banner
אילוסטרציה // Depositphoto
אילוסטרציה // Depositphoto

הגדלת מכסת העובדים הזרים: "צעד שיאפשר קידום פרויקטים וימנע עיכובים במסירת דירות"

גורמים בענף הנדל"ן מגיבים להחלטה להגדיל את מכסת העובדים הזרים. יו"ר ארגון קבלני תל אביב והמרכז: "ימנע עיכובים שהיו מובילים לעלייה במחירי הדירות". במקביל, הקבלנים והיזמים גם קוראים לישראלים להגיע ולהשתלב בענף

"הגדלת מספר העובדים הזרים לכ-32 אלף, תוספת של 16 אלף עובדים ו-15 אלף עובדים פלסטינים, זהו צעד שיאפשר לקדם פרויקטי בנייה ויביא לכך שלא יהיו עוד עיכובים במסירת דירות ופרויקטים ציבוריים, עיכובים שהיו גורמים לעליית מחירים בסופו של דבר", כך אומר יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז , וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ בהתייחסות להחלטה שהתקבלה להגדיל את מספר העובדים הזרים בענף הבנייה. נזכיר כי שרי האוצר, הבינוי והשיכון והעבודה והרווחה הגיעו להסכמה על הגדלת מכסת העובדים הזרים כמו גם הפלסטינים והנושא עתיד לעלות לאישור ממשלת ישראל בקרוב.

יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל
יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל

"הישראלים כיום מתנגדים לעבוד בעבודות הרטובות, אשר מהוות את הבסיס לכל עבודת הבניה ובלעדיהן פרויקט לא יכול להמשיך להיבנות", כך ממשיך ואומר כתב, "במסגרת תפקידי בהתאחדות כראש אגף כוח אדם, כלכלה ומיסוי פעלנו רבות כאגף לטובת הגדלת מספר העובדים הזרים. לפני מספר שבועות קיימנו שיחה עם שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, איציק שמולי ורגולטורים נוספים, דבר שסייע לקדם את ההסכמה על הגדלת המספרים. כיום פועלים בישראל כ- 35 תאגידי כוח אדם האמונים על הבאת עובדים זרים לענף הבניה בישראל, כאשר המכסה המותרת להבאת עובדים היא כ- 17 אלף ובפועל, מביאים כ-13 אלף עובדים בלבד, לכן קיים מחסור חמור בעובדי בניין. אנחנו, כהתאחדות הקבלנים פועלים בכל עת אל מול הרגולטור ודואגים להגדלת מכסת העובדים הזרים, מעורבים בתנאי העסקתם ובריאותם בעיקר בתקופת הקורונה. חשוב להבין שעלויות הבאת והחזקת העובדים הזרים הן אדירות ואף התייקרו משמעותית בשל הצורך בהלנת העובדים ובידודם על פי הוראות משרד הבריאות בעקבות מגיפת הקורונה. אני מברך על ההחלטה להגדיל את מספר העובדים הזרים שיגיעו לעבוד בישראל". עוד אמר כתב כי למרות הגדלת המכסה של העובדים הזרים יש להמשיך ולעודד גם את הישראלים להגיע ולהשתלב בענף: "לאור האבטלה הגואה בארץ, אנחנו מעודדים העסקת עובדים ישראלים לעבודה בעבודות הרטובות ונפעל להכשרתם בצורה מיטבית. זהו אינטרס של המדינה לאפשר למובטלים כתוצאה מהמצב, לעבוד בעבודות הללו ובשל העלויות הגדולות של הכשרות העובדים, יש צורך בסיוע של המדינה. לנו יש תשתית מוכנה להכשרה של עובדים לעבודות הרטובות שהשכר הממוצע בהן עבור עובד זר עומד כיום על כ-20 אלף שקל נטו".

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו, סבור אף הוא שההחלטה מתבקשת ונחוצה לענף. עם זאת, גם מזרחי מסב את תשומת הלב לנושא העובדים הישראלים והצורך בהכשרה גם של כח אדם מקומי, במיוחד בעת הזו. "דעתי על כך מעורבת", כך מזרחי, "מחד גיסא שוק הדיור זקוק נואשות לכוח אדם שחסר באתרי בניה ואין ספק שהתוספת שהכריז עליה שר הבינוי והשיכון היא משמעותית ואף חיונית ויש צורך אפילו ביבוא כוח אדם נוסף שיביא לתפעול מלא של כל האתרים. מאידך גיסא, ולאור התלות המתמשכת  בכוח האדם מהרשות הפלסטינית, הסגרים, הקורונה ועוד, התחלנו בלשכת הקבלנים בהכשרת כוח אדם ישראלי, כולל יוצאי צבא אקדמאים, למקצועות הבנייה ואני סבור שדווקא היום, כשישנם קרוב למיליון מובטלים, זה הזמן ליצור מהפך אמיתי בנושא זה". 

אלי אביסרור // יח"צ
אלי אביסרור // יח"צ

נותן מענה למחסור כרוני בעובדים

גורם נוסף שהתייחס לנושא הוא אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ומ"מ נשיא התאחדות הקבלנים: "אני שמח על כך שהמאמצים של התאחדות הקבלנים נושאים פרי. אנחנו הבאנו לממשלה תוכנית סדורה, למינוף ענף הנדל"ן , לאחרונה התבשרנו על הפחתת מס הרכישה, מהלך שאנחנו יזמנו וכעת אישרו הצעה נוספת שלנו להעלות את מכסת עובדי הבניין . אני מברך על ההחלטה, שתביא להגדלת מספר העובדים בעבודות תומכות בענף כגון: מהנדסים, אדריכלים, חשמלאים, זגגים, מתקיני מעליות ועוד. כידוע, בשנים בהן חל גידול במספר העובדים הזרים חל גם גידול במספר העובדים הישראלים. כל הצעדים הננקטים כעת בענף, יסייעו לחיזוק התחום ולהגדלת היצע הדירות בישראל, שנחוץ כל כך". 

ישראל אברמוב // צילום: יח"צ
ישראל אברמוב // צילום: יח"צ

ישראל אברמוב, מנכ"ל קבוצת אלד פסגות, מברך אף הוא על ההחלטה: "חשוב לזכור שאחד הגורמים המשמעותיים לכך ששוק הדיור בישראל אינו חוצה את רף ה-45-50 אלף התחלות בנייה, הינו המחסור הכרוני בעובדים, שהתברר כקריטי במיוחד במחצית השנה האחרונה, בה שולבו סגרים, קורונה וחגים דוגמת הרמדאן. אדגיש גם כי העובדים הזרים אינם באים כלל על חשבון עובדים ישראלים, אלא בנוסף עליהם". 

רמי צרפתי מנכ"ל ובעלים של חברת רמי צרפתי // צילום: שרית צרפתי
רמי צרפתי מנכ"ל ובעלים של חברת רמי צרפתי // צילום: שרית צרפתי

יזם נוסף שמברך על ההחלטה הוא רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי : "כחברה יזמית ומבצעת הפועלת גם בתחום המגורים וגם בתחום התשתיות  אני מברך את שרי השיכון והרווחה על קבלת ההחלטה להגדיל משמעותית את מכסות העובדים הפלסטינים והזרים. ענף הבנייה והתשתיות הוא הקטר שיכול להוציא את הכלכלה הישראלית מהמיתון המסתמן. בשבועות האחרונים אנו עדים לביקוש גובר לדירות למגורים אולם התחלות הבנייה נמצאות בירידה. בתחום התשתיות מדברים על האצת פרויקטים כחלק מהתמודדות עם המשבר הכלכלי. תוספת הפועלים תאפשר לקבלנים להירתם למשימה הלאומית של הגדלת הפעילות בענף".  

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות