banner
תמ"א 38 2 | תמ"א 38 2 | חיים מאירוביץ // אלון קירה
חיים מאירוביץ // אלון קירה

מאירוביץ': ראשי ערים מאטים את הקצב בגלל הבחירות

חיים מאירוביץ' מפרגן לעיריות הרצליה ובת ים, טוען להאטה בקצה האישורים בשל שנת הבחירות, ומדבר על התחרות בשוק ההתחדשות העירונית: "יש יזמים שמפתים את הרוכשים"

תמונה: חיים מאירוביץ // אלון קירה

חיים מאירוביץ', בן 53, מוכר כיזם נדל"ן, בעלים ומנכ"ל קבוצת מאירוביץ' אבל לפני הכל הוא אבא לארבעה ילדים וסב לשלוש נכדות. מעבר לכך, מאירוביץ הוא דור שלישי לקבלני בניין והחל את פעילותו בענף בשנת 1987. בין היתר, מכהן מאירוביץ' גם כחבר הנהלה בארגון הקבלנים של מחוז דן וחבר בוועדה להתחדשות עירונית בהתאחדות בוני הארץ. בראיון ל"מגדילים" הוא אומר: "חלק מהיזמים ישרים ואמינים והתחרות מולם היא תחרות איכותית ולצערי, יש כאלו שפחות… יש קבלנים שאינם רשומים באיגוד הקבלנים ואינם עובדים בצורה מקצועית ואתית".

"להקדים את המתחרים"
הקבוצה בבעלותו של מאירוביץ' מתמחה בייזום נדל"ן והתחדשות עירונית, הן בחיזוק מבנים לפי תמ"א38 והן בהליך פינוי בינוי. לשאלה איך מצליחים היום לבדל את החברה מחברות יזמות אחרות שבונות פרויקטים להתחדשות עירונית, הוא עונה: "אנחנו שמים דגש וחשיבות רבה לשירות, יחס ותקשורת אישית. כל רוכש מקבל ליווי צמוד וזמינות שלנו לכל שאלה 24/7 מרגע הרכישה ועד קבלת המפתח. בנוסף, חשיבות עליונה ניתנת למפרט דירות גבוה, יוקרתי ואיכותי כך שהלקוחות יקבלו את המוצר הטוב ביותר שניתן". מבחינתו כללי השיווק לא השתנו גם לאור המציאות הנד"לנית הבלתי יציבה: "השוק חלקלק ויש הרבה מתחרים ולכן, תמיד צריך לשאוף ליותר ולעשות את כל המאמצים להיות טובים יותר, אמינים יותר ולנסות להקדים את המתחרים".

עד כמה שוק ההתחדשות העירונית תחרותי והאם נתקלת בתופעות לא נעימות של מאבקים על פרויקטים במסגרת התחרות?
"השוק והענף מאוד תחרותיים, חלק מהיזמים ישרים ואמינים והתחרות מולם היא תחרות איכותית ולצערי, יש כאלו שפחות. יש יזמים שמוכרים דירות במחירים לא סבירים, מפתים את הרוכשים באמצעות המחיר. בבדיקה מעמיקה ניתן לראות שהם מציעים דירה במפרט מאוד נמוך, משתמשים בחומרי גלם לא איכותיים, אלו דברים שבסופו של דבר יכניסו את הרוכש להוצאות כלכליות נוספות  ומיותרות. המחיר 'הנמוך' הוא תמורת מוצר באיכות נמוכה, ויזמים כאלו מקשים על כל היתר, שצריכים להוכיח שהמחיר שדורשים תואם את האיכות שהרוכש מקבל והביטחון והשקט לשנים. מבחינת קבלנים, יש בענף קבלנים שאינם רשומים באיגוד הקבלנים ואינם עובדים בצורה מקצועית ואתית כמו קבלנים רשומים ופוגעים באמינות כלל הקבלנים".

"בהרצליה ובת ים יש מחלקה מסודרת שמטפלת בהתחדשות עירונית"

באיזו עיר הכי קל לקדם כיום פרויקטים להתחדשות עירונית?
"לדעתי זה נוח ופשוט לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בהרצליה ובת ים, כי יש בערים אלו מחלקה מסודרת שמטפלת בהתחדשות עירונית. המחלקה פועלת על פי נהלים והנחיות ברורות ומוסדרות ולכן הכל עובד כמתוכנן ובצורה מהירה ויעילה".

מה הקושי העיקרי בקידום פרויקטים מבחינת העבודה מול הרגולטורים?
"הקושי העיקרי הוא המחסור במדיניות מוסדרת וחד משמעית. בפועל ראשי הערים או מהנדסי עיר רשאים להחליט כראות עיניהם, דבר שפוגע ביזמים ובבעלי הדירות".

"יש דרישות חדשות שסביר שייעלמו אחרי שנת הבחירות"

מה השפעתה של שנת בחירות ברשויות על קידום פרויקטים? האם מורגשות השלכות?
"שנת בחירות מאוד מורגשת. הרשויות המקומיות מאטות את קצב התכנון והאישורים  ויש הכבדה ודרישות שונות שלא היו קיימות לפני כן, וסביר להניח שייעלמו אחרי הבחירות. ראשי ערים לא רוצים לעשות דברים שעלולים לפגוע בסיכויים שלהם להיבחר לקדנציה נוספת ולכן, מעדיפים להאט את הקצב עד לאחרי הבחירות".

כחבר בוועדה להתחדשות עירונית בהתאחדות בוני הארץ, מה הנושא הכי בוער שהוועדה עוסקת בו כיום?
"הוועדה מקדמת את כל הנושא המקצועי בהקשר של האטה בהוצאת היתרים להתחדשות עירונית. קיימים הרבה עיכובים מקצועיים של הגורמים המוסדיים, ואנחנו מנסים למצוא את הדרך לקצר וליעל אותם ואף לבטל נהלים מיותרים.  הוועדה מטפלת ודואגת להסדיר את נושא התמורות, הן ליזם והן לדיירים ופועלת למצוא את התמורה הנכונה ביותר. בתחום ההתחדשות העירונית יש הרבה בעיות מקצועיות ומשפטיות, הרבה פרצות וסדקים שחשוב לפתור ולייעל בשביל לחסוך זמן ולהוזיל עלויות שוטפות, שיובילו גם להוזלת מחירי הדירות".

האם הרשות להתחדשות העירונית היא כסת"ח ממשלתי או שיש לה משמעות?
"לרשות יש משמעות ויש יכולת. היא צריכה להיות הכוח שעומד מאחורי הרשויות המקומיות. הרשות צריכה לדאוג להסדרה של מדיניות ברורה וחד משמעית ובכך לייעל ולקדם את ההתחדשות העירונית".

על מדיניות כחלון: "לא תורם לפתרון מצוקת הדיור ולא מוריד את יוקר המחייה"

איך אתה רואה את ענף הנדל"ן בישראל 2020? לאיזה כיוון הוא יתפתח?
"מבחינת המחירים אני חושב שהמחירים צפויים להמשיך לעלות. יש כרגע קיפאון בהתחלות בניה, אין קרקעות פרטיות לבניה ולכן יש מספר מצומצם של דירות למכירה. הדירות המשווקות כיום רובן במסגרת מחיר למשתכן וזה מביא לעליית המחירים בשוק החופשי. מה שיעזור לשוק זה איזון בין היצע לביקוש ושחרור קרקעות יחד עם קידום התחדשות עירונית, לא רק בערי המרכז".

מדיניות כחלון – בעד או נגד?
"אני חושב שהמדיניות היא הטעיה. התוכניות לא תורמות לפתרון מצוקת הדיור ולא מורידות את יוקר המחייה ולכן, לא באמת מועילות כלכלית או חברתית. הן מכניסות את הרוכשים לחוסר בהירות עם דיבור על הוזלת מחירים, דבר שמעיקרו אינו נכון ובכך גורם ללחץ מיותר על היזמים והרוכשים.

יש בענף כיום היצע רב, יזמים לא מצליחים למכור דירות בגלל המחירים ולכן, מפסיקים לבנות. יש ירידה בהתחלות בניה ומחסור בביקוש, הרוכשים לא קונים וממתינים להורדת מחירים. בשלב מסויים כשאנשים יראו שהמחירים לא יורדים הם יתייאשו וירצו לרכוש דירה ואז הביקוש יעלה על ההיצע ובמקום הוזלה אנחנו נראה עוד עליות מחירים".

עצה שהיית נותן ליזמים צעירים שנכנסים להתחדשות עירונית?
"אני מציע ליזמים לעשות בדיקות מעמיקות יותר של עסקאות ולא להיכנס בכל מחיר. יזם צריך לעמוד מאחורי ההבטחות שהוא מבטיח לדיירים ולכן, צריך להיות בקיא בכל האספקטים של העסקה ולדעת שהוא יכול לעמוד בה. בנוסף, יזמים צעירים שאינם קבלנים רשומים- אני מציע שיעבדו עם קבלנים רשומים שמחויבים לאתיקה ומוסריות של איגוד הקבלנים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות