banner
פארק המדע בכניסה לעיר רחובות צילום רון אוריאל באדיבות דוברות עיריית רחובות
פארק המדע בכניסה לעיר רחובות צילום רון אוריאל באדיבות דוברות עיריית רחובות

עליה של 5% במספר העסקאות בשוק החופשי

משרד האוצר מפרסם את נתוני חודש יוני לענף הנדל"ן, לפיהם שוק הדירות החדשות רשם עלייה של 18%. ירידות נרשמו ברכישות הזוגות הצעירים

פארק המדע בכניסה לעיר רחובות // צילום רון אוריאל באדיבות דוברות עיריית רחובות

המיקוד השבועי שמפרסם היום משרד האוצר, סוקר את ענף הנדלן למגורים בחודש  יוני, בו נרכשו 9.2 אלף דירות, מזה כשמונת אלפים דירות נרכשו בשוק החופשי. בהשוואה ליוני אשתקד נרשמה עליה מתונה של 5% במספר העסקאות בשוק החופשי. "חרף גידול זה, רמת העסקאות בשוק החופשי עדיין נמוכה בהשוואה לחודשי יוני בעשור האחרון, בפרט בפלח השוק של דירות יד שניה", כך אומרים באגף הכלכלן הראשי של משרד האוצר. עוד מסבירים באוצר כי: "את הגידול במספר העסקאות בשוק החופשי הוביל פלח השוק של הדירות החדשות, אשר רשם גידול של 18% בהשוואה ליוני אשתקד, זאת בהמשך לשיעורי גידול משמעותיים שנרשמו בחודשים אפריל-מאי. עליה זו חלה בין היתר על רקע גידול בשיעור הדירות הנמכרות "על הנייר"". 

אזור רחובות בלט ברכישות "מחיר למשתכן"

סך הדירות החדשות שנמכרו ברמה הארצית בחודש יוני, כולל מכירות בסבסוד ממשלתי ("מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה") עמד על 3.2 אלף דירות, גידול של 40% בהשוואה ליוני אשתקד. שיעור גידול זה כפול מהגידול במכירות הקבלנים בשוק החופשי והוא מוסבר בגידול החד במכירות במסגרת "מחיר למשתכן". מספר הדירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן עמד בחודש יוני על 1.1 אלף דירות, כפול מרמתו בחודש יוני אשתקד.  האזור הדומיננטי ביותר ברכישות במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש יוני, כמו גם בחודש הקודם הינו אזור רחובות. רכישות אלו מתפזרות על פני מספר ערים באזור כאשר הבולטת בהם היא ראשל"צ. בניתוח רמות השכר של הרוכשים בראשל"צ נמצא כי השכר הממוצע למשק בית עמד על 24 אלף ₪ (ברוטו לחודש) והשכר החציוני עמד על 21 אלף ₪. אף כי מדובר ברמות שכר גבוהות יחסית, בפרט בהתייחס לאוכלוסייה שהינה צעירה, שכר זה מוסבר בין היתר בשיעור גבוה של משקי בית בהם שני בני הזוג עובדים

עלייה של 5% ברכישות משקיעים

בחודש יוני נרכשו 1.2 אלף דירות ע"י משקיעים, עליה של 5% בהשוואה ליוני אשתקד, אף כי עדיין מדובר ברמה נמוכה מאד של עסקאות, לטענת האוצר: "במונחים מוחלטים זהו גידול של 60 דירות ברכישות המשקיעים". כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על כ-13%, בדומה לחודשים הקודמים ונמוך ב-1 נקודת אחוז בהשוואה ליוני אשתקד.

מכירות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1.9 אלף דירות, עליה של 2% בהשוואה ליוני אשתקד.  "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת גם בחודש זה, כאשר במהלך החודש נגרעו ממנו כ-700 דירות. 

ירידה של 2% ברכישות הזוגות הצעירים

עוד מהנתונים עולה כי רכישות הזוגות הצעירים  הסתכמו בחודש יוני ב-4.5 אלף דירות, מזה 3.4 אלף דירות נרכשו בשוק החופשי. רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי רשמו ירידה של 2% בחודש יוני, בהמשך לירידה של 10% בחודש הקודם. 

רכישות משפרי הדיור רשמו גידול משמעותי של 12% בחודש יוני בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-3.5 אלף דירות. "בכך הוביל סגמנט זה את הגידול ברכישות בשוק החופשי בחודש זה. במידה רבה מוסבר גידול זה בעליה בשיעור משפרי הדיור הרוכשים דירה חדשה טרם שמכרו את דירתם הקודמת", מסכמים באוצר.    

עוד עולה מהסקירה כי תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי) עמד בחודש יוני על 5.3 מיליארד ₪, עליה ריאלית של 30% בהשוואה ליוני אשתקד. שיעור גידול זה נמוך בעשר נקודות אחוז מהגידול הכמותי שנרשם במכירת דירות חדשות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי), כאשר ההסבר של משרד האוצר לכך הוא כי : "גידול משמעותי בשווי המכירות בסבסוד ממשלתי בסך תזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות. כך, בעוד שבחודש יוני אשתקד ריכזו מכירות מסובסדות אלו 12% בלבד מסך תזרים זה, ביוני השנה הגיע שיעור זה ל-26%".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות