banner
רונן מנחם - הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות // צילום: איגוד הכלכלנים
רונן מנחם - הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות // צילום: איגוד הכלכלנים

"רוב הציבור סבור כי היום לא זמן טוב לרכוש דירות"

כך אומר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, בתגובה לדו"ח משרד הבינוי והשיכון. "השאלה הגדולה במבט לתקופה הקרובה – האם ישתנו העדפות הציבור כך שהביקוש לדירות, שעד כה מחזיק מעמד במפתיע, ישנה כיוון". עוד על פי מנחם – "אם הביקוש ירד יותר, עליית המחירים תתמתן, אם כי פחות סביר בעיני שנראה ירידה"

"נתוני משרד הבינוי והשיכון מצביעים על כך שהקורונה השפיעה  די מהר על פעילות הבנייה, שספגה מכה קשה ברבע השני. לפי נתוני ההשקעות בבנייה למגורים – היא תמשיך להתכווץ ברבעים הבאים. הסיבה העיקרית לכך – כניסה למיזמים ארוכים, הכרוכים בהוצאות כבדות ומתמשכות, קשה מאוד כיום, בהיעדר כל אופק לסיום המגפה והגבלותיה. לכן, אי הוודאות לגבי השלמת הבתים ומסירתם עצומה", כך סבור רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות. 

הדברים של מנחם מגיעים על רקע הסקירה שפרסם אתמול משרד הבינוי והשיכון בנוגע לענף הנדל"ן. לאחר תקופה ארוכה מאוד במסגרתה לא פורסמו נתוני מאקרו או סקירות על ידי המחלקה הכלכלית של המשרד, אתמול פורסם דו"ח המפרט את הפרמטרים של הענף ומבליט את האפשרות לעליית מחירי הדירות.  

עוד על פי מנחם: "המלאי הלא מכור התכווץ עוד יותר בשוק החופשי, משום ששליש מהתחלות הבנייה הן במסגרת תכנית מחיר למשתכן (שהופסקה בינתיים) והדירות כבר מכורות. בכלל, אי ודאות רגולטורית בטח לא מוסיפה בריאות לקבלנים, הסובלים גם מאי וודאות כלכלית, תעסוקתית ובריאותית. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינם מבשרים טובות להמשך – לא לצד ההיצע ולא לצד הביקוש בענף, כשבכל הקשור לביקוש – ייתכן שינוי כיון מעלייה לירידה. בצד הביקוש, שדווקא המשיך לעלות תוך כדי הקורונה, הנתונים מראים כעת על הרעה בסנטימנט של הציבור. בכלל זה – החמרה בכוונה של משקי בית לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה כולל, כמובן, דירות. למעשה, רוב הציבור סבור כי היום לא זמן טוב לרכוש דירות, כלי רכב וכדומה, וזו לא נקודת פתיחה מעודדת מבחינת הקבלנים. הביקוש לדירות חדשות דווקא התאושש לאחר שהסתיים בסגר הראשון ובחודשים יוני עד אוגוסט אף הגיע כמעט לשיא של שנה וחצי, אולם, אם הסגר השני והחששות להמשך אכן גורמים כעת להרעה של הסנטימנט, כפי שעולה מהסקרים, אז גם צד הביקוש עלול להיקלע להאטה. לפי סקר המגמות והעסקים של הלשכה, מאזני הפעילות השוטפת והעבודות החדשות של קבלני הבנייה ירדו בחודש ספטמבר לרמה שלילית דו ספרתית. הרבה יותר קבלנים צופים הרעה מאשר שיפור. לא זו בלבד, הציפיות לחודש אוקטובר לפי הסקר הידרדרו משמעותית לעומת אלו של ספטמבר, הן לגבי היקף הפעילות והן לגבי מספר המועסקים".

מנחם גם מתייחס לאפשרות של שינוי בתמונת הביקוש לדירות: "אלמנט הציפיות חשוב מאוד בשוק הדיור. בגלל שההיצע הגיב די מהר בירידות ומנגד הביקוש התאושש לאחר הסגר הראשון, מחירי הדירות החדשות שבו לעלות. הם אמנם ירדו כ-4% ברבע השני, שנפגע עד כה בצורה הקשה ביותר, אך הפתיעו ועלו כ-2% בחודשים יולי- אוגוסט. כעת, עליית המחירים עלולה להקשות על משקי בית רבים לרכוש דירות ואולי הם יחכו לכך שהסגר השני, בדומה לראשון, ילווה בירידה חוזרת של המחירים ובינתיים ישבו על הגדר. גם הציפיות לירידת ריבית המשכנתאות (על רקע הריבית האפסית וירידת ריביות השוק) עשויה לגרום לציבור להמתין. השפעה אפשרית אחרת של הקורונה על העדפות הציבור עשויה להיות כרוכה בצורך המיידי לשהות שוב תקופות ארוכות בבית. הדבר עשוי לגרום לציבור להעדיף לשפר את הדירות הנוכחיות (שפץ ביתך) מאשר לרכוש דירות חדשות. השאלה הגדולה במבט לתקופה הקרובה – האם ישתנו העדפות הציבור כך שהביקוש לדירות, שעד כה מחזיק מעמד במפתיע, ישנה כיוון. לפי סקרי דעת הקהל ואמון הצרכנים – ייתכן כי כך יקרה. או אז תצטרף האטת הביקוש להאטת ההיצע. הפעילות תקטן, התעסוקה תרד, מועד היציאה מהמיתון בענף הבנייה יתרחק והיציאה עצמה תתארך. שאלת מחירי הדיור תיקבע לפי קצב ההאטה. ככל שהאטת ההיצע תהייה חזקה יותר – המחסור יגדל, המחירים יהיו קשיחים יותר ולא ירדו. אם הביקוש ירד יותר, עליית המחירים תתמתן, אם כי פחות סביר בעיני שנראה ירידה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות