banner
אילוסטרציה // shutterstock
אילוסטרציה // shutterstock

פברואר: ירידה של 15% במכירת דירות חדשות בתוך חודש

פברואר: מספר העסקאות ירד ב- 7% ביחס לחודש הקודם. נתונים ראשוניים לחודש מרץ מצביעים על ירידה חדה במספר העסקאות וצפי לשפל הגדול ביותר מאז שנת 2015

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מפרסם את סקירת ענף הנדל"ן למגורים פברואר 2020: בחודש פברואר נרכשו 9.3 אלף דירות, גידול של 4% בהשוואה לפברואר אשתקד, המתרכז בפלח השוק של "מחיר למשתכן". בניכוי מכירות מסובסדות אלו עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 7.9 אלף, ירידה של 2% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם. 

עוד על פי הנתונים, מכירת דירות חדשות בשוק החופשי עמדה בחודש פברואר על 1.9 אלף דירות, ירידה של 11% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 15% בהשוואה לחודש הקודם.  "ירידה זו חלה לאחר עליה חדה במכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודשיים הקודמים. זהו גם שיעור הירידה החודשי החד ביותר במכירות הקבלנים בשוק החופשי מאז אוגוסט 2018", מציינים באוצר.

המכירות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו ב-1.4 אלף דירות, עליה של 47% בהשוואה לפברואר אשתקד, בעוד רכישות המשקיעים בחודש פברואר הסתכמו ב-1.2 אלף דירות, ירידה של 10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים  ברמה הארצית על כ-13%, ירידה של שתי נקודות האחוז לעומת פברואר אשתקד.

מכירות המשקיעים בחודש פברואר הסתכמו ב-1.8 אלף דירות, גידול של 4% בהשוואה לפברואר אשתקד. במקביל התקצר משך זמן האחזקה בדירה ע"י המשקיעים. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת גם בחודש פברואר, כאשר במהלך החודש נגרעו ממלאי זה  כ-620 דירות. מאז החל לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים באפריל 2016 נגרעו ממנו עד ינואר האחרון כ-23 אלף דירות.

רכישות הזוגות הצעירים  בשוק החופשי בחודש פברואר הסתכמו ב-4.7 אלף דירות. מתוך סך זה, כ-3.3 אלף דירות נרכשו בשוק החופשי, ירידה של 1% בהשוואה לפברואר אשתקד. בפילוח גיאוגרפי בולט אזור המרכז עם ירידה של 12% ברכישות אלו, תוך שינוי בתמהיל הרוכשים, המתאפיינים בשיעור גבוה יותר של מועסקים בהייטק.

רכישות משפרי הדיור בחודש פברואר הסתכמו ב-3.4 אלף דירות, עליה של 2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. משך זמן ההמתנה עד למכירת הדירה הקודמת הוסיף לעלות, כאשר בהשוואה לפברואר אשתקד נדרשה חצי שנה נוספת. עם זאת, בקרב מי שרכשו דירה יד שניה ניכרת ירידה בשיעור מי שהמתינו קרוב לקצה תום פרק הזמן המותר (טרם שימוסו כמשקיעים), עובדה שעשויה ללמד על חשש שמא לא יימצא רוכש לדירתם הקודמת.

באוצר מדווחים כי: "נתונים ראשוניים לחודש מרץ מצביעים על ירידה חדה במספר העסקאות, הן בדירות חדשות והן בדירות יד שניה. שיעור הירידה המסתמן הינו הגבוה ביותר מאז יולי 2015 , בו נרשמה רמת שפל בעסקאות, על רקע הקדמת רכישות משקיעים בחודש יוני, טרם הכבדת המיסוי עליהם.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות