banner

"הפוקוס של הדיירים צריך להיות על חברה יזמית שיודעת לצלוח מהמורות"

"כסף לא בונה דירות": עו"ד רונאל ביבי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת מטרופוליס, מסביר למה אסור להתפתות להצעות הגבוהות של היזמים

"כשהגלים מתחזקים – החזקים מתגלים' זו קלישאה אבל עומד מאחוריה משהו". אחרי 180 ימי מילואים, עו"ד רונאל ביבי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת מטרופוליס, התארח באולפן "מגדילים", וסיפר על ההתמודדות עם שנת מלחמה בחזית ובעורף, ועל הצורך לחזק את ההתחדשות העירונית בפריפריה. לשאלה איך מתפקדים על שתי "הגזרות", הוא משיב: "מתפקדים בצורה אינטנסיבית, יוצאים ממשימה בצבא ועולים לזום בעבודה אבל יש לי צוות מדהים וגיבוי  מלא של החברה, ההנהלה והמנכ"ל, שזה לא מובן מאליו. בחברה מאוד מעודדים את זה ורואים בזה חשיבות. זה היה אתגר אמיתי. היו קשיים והיו דברים שעיכבו אותנו אבל מחלקת ההנדסה שלנו הגיבה מאוד מהר ואין פרויקט אחד שנדחתה בו מסירה, הצליחו בחברה לייצר מענה בזמן אמת". 

האם רואים בתקופה זו צמיחה בהתחדשות העירונית?
"הצורך הפך מחשש לרעידות אדמה לצורך קיומי, ביטחוני, מוחשי. אם אין לך ממ"ד אתה בבעיה ולא משנה איפה אתה גר. אנחנו רואים את זה גם בביקושים לדירות, אנשים רוצים דירה עם ממ"ד. יותר קשה למכור דירות עם ממ"ק (מרחב מוגן קומתי). כל התחום עובר ארגון מחדש. רואים הרבה יותר דיירים שרוצים לקדם את הפרויקטים, שמבינים שהם צריכים להיות יחד איתנו בתהליך". 

אתם עובדים בפריפריה, מה המצב שם?
"יש פוטנציאל עצום וההתחדשות העירונית אמורה לחזק את מי שצריך ולייצר כלכלה בפרויקטים. בבאר שבע יש לנו שני מתחמים שאנחנו מאמינים בהם אבל צריך קרקעות משלימות. הרשויות מורידות מכפיל חנייה, מדברים על מכפילים לא ראליים, למכור דירה בלי חנייה זה מוצר בעייתי. הרשויות רוצות כמה שפחות תושבים וכמה שפחות צפיפות ומישהו צריך לקחת פיקוד על האירוע הזה, אחרת יהיה כאוס. 

"התחום שלנו בנוי מהיצע וביקוש וההיצע של הדירות בישראל נמוך, אנחנו במצב של אזעקת אמת. הפתרון הוא גוף שיתכלל את האירוע, שיגדיר פרמטרים ברורים ולא כל עירייה תגיד לעצמה. גם כשיש מדיניות עירונית היא לא תמיד נאכפת ואז אין שיווניות ולא מצליחים לייצר כלכלה לפרויקט. זה גורם לכך שיזמים נכנסים להתחייבויות לדיירים עם הצעות שאין להם יכולת לממש אותן. 'ההצעות התנתקו מהאקסל', עם הצעות כאלו לפרויקטים אין התכנות. היזמים בונים על זה שהשוק יתקן אבל לא לעולם חוסן ולפעמים זה יכול להיתקל בקרקע המציאות, והמכה היא כואבת. במצגות לדיירים לא תמיד ההצעה הגבוה ביותר היא הטובה ביותר". 

הטיפ שלך לדיירים?
"תסתכלו מתי הפרויקט יכול לצאת לפועל. הנייר סופג הכל, ואם חברה הציעה פי 2 תמורות מחברה אחרת אז קשה לדחות אותה אבל בסוף צריך לבחור חברה שיש לה חוסן כלכלי, ניסיון, כסף לא בונה דירות. יזמים חייבים ניסיון ולעבור את כל שרשרשת ההתחדשות העירונית, כמו שאנחנו אכלסנו כבר יותר מ- 1,200 דירות בהתחדשות עירונית. 

"הפוקוס של הדיירים צריך להיות על חברה עם גב איתן וחזק, שיודעת לצלוח מהמורות ולקדם את הפרויקט, לדבר עם העירייה, למכור דירות, לתכנן נכון ועוד הרבה שיקולים". 

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות