אילו שכונות צפויות להציע נגישות תחבורתית גבוהה?
השכונות הצפויות להנות מקווי התחבורה החדשים של המדינה ככל הנראה גם ייהנו מביקושים גבוהים, כך עולה מסקירה מיוחדת של כעשר שכונות מהמרכז ועד הדרום
השכונות הצפויות להנות מקווי התחבורה החדשים של המדינה ככל הנראה גם ייהנו מביקושים גבוהים, כך עולה מסקירה מיוחדת של כעשר שכונות מהמרכז ועד הדרום
מסקירה שערכה חברת סביבות מגורים, נמצאו מספר שכונות באזור המרכז והדרום בעלות פוטנציאל לנגישות תחבורתית גבוהה בסביבת המגורים, ביניהן בערים קריית גת, חולון, רעננה, בת ים תל אביב וירושלים. מדובר בשכונות הצפויות להציע תחבורה ציבורית, שבילי אופניים, הליכתיות, קירבה למוקדי תעסוקה ומסחר ועוד. אלון גרינברג – מתכנן ערים ואזורים ומנכ"ל "סביבות מגורים" מציין כי "בניגוד לעבר, כיום נושא הנגישות התחבורתית הפך לשיקול מרכזי של משקי הבית בבחירת מקום מגורים. ואם בעבר הנגישות התבטאה בעיקר באמצעות כבישים ושימוש ברכב פרטי, הרי שכיום כבר ברור שהם לא יכולים להוות פתרון עיקרי, וההישענות עליהם לאורך שנים היא דווקא המקור לבעיות התנועה שמהן הציבור סובל בהווה".
לכך יוסיפו כמובן מערכות תחבורה להסעת המונים במטרופולינים הגדולים, לרבות הקו האדום של הרכבת הקלה, הקו הירוק והסגול, קווי המטרו ונתיבי תחבורה ציבורית לאוטובוסים. "יחד עם זאת, ישנה הבנה שגם מערכות תחבורה ציבורית מתקדמות ונרחבות ככל שיהיו, לא יספקו פתרון מלא", אומר גרינברג, "בערים מתוקנות בעולם חלק ניכר מהמועסקים מגיעים לעבודה ברגל או באופניים. בישראל אמצעי תנועה זה הינו משני, לאור הפרדת השימושים בין מגורים לתעסוקה ובשל התשתיות הלקויות להולכי הרגל ורוכבי האופניים".
השכונות שנמצאו בסקירה כבעלות פוטנציאל לנגישות גבוהה
יד אליהו, תל אביב: "השכונה הוותיקה משנה את פניה, תוך פעילות אינטנסיבית של משקיעים ויזמי נדל"ן הצופים השבחה עתידית – גם בעקבות שדרוג נגישותה התחבורתית", כך לדברי גרינברג, אשר מתייחס בסקירה לקו המטרו 1M שיחלוף מתחת לשכונה, כאשר שתי תחנות של הקו ימוקמו ביד אליהו. את השכונה ישרת גם הקו הסגול של הרכבת הקלה, שבמסגרתו ימוקמו ארבע תחנות צמודות ליד אליהו, לאורך דרך ההגנה. בנוסף לכך, מצוין בסקירה כי יד אליהו סמוכה לתחנת רכבת ישראל, ליציאות לנתיבי איילון ולהיצע רחב של תעסוקה לאורך ציר האיילון, "מה שיתרום להיות שכונה נגישה". ארז דינר, מנהל חטיבת המגורים באלדר שיווק פרויקטים, המשווק פרויקט בשכונה, מציין כי: "נושא הנגישות התחבורתית מהווה שיקול משמעותי של רוכשי הדירות שכן תושבי השכונה ייהנו על פי התוכניות מארבע תחנות הסמוכות לביתם".
רמת יוסף ורמת הנשיא, בת ים: שתי השכונות הצמודות בבת ים, שביניהן גובל רחוב יוספטל, עומדות בפתחה של מהפכה תחבורתית, כך לטענת גרינברג: "כבר בתוך שנתיים רמת יוסף ורמת הנשיא ישורתו על ידי שלוש תחנות במסגרת הקו האדום של הרכבת הקלה. בעתיד תפעל גם תחנה של קו המטרו החצי-טבעתי 3M, שתמוקם ברחוב יוספטל. בנוסף לכך, כבר כיום השכונות נהנות מגישה נוחה לתחנות רכבת ישראל (יוספטל וקוממיות), וכן ולנתיבי איילון".
נווה שאנן – גן החשמל, תל אביב:" קווי המטרו המתוכננים יהוו חולייה מרכזית של המערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב, אך הפעלתם צפויה רק בעוד שנים ארוכות. מאידך, ישנו אזור יחיד ומובחן שאליו מתנקזים כל שלושת קווי הרכבת הקלה שיפעלו כבר בעשור הקרוב", אומר גרינברג. מדובר בקו האדום, הקו הירוק והקו הסגול באזור שכונות נווה שאנן וגן החשמל בתל אביב, שתושביהן ייהנו מגישה רגלית נוחה לתחנות של כל שלושת הקווים. עוד על פי הסקירה: "האזור מהווה זרוע דרום-מערבית של מע"ר איילון-בגין ומתוכננים בו מאות אלפי מ"ר של שטחי תעסוקה, מסחר ומלונאות, כך שדרך בגין תהפוך מציר תנועה לרחוב עירוני תוסס, תוך שדרוג החיבורים ללב העיר ושדרות רוטשילד".
מרכז העיר, רעננה: התהליך החל עם סלילתו של כביש 531, נמשך עם מסילת השרון ושתי תחנות חדשות של רכבת ישראל, ויגיע לשיאו עם פרויקט 'מהיר לעיר' וקו המטרו 1M – שניהם ישתרעו לאורך ציר אחוזה, הרחוב המסחרי הראשי של רעננה. במסגרת פרויקט 'מהיר לעיר', בין השאר ייסללו נתיב תחבורה ציבורית ו-3.5 ק"מ של שבילי אופניים עירוניים חדשים.
הצפון החדש, תל אביב: אזור הצפון החדש משתרע בין דרך נמיר ממזרח, רחוב ארלוזורוב מדרום, אבן גבירול ממערב ורחוב בני דן – נחל הירקון מצפון. שלושה מתוך ארבעת הצירים המקיפים את הרובע יכוסו על ידי המערכת להסעת המונים: תוואי הקו הירוק ישתרע לאורך אבן גבירול, הקו הסגול לאורך ארלוזורוב וקו המטרו 1M לאורך דרך נמיר. כמו כן, הרובע סמוך לתחנת הרכבת ארלוזורוב ולתחנה תת-קרקעית של הקו האדום שיפעל בקרוב. האזור כולו ירושת בשבילי אופניים, במסגרת התוכנית האסטרטגית לאופניים של עיריית ת"א.
כרמי גת, קרית גת: לדברי גרינברג, "באזורים המצויים בשולי המטרופולינים ההישענות על הרכב הפרטי צפויה להיות גבוהה יחסית גם בעתיד, אך בשכונה החדשה כרמי גת הדברים ייראו קצת אחרת. בעוד כ-3 שנים תושבי כרמי גת ייהנו מתחנת רכבת ישראל חדשה". עוד על פי הסקירה, השכונה מרושתת כולה בשבילי אופניים וישנו פיזור מיטבי של שצ"פים ומוסדות חינוך וציבור, כך שהמרחק אליהם מהבית הוא לכל היותר 250 מטר, ולכן מתייתר הצורך ברכב פרטי עבור חלק גדול מהפעילויות. כרמי גת משורתת היטב גם על ידי תחבורה כבישית – היא סמוכה לכביש 6, מחוברת לעיר הוותיקה באמצעות שלושה גשרים ובשנים הקרובות הנגישות ברכב פרטי תשודרג באמצעות שלושה מחלפים מתוכננים: מחלף אינטל, מחלף כרמי גת צפון ומחלף פלוגות.
נווה רמז, חולון: בצידה המזרחי של השכונה, לאורך רחוב ברקת, יעבור תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה. בעתיד הרחוק יותר נווה רמז תשורת גם על ידי תחנות של שני קווי מטרו: 1M ו-3M.
רוממה, ירושלים: בעוד כ-5 שנים השכונה תשורת על ידי הקו הירוק של הרכבת הקלה – הקו השני שייחנך מבין קווי הרכבת הקלה בירושלים. תוואי הקו יתפרש משכונת גילה בקצהו הדרומי, דרך אזור הכניסה לעיר ומרכזה, ועד לגבעה הצרפתית והר הצופים בקצהו הצפוני. כבר כיום שכונת רמות נהנית מקירבה לתחנת הרכבת החדשה יצחק נבון וכן לתחנה המרכזית של ירושלים.
שכונת צומת סביון, קרית אונו: השכונה החדשה שנבנית כיום ליד צומת סביון ומשוייכת מוניציפאלית לקריית אונו תחובר למרכז תל אביב באמצעות הקו הסגול של הרכבת הקלה ולאזורים נוספים במטרופולין דרך תחנה של קו המטרו 3M. כמו כן, בסמוך לצומת סביון יוקם מסוף אוטובוסים חדש.
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן