banner
תל אביב // depositphotos
תל אביב // depositphotos

"משרד השיכון צריך להתעשת ומהר ולהתחיל לטפל בדחיפות בכל אחת מהבעיות"

גורמים בענף הנדל"ן מגיבים לדו"ח שפרסם משרד הבינוי והשיכון היום המתייחס לנתוני הענף ולחשש מפני עליית מחירים. "הנתונים מאששים את ההערכה שענף הבנייה והתשתית נמצאים במיתון חמור", כך נשיא התאחדות הקבלנים". בין היתר טוענים בכירי הענף כי ביטול מחיר למשתכן וגם אי קידום התחדשות עירונית הן בין הסיבות למצב

"הנתונים מאששים את ההערכה שענף הבנייה והתשתית נמצאים במיתון חמור בשל משבר הקורונה המשפיע הן על הביקושים, והן על התחלות הבניה. בעוד שסביר להניח שבתום הסגר והגל השני, יתאושש צד הביקוש לדירות והרוכשים יחזרו למשרדי המכירות, הרי שבצד ההיצע לא צפוי שינוי מהותי בשנה הקרובה בשל קיפאון מוחלט בשיווק הקרקע על ידי רמ״י", כך מסר היום נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, בעקבות הסקירה החריגה שפרסם היום משרד הבינוי והשיכון.

ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

עוד מסר סרוגו כי: "תכנון שמדשדש בשנה האחרונה ולא מייצר עתודות קרקע לבניה, הקפאה של הבניה ושל ההתחדשות העירונית לאור התנהלות ראשי רשויות מקומיות באזורי הביקוש, מחסור חמור בעובדים ואי מימוש החלטה להביא לכאן עשרות אלפי עובדים זרים כפי שכבר הוחלט בממשלה, רגולציה שהולכת ומחמירה ומעכבת היתרי בנייה והכבדה של המערכת הבנקאית על תנאי הליווי הבנקאי, תוספת הון עצמי וייקור עמלות – כל אלה ימשיכו להקטין את התחלות הבנייה בשנתיים הקרובות כך שהמחסור החמור בדירות אל מול הביקושים שימשיכו לעלות בתום משבר הקורונה יגדל ומחירי הדירות יזנקו בשיעורים חדים".

נזכיר כי סקירת משרד הבינוי והשיכון התייחסה לנתוני המאקרו בענף הבניה וקבעה כי הקורונה והתנהלות הענף בחודשים האחרונים עשויים להוביל לעלייה במחירי הדירות.

חיים מסילתי יו״ר לשכת שמאי מקרקעין : "משרד השיכון הוא הגוף הממשלתי שאמור לטפל במשבר הדיור. הדו"ח הזה בעצם משקף את כל הבעיות שהטיפול בהן לא הצליח בלשון המעטה. היצע נמוך מול ביקוש גבוה, צניחה בהתחלות בניה ועצירת שיווק קרקעות המדינה ועוד. ענף הנדל"ן מכיר את הבעיות והנתונים, אלא שאין מי שיקבל את המושכות לידיו לפרק זמן סביר ויטפל בהן. משרד השיכון צריך להתעשת ומהר ולהתחיל לטפל בדחיפות בכל אחת מהבעיות, שהוא עצמו הצביע עליהן. בנוסף, הוא אמור לדאוג ולשקף לממשלת ישראל את משבר הדיור שהולך ומתעצם, כדי שהנושא יעלה מעלה אל פסגת סדר העדיפויות של מדינת ישראל שהרי קטר הנדלן משפיע על המשק כולו״.

מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל
מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל

שמאי מקרקעין, שמוליק כהן אמר כי "אנו עדים בימים האחרונים ל"בליץ" של תחזיות אסטרטגיות סותרות בדבר "מחירי הדיור – לאן?". בקצה האחד של התחזיות ניתן לציין לדוגמא את התחזית של חברת הדירוג מעלות שצינה ש"מחירי הדירות עשויים לרדת בחודשים הקרובים בשיעור חד ספרתי" ובקצה שהני של התחזיות ניתן לציין את משרד הבינוי והשיכון שחוזה דווקא ש"צפויה עליית מחירים בשוק הדיור בישראל". אז המחירים יעלו או ירדו? . תחזיות עתידיות ראוי שיהיו מבוססות על עובדות נוכחיות וניתוח אוביקטיבי של שוק הנדל"ן הנוכחי. לצערי, לא איש בשורות אני ואני משוכנע שמחירי הדיור ימשיכו ויעלו

שמוליק כהן // צילום: דובי שמחי
שמוליק כהן // צילום: דובי שמחי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי, התייחס אף הוא לדו"ח ואמר: "איש בקהילית הנדל"ן ובציבור הרחב לא צריך להיות מופתע מנתוני משרד השיכון. אם הנתונים מלמדים על צניחה בהתחלות הבניה במחצית השנה הראשונה, כלומר ירידה של 11 אחוזים לעומת המחצית הראשונה של 2019, אני מעריך שבמחצית השנייה של 2020 הירידה תהיה תלולה אף יותר. מצב זה יוביל להערכתי כבר ברבעונים הקרובים לתדלוק שוק הדיור ובמיוחד באיזור הביקוש".

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

דרור תורן, מנכ"ל אמריקה ישראל מגורים: "אני מסכים עם הדברים ומאמין אפילו שתהיה נסיקת מחירים. אחת הסיבות העיקריות לעליה זו, שממעטים לדבר עליה, היא ביטול תכנית מחיר למשתכן. עקב החלטה זו, יחזור קהל גדול לשוק הדירות החופשי שהוא אינו מחיר למשתכן, שעד היום קנה במחירים זולים בהשוואה למחירי שוק וכעת, קהל זה יפנה לקנות דירות במחירים גבוהים בהרבה מאלו שהוצעו במסגרת התכנית. כנגזרת לשובם של הזוגות הצעירים לשוק החופשי, משפרי הדיור יקנו גם הם דירות חדשות ושני קהלים אלו, יניעו את השוק ואת המחירים כלפי מעלה. כמו כן, ניתן להעריך שנמשיך להיות בסביבת ריבית נמוכה, שהרי ריבית נמוכה מעודדת השקעות, והריבית על המשכנתאות ככל הנראה תישאר נמוכה גם כן, דבר שיקל על רכישת דירה חדשה. אני מניח שאם וכאשר משבר הקורונה יירגע, מה שיקרה בטווח הארוך, כמו שראינו אחרי מלחמות, נהיה בצמיחה כלכלית. סיבות אלה, בנוסף למחסור קיצוני בהיצע דירות מתוכננות חדשות ומיעוט התחלות בניה, בסופו של דבר ייצר עליית מחירים".

דרור תורן // צילום: מיכל ארבל
דרור תורן // צילום: מיכל ארבל

יעקב אטרקצי מנכ"ל ובעלים חברת אאורה ישראל : "דו"ח משרד השיכון אינו מפתיע אף אחד וכל הבעיות ידועות, מכאן צריך להתחיל לטפל בהן.  הבעיה המרכזית של ענף הנדל"ן לדעתי היא הבירוקרטיה המסורבלת שמעכבת הוצאה לפועל של פרויקטים , שיכולים היו במידה והיו יוצאים לפועל להגדיל משמעותית את היצע הדירות בישראל . בנוסף צריך לדאוג לשיווק קרקעות מאסיבי גם באיזורי ביקוש. אם יטפלו בראש ובראשונה בשני הבעיות הללו וימצאו פתרון מהיר לנושא, אנחנו נוכל לבלום את עליית המחירים".

יעקב אטרקצ'י - מנכ"ל ומבעלי חברת אאורה // צילום: ראובן קופיצ'ינסקי
יעקב אטרקצ'י – מנכ"ל ומבעלי חברת אאורה // צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

"את ההשפעה האמיתית נראה רק בשנים הבאות".

אלי אביסרור // יח"צ
אלי אביסרור // יח"צ

אלי אביסרור מנכ"ל אביסרור משה ובניו ומ"מ נשיא התאחדות בונה הארץ: "אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת במיוחד בענף.  אנו עדים לירידה של 11% בהתחלות הבניה במחצית השנה הראשונה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ישנה ירידה של 50% באישורן של תוכניות עתידיות  רחבות היקף, שיווק הקרקעות ע"י המדינה הופסק כמעט חלוטין  ובעיית כוח האדם בענף הבניה לא נפתרת, חסרים לפחות עוד 30,000 עובדים בענף כדי להאיץ את הבניה בישראל. בנוסף הקורונה  מקשה על ההתנהלות בענף למרות ההחרגה, כך למשל חדשות לבקרים, אתרי בניה נסגרים בגלל עובדים משמעותיים באתר , שנכנסים לבידוד ועוד. הבעיות בענף קשות ומשמעותיות , אי לכך לא פלא שאנחנו במגמת עליית מחירים . נדרשת מעורבות של כל הגורמים המקצועיים, שר האוצר, השיכון והנהלת רמ"י כדי להביא לפתרון המשבר".

אמיר כהן סמנכל שיווק י.ח דמרי // יחצ
אמיר כהן סמנכל שיווק י.ח דמרי // יחצ

אמיר כהן. סמנכ"ל שיווק ומכירות של חברת י.ח דמרי: "כרגע ישנה ירידה דרמטית בתכנון ושיווק קרקעות וירידה בהיתרי והתחלות הבניה. המשמעות בטווח הבינוני הינה של עודף ביקושים שיגרום לעליה במחירים. אנחנו מזהים יציבות ואף עליה בביקושים בעיקר מצד מגזרים שלא נפגעו ומנצלים את תקופת חוסר הוודאות של המוכרים לצד סביבת ריבית נמוכה לשדרוג דירת המגורים שלהם, בעיקר לדירות גן או מרפסות מרווחות, ואנחנו לא רואים ירידה בביקושים או במחירים. המשך והתארכות המשבר הכלכלי יגרום לירידה נוספת בהתחלות הבניה וביכולת הרכישה של הציבור. צריך לזכור שהגידול הטבעי בישראל גבוה גם בתקופה זו ומייצר גידול קבוע בביקושים, משך הזמן שלוקח לדירה להיבנות הינו של מספר שנים (משלב רכישת הקרקע ועד סיום הבניה) ולכן הירידה בהתחלות הבניה כיום משמעותה חוסר היצע בטווח הבינוני. החברות והרוכשים עדיין לומדים את ההשפעות וההשלכות שמביא איתו המשבר תוך כדי תנועה, את ההשפעה האמיתית נראה רק בשנים הבאות".

סיון פרץ // צילום : אפרת מזור
סיון פרץ // צילום : אפרת מזור

סיון פרץ, סמנכ"לית שיווק ומכירות של חברת בוני התיכון: "אנו למדים כי במציאות היום, המשק מאוד דינמי ומשתנה בקצב מהיר. אם נבחן את ענף הנדל"ן מתחילת השנה ומשבר הקורונה, אנחנו יכולים להגיד שבטווח הזמן, השוק יציב, כלומר אם חודש אחד התבצעו מעט עסקאות, חודש לאחריו יש הצפה. לקראת הסגר השני, הציבור פחות נבהל ונרתע ואנחנו רואים כי מי שתכנן לקנות דירה, מימש את חלומו, שההחלטה על כך לא נעשית בין לילה. כל עוד ההיצע דל ולא משווקים קרקעות, אין ספק כי מוצר כמו דירה יהיה יותר ויותר מבוקש ובהתאם, כל דירה המוצעת לשוק נחטפת במהרה".

"מחירי הדיור יטפסו בשל מדיניות ממשלתית קלוקלת"

לדברי שמאי מקרקעין ישראל יעקב: "אני שמח שמשרד השיכון מודה במה שאנחנו אומרים כבר כמה שנים. מחירי הדיור יטפסו בשל מדיניות ממשלתית קלוקלת. זו קרן אור מכיוון שהעובדה שמשרד השיכון מודה בכך זה צעד חשוב. קודם כל צריך להכיר בבעיה כדי לפתור אותה. אני מקווה שכעת משרד השיכון יימצא גם פתרונות איך ניתן להעלות את התחלות הבנייה. אני קורא למשרד השיכון לגבש קבינט שמלבד הרגולטורים יכלול גם את אנשי הנדל"ן. יזמים, שמאי מקרקעין, אדריכלים – האנשים שחיים את השטח ויכולים לייעץ איך ניתן להגדיל את התחלות הבניה".

ישראל יעקב // צילום: איגור פינקלשטיין
ישראל יעקב // צילום: איגור פינקלשטיין

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "לצערי אפקט הקורונה גילה את ערוותה של כל המערכת הביורוקרטית של שוק הדיור, שממילא הינה מסורבלת להפליא ופשוט הפכה למשותקת בזמן הקורונה, עם או בלי סגרים. פלא בעיני כיצד במדינות כמו ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה המערכות כן מצליחות לתפקד ואילו אצלנו אף אחד לא דאג מראש שהמערכת תמשיך לעבוד. ככל הנראה רק זעזוע רבתי ישנה את המצב".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

ישראל אברמוב, מנכ"ל קבוצת אלד פסגות: "הנתונים שמפרסם משרד השיכון יכלו להיות שונים לחלוטין לו מנהל התכנון היה מעודד את ההתחדשות העירונית שיכלה בנקל לייצר את אלפי הדירות שנגרעו במחצית השנה מהתחלות הבנייה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות