדה התעופה בחיפה במתכונת מצומצמת

לטענת העותרים, ות"ל חרג מסמכותו כאשר החליט שלא לקדם את שדה התעופה בעיר כשדה משלים לנתב"ג

זיו גולדפישר 22.04.2025

בג"ץ דחה אתמול (ב') עתירה נגד פיתוחו של שדה התעופה בחיפה כשדה תעופה במתכונת מצומצמת. בפסק הדין קבעו שופטי בג"ץ כי החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) שלא לקדם פיתוח שדה תעופה משלים לנתב"ג בחיפה, ובמקום זאת לאשר תכנית לשדה תעופה מצומצם, התקבלה בהליך מקצועי ומסודר. 

עמותת "נציגי החברה והסביבה" עתרו נגד ות"ל, משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית, עיריית חיפה וגופים נוספים, כנגד אישור תכנית תת"ל 80 א', "תכנית לתשתית לאומית: שדה תעופה חיפה". התכנית, שאושרה בסוף 2023, מסדירה את פעילות שדה התעופה בעיר. במרכזה של העתירה ניצבת טענת העותרת נגד החלטת הוות"ל לאשר את תת"ל 80א כמסגרת תכנונית לקידום שדה תעופה מצומצם בחיפה, במקום שדה תעופה בינלאומי משמעותי עם מסלול המראה באורך 2,400 מטרים לפחות, שיכול לשמש כשדה תעופה משלים לנמל התעופה בן גוריון.

הרקע לעתירה הוא הקמתו של שדה תעופה משלים לנתב"ג. ההליכים לאיתור שדה תעופה שכזה החלו בשנת 2001 והם כללו קידום תכנית מתאר ארצית להקמת שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג – תמ"א 15/א, אשר לא הוגשה לממשלה, החלטות ממשלה – ובסופו של דבר, הוחלט על הכנת תכניות מפורטות לקידום שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד ובנבטים. 

במקביל, קודמה בוות"ל תכנית תשתית לאומית בעניינו של שדה התעופה בחיפה, שבסופו של יום אורך המסלול שלו עמד על 1,547 מטר, קצר יותר מהנדרש לשדה תעופה משלים, שהוא 2,100 מטרים. המשמעות היא שהפעילות התעופתית במקום מצומצמת. 

לטענת העותרת, ות"ל פעלה בהיעדר סמכות כשאפשרה שימוש בתת"ל 80א כמסגרת תכנונית לקידום שדה תעופה מצומצם בחיפה. לטענתה, המסגרת התכנונית לקידום שדות תעופה היא תכנית תמ"א 15 (תכנית המתאר הארצית לפרית שדות תעופה), וכי על בסיס תכנית זו, בחיפה נדרש שדה תעופה בינלאומי בדרגה 2 אשר מבוסס על מסלול המראות ונחיתות שאורכו 2,400 מטרים. עוד טענה העותרת כי למרות קיומה של תמ"א 15, הוות"ל התעלמה מהאפשרות לפתח שדה תעופה משלים לנתב"ג בחיפה, והכשירה את החלופה לשדה תעופה מצומצם.

המשיבים מטעם המדינה (ות"ל, משרד התחבורה ורת"א) ביקשו לדחות את טענות העותרת ביחס לצורך להרחיב את שדה התעופה בחיפה, כך שישמש כשדה תעופה משלים לנתב"ג. לדברי המדינה, חלופת חיפה נבחנה על שלל היבטיה ונמצא כי היא אינה עומדת בתנאי הסף הקרקעיים שנקבעו לשדה משלים לנתב"ג, וכן אינה מתאימה מחמת שיקולים מקצועיים מגוונים. המדינה טענה עוד כי תת"ל 80א נבחנה לפני ולפנים, ואושרה רק לאחר קיום דיונים מעמיקים ומקצועיים במכלול ההיבטים הרלבנטיים במסגרת הליך סדור, כמתווה בחוק.

עיריית חיפה תמכה בעתירה, וטענה כי מימוש תתל 80א ימנע אפשרות להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות בעתיד. העירייה טענה כי יש להקים שדה תעופה אשר יאפשר טיסות ליעדים קרובים באירופה בלבד – זאת, מתוך הבנה למורכבות הקיימת בהקמת שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג.

השופט אלכס שטיין שכתב את פסק הדין דחה את העתירה. השופט דחה בפסק הדין את עמדת העותרת לפיה ות"ל פעלה בהעדר סמכות כאשר אישרה את תת"ל 80א, על אף היותה תכנית סותרת לטענתה את הוראות תמ"א 15. "תת"ל 80א תוכננה לאחר שנמצא, כי יש לקצר את אורך המסלול להמראות ולנחיתות בשדה התעופה בחיפה לכדי 1,546 מטרים ברוטו. זאת, מן הטעם שנמצא כי יש לשנות את שיפועי מישורי הגבלות הבניה לנחיתה – ממצא מקצועי מובהק. בהמשך, במסגרתו של ההליך התכנוני בתת"ל 80א נקבע – כפי שנקבע לא אחת בעבר – כי הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג איננה אפשרית בחיפה", נכתב.

עוד כתב השופט כי אין סתירה בין תת"ל 80 א' לתמ"א 15, וקבע כי הוות"ל פעלה במסגרת סמכותה כאשר קבעה כי שדה התעופה בחיפה אינו מתאים לשמש כשדה תעופה משלים לנתב"ג, וכי אורך המסלול בשדה יהא 1,547 מטרים. "בקביעה זו אין בידינו כל עילה להתערב", נקבע.

עוד קבע השופט כי ההחלטה לאשר את תת"ל 80א התקבלה בסיומו של הליך מקצועי סדור וארוך. "במסגרת זו, כדי לקבל החלטה מושכלת ומבוססת בעניין שדה התעופה בחיפה, נעשו בדיקות נחוצות, נבחנו חוות דעת וסקרים שונים, והתקבלו עמדות מקצועיות מגוונות. ההחלטה לאשר את התכנית נושא דיוננו, ושלא לקדם שדה תעופה משלים לנתב"ג בחיפה במסגרתה, התקבלה על יסוד תשתית עובדתית מוצקה", נכתב.

השופט סיכם וכתב כי לא נפל פגם בהחלטת ות"ל, וכי הוועדה "פעלה בדל"ת אמות סמכויותיה, שקלה את כל השיקולים המקצועיים הרלבנטיים, התבססה על תשתית עובדתית מוצקה, ולא חרגה במאומה ממתחם הסבירות". השופט הוסיף כי "המילה האחרונה בעניין מיקום שדה התעופה המשלים לנתב"ג טרם נאמרה".

הנשיא יצחק עמית הצטרף לעמדתו של שטיין, ומתח ביקורת על התארכות הליכי איתור שדה משלים לנתב"ג: "העתירה שבפנינו מדגימה, באופן לא מחמיא, את השנים הארוכות שעוברות במדינתנו עד לקבלת החלטות ויישומן ועד ליישום המלצות ועדות. כך, בעקבות המלצת ועדה ציבורית התקבלה בשנת 2009 החלטת ממשלה על בחינה וקידום של שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג. חלפו 16 שנים והליכי התכנון במסגרת תמ"א 15ג ו-15ד (התכנית לשדות התעופה בנבטים ורמת דוד -ז.ג) עדיין בשלבי הכנה".

המשנה לנשיא נעם סולברג הצטרף אף הוא לפסק הדין.

רשות שדות התעופה יוצגה בהליך באמצעות עורכי-הדין רון צין וסיון רוזנבלט ממשרד ארנון, תדמור-לוי.

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות