banner
שרת התחברה, מרב מיכאלי // משרד התחבורה
שרת התחברה, מרב מיכאלי // משרד התחבורה

על הפרק: חשמול התחבורה הציבורית

ועדת היגוי ראשונה להערכות חשמול התחבורה הציבורית בישראל הציבה יעד של חשמול 60% מהאוטובוסים עד לשנת 2026. שרת התחבורה, מרב מיכאלי: "אנחנו בעיצומו של משבר ביכולת שלנו לנוע במדינת ישראל"

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בהובלת מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר ובמעמד שרת התחבורה, מרב מיכאלי, קיימה ועדת היגוי ראשונה לצורך הערכות חשמול התחבורה הציבורית בישראל. בוועדה השתתפו נציגים מ-103 רשויות מקומיות, נציגי משרדים ממשלתיים, חברות ממשלתיות, ארגונים אזרחיים לקידום תחבורה בת קיימא ובעלי עניין נוספים.

במסגרת הדיון הציג מינהל התכנון את התוכנית לתשתית לאומית בפריסה ארצית לצורך חשמול מערך התחבורה הציבורית (תת"ל 130), כחלק ממהלך לשיפור השירות של התחבורה הציבורית ולצמצום הפליטות וזיהום האוויר, ובהתאם ליעד כי עד שנת 2026 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים, כך על פי הדיווח.

על פי הנתונים שהוצגו בדיון, עולה כי חשיפה לזיהום אוויר בישראל מובילה ליותר מ-220,2 מקרי מוות מוקדם בשנה וכי כ- 50% ממקרי מוות אלו נגרמים כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר שמקורו בכלי רכב. העלות החיצונית המוטלת על המשק כתוצאה מזיהום אוויר מכלי רכב מוערכת בכ-8.3 מיליארד דולר, שהם כ-%3.1 מהתמ"ג ובכ-70% מתחנות הניטור הסמוכות לצירי תנועה בארץ נמדדים ריכוזים גבוהים של מזהמים ואף חריגות מתקני איכות האוויר, כך על פי הנתונים.

עוד עולה כי אחד האתגרים שעמו תצטרך התוכנית להתמודד הינו מצב קיים, לפיו ישנו מחסור חמור של כ-800 דונם במתקני תשתית לתפעול תח"צ באוטובוסים, שאף צפוי לגדול בעתיד וכי בנוסף, במתקנים רבים קיימות מגבלות סטטוטוריות שאינן מאפשרות הסדרת תשתית לטעינת אוטובוסים חשמליים, כגון מחסור בזכויות בניה בהיקף מספק לצורך הקמת מבני השנאה.

במינהל התכנון מדגישים כי "בפרק זמן זה, תמשך ההצטיידות באוטובוסים חשמליים, ותקודם בטווח הקצר תוכנית רוחבית שתאפשר את תוספת הזכויות הנדרשת במסופים קיימים או מאושרים עבור עמדות טעינה חשמלית ומבני שנאים, ובטווח הארוך יקודמו תוכניות להקמת מסופי אוטובוסים חשמליים בפריסה ארצית". עוד מציינים במינהל כי, "התוכנית מתייחסת לטווח המידי, הבינוני והארוך, וכוללת פתרונות רוחביים להתקנת עמדות הטענה והשנאה לאוטובוסים חשמליים במסופי התחבורה הציבורית ובחניוני הלילה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית בישראל לירוקה ולנקייה יותר".

שרת התחבורה, מרב מיכאלי: "אנחנו בעיצומו של משבר ביכולת שלנו לנוע במדינת ישראל, גם ברמת חופש התנועה וגם ביכולת להתפתח כלכלית וחברתית. המפתח לצאת מהמשבר ומהתקיעות הוא להעלות את התחבורה הציבורית שלנו כמה מדרגות ובמיוחד לעבור לתחבורה ציבורית נקיה. כדי שזה יקרה דרושים לא רק כלי רכב חשמליים, אלא תשתית מתאימה לטעינה ולתפעול אותם רכבים. הכינוס הזה חשוב ליכולת שלנו לקדם את זה ואני מחכה בקוצר רוח לתוצאות מעולות וליישום אפקטיבי ומהיר שלהן".

שרת הפנים איילת שקד // דוברות משרד הפנים
שרת הפנים איילת שקד // דוברות משרד הפנים

שרת הפנים, איילת שקד: "כפי שהצהרתי עם כניסתי לתפקיד, נושא התשתיות בדגש על קידום תוכניות לתחבורה ציבורית יהיה בראש סדר העדיפויות שלנו. הדיון שהתקיים היום בשיתוף משרד התחבורה ונציגי הרשויות המקומיות, הינו צעד לקראת מימוש התוכנית לחשמול התחבורה הציבורית בישראל. התוכנית תשפר הן את חווית הנסיעה והן את שיפור איכות החיים בערים".

 מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר // ניב קנטור
מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר // ניב קנטור

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "חשמול התחבורה הציבורית הינו אינטרס לאומי ומינהל התכנון מקדם את ההליך בתיאום בין כלל הגורמים הרלוונטיים – משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, חברת ניהול המערכת ורשות החשמל. התוכנית תיתן מענה לטווח המידי ולטווח הארוך, ותכלול פתרונות הטענה והשנאה לאוטובוסים, ובכך תשפר את חווית הנסיעה הן לנוסע והן לנהגים ואת איכות החיים בערים, תוריד את עלויות התפעול ותשפר את היעילות הכלכלית בטווח הרחוק. כמו כן, חשמול מערך האוטובוסים יתרום לא רק לאיכות האוויר אלא גם יאפשר הסרת חסמים לבינוי מעל חניית אוטובוסים, ובכך יתרום גם לניצול מיטבי של הקרקע העירונית, במדינה שבה משאב הקרקע הולך ואוזל".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות