banner
סיגל שטרנברג // צילום: חגית יצחק
סיגל שטרנברג // צילום: חגית יצחק

הצעה שאי אפשר לסרב לה – כך נתמודד עם דיירים סרבנים

מארגנת הדיירים סיגל שטרנברג צוללת לעומק תופעת הסרבנות ומסבירה כיצד היא מנטרלת אותה בהצלחה במתחמים בהם היא פועלת

רונן דמארי 19.12.2024

אחת הרעות החולות של תחום ההתחדשות העירונית היא תופעת הדיירים הסרבנים שמעכבים את התקדמות הפרויקט ולא אחת אף מורידים אותו לטמיון. מארגנת הדיירים סיגל שטרנברג מכירה אותם מקרוב ומתמודדת אתם בהצלחה בפרויקטים השונים בהם היא פעילה. 

"אנחנו בהחלט מרגישים את השפעת המלחמה שאמנם חשפה חוסן לאומי ועוצמות של העורף אבל גם הדגישה עד כמה חשוב ממ"ד בייחוד באזורים הקרובים לגבול הצפוני" היא מתארת את תמונת המצב העדכנית בתחום ומוסיפה "אנחנו רואים פרויקטים שבעלי הדירות נכנסים אליהם לא רק על מנת לשדרג את הדירה שלהם אלא כמענה לצורך אמיתי וקיומי של ממ"ד בכל דירה ובניין מחוזק בפני רעידת אדמה". 

שטרנברג מארגנת מגשרת ויועצת חברתית בחברת סיגל שטרנברג בע"מ, אשר הוקמה לפני כעשור ומתמחה בקידום מתחמי פינוי בינוי בכל רחבי הארץ ובחיפה בפרט. נכון להיום חתומה החברה על קידום מוצלח של 30 פרויקטים וליווי של כ -4,000 בעלי דירות. 

בריאיון לאתר "מגדילים" היא מנתחת את תופעת הדיירים הסרבנים ומחלקת אותם לשלושה סוגים עיקריים: "ישנו הדייר המבוגר שמאוד מאוד חושש שמחר יגיע הטרקטור ויהרוס לו את הבית והוא יישאר ללא רכוש, הוא גם מזכיר את פרשת חפציבה וחושש מהשלכות התהליך, ישנו הדייר שכבר חתם עבור יזמים אחרים לפני שנים, לא ראה התקדמות בשטח וכבר לא מאמין לא בפרויקט ולא באנשי מקצוע שרוצים להחתים אותו וישנו הדייר שאני מכנה 'הסחטן הקלאסי'

שאומר לעצמו שאם הוא יחתום אחרון על הפרויקט, הוא יקבל תמורות גבוהות יותר, או שייהנה מתוספות מיוחדות ושדרוגים לדירה החדשה שיקבל".

איך את מתמודדת עם כל אחד מסוגי הסרבנים שציינת?
"אז דרכי הטיפול שלי בשלושתם הן שונות: עם הדייר הקשיש שפוחד משינויים אני נוהגת בכפפות של משי. כחלק מנוהל העבודה שלי אני נפגשת עם הילדים של כל אחד מהדיירים מעל גיל שבעים כדי שהם ירגישו בטוחים ומוגנים. אליהם אני מתנהגת ממש כאילו היו ההורים שלי, הרי אמרתי גם לאמא שלי שתתקשר אליי בכל רכישה מעל סכום מעל לסכום של 500 ₪ בשל אלמנט של שכחה ופיזור שבאים עם הגיל. הילדים שותפים בכל שלבי התהליך, אני מתאמת עם עורכי הדין פגישות בביתם של הקשישים בהשתתפות הילדים והנכדים ואז זה הופך את התהליך להרבה יותר בטוח וקל עבורם".

איך את מתמודדת עם הסרבן המיואש?
"לתהליך שאני עושה אתם אני קוראת 'טאבולה ראסה'. מאחר והם כבר עייפים ומותשים מהתהליך, כדי שהם ירגישו בטוחים אני מתחילה הכל מהתחלה – אני ממנה נציגות חדשה והנציגים בוחרים בתהליך דמוקרטי משרד עורכי דין שמתמחה בהתחדשות עירונית שדואג לערבויות ובטוחות של הדיירים בפרויקט. אני מדגישה שמדובר בעורך דין שמתמחה בתחום מאחר ובחלק מהמתחמים אליהם אני מגיעה אני מגלה עורכי דין שהם קרובי משפחה של נציגים שבכלל עוסקים ברשלנות רפואית ולא בתחום ההתחדשות העירונית".

איך הדיירים מגיעים למצב כזה?
"מאחר ובחלק מהמתחמים יש נציגים שלוקחים את הארגון על עצמם ולא תמיד ממניעים ישרים, לרוב האינטרסים של אותם נציגים לא תמיד זהים לאינטרסים של כלל הדיירים. זאת אומרת שאם יש נציג שיש לו דירה בקומה אחרונה והוא דורש דירת גג מהיזם, הוא יכול להוביל את המתחם לנקודת אין מוצא או להביא יזם לא מספיק מנוסה או מתאים בגלל הרצון הספציפי שלו". 

אוקיי הגענו לסרבן הסחטן. איך את מתמודדת אתו?
"את הדיירים שמנסים לסחוט את היזם או את יתר הדיירים בפרויקט אני משאירה לסוף. אם עם השניים הראשונים אני נוהגת בכפפות של משי עם הסוג הזה של הסרבנים אני מורידה את הכפפות. אני מאגדת את המתחם ומגיעה ל -67 אחוז חתימות הנדרשים בחוק ודואגת לתב"ע מאושרת. בשלב זה היזם שוכר עו"ד ייעודי מטעמו על מנת שיתבע את הסרבנים הסחטנים.

כאן מתבטא היתרון היחסי של מארגן מנוסה, לדעת לדחוק ולהחליש דיירים סחטניים ולחזק דיירים שבאמת רוצים לקדם את הפרויקט  בניקיון כפיים, ללא אינטרסים וקומבינות ומתוך דאגה אמיתית לכלל דיירי המתחם".

וזה עושה את העבודה?
"חד משמעית. כשבית המשפט נוכח לדעת שמדובר בדיירים שהסירוב שלהם אינו אמיתי ולא מחזיק מים הוא נוהג בחומרה. כבר יש תקדימים של דיירים סרבנים שנדרשו לפצות את יתר הדיירים מכיוון שהם מונעים מדיירים אחרים לשדרג את דירתם. בסופו של דבר אנחנו דואגים לקידום הפרויקט שזו הרי המטרה שלשמה התכנסנו".

לסיכום, מהו הערך המוסף שלך בתהליך?
"אני מגשרת, יועצת חברתית ודמות אובייקטיבית חיצונית ללא משקעי עבר שכל רצונה שהפרויקט יתקדם. אני עושה את הכל בצורה נגישה ושקופה שיוצרת הרבה מאוד ביטחון בקרב הדיירים, מקדמת את התהליך גם מול הרשויות בפרויקטים שאני מייצגת ונמצאת בקשר שוטף עם גורמי המקצוע בעיריית חיפה – 

סגנית ראש העיר שרית גולן שטיינברג וראש מנהלת ההתחדשות העירונית אורנה מור שמאז חילופי השלטון מקדמות במרץ פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר. אני מרגישה שזו הפעם הראשונה מזה זמן רב שישנה אוזן קשבת בעיריית חיפה לחששות, לרצונות ולחלומות של התושבים".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות