banner
גיל מעין // צילום: אילן ספירא
גיל מעין // צילום: אילן ספירא

התחזית לנדל"ן המניב ביום שאחרי הקורונה- מי יפגע ומי ייצא בלא פגע?

מה יעלה בגורלם של מרכזים מסחריים, חנויות, מבני משרד, חללי עבודה משותפים, קניונים ועד לחניונים בתשלום? כל התחזיות לתחומי הנדל"ן המניב ביום שאחרי

גיל מעין // צילום: אילן ספירא

מאת גיל מעין: שמאי מקרקעין ומנכ"ל חברת הניהול מיקדן

העולם כמרקחה, מידי יום אנחנו צופים בתימהון במחזות שלא חלמנו שיקרו, אך גם סיום המשבר נראה באופק ויש להיערך אליו. יחד עם זאת ברור שעולם הנדל"ן המניב עבר טלטלה עמוקה ומה שהיה עד עתה והורגלנו בו, כנראה שיראה אחרת, שונה ומעודכן בהמשך. נסקור את ענפי הנדל"ן המניב לסוגיו, לפי עוצמת המשבר ומידת האפשרות לחזרה מלאה לפעילות, מהקל אל הכבד:

מרכזים לוגיסטיים – תחום זה צפוי להתחזק עקב המשבר והצורך בפתרונות אחסון ושיגור לעניין קניות אונליין במגוון התחומים ההכרחיים כגון מזון ופארם ומוצרי צריכה אחרים.

 מרכזי מידע (Data Center) – גם בתחום זה הציפייה להתחזקות הביקושים, בין היתר עקב השימוש המוגבר של ארגונים וחברות ביכולת לעבודה מרחוק והצורך בפתרונות מאובטחים ואיכותיים.

דיור מוגן – ענף זה הזוכה לביקושים קשיחים עקב התבגרות האוכלוסייה, יידרש לאמץ הסדרים קפדניים יותר של פיקוח בריאותי כדי למנוע הישנות של מקרי הידבקות מרובים כפי שקרה במשבר.

מרכזים מסחריים פתוחים (Power Center) – מרכזים אלו צפויים להיות אלו שיחזרו לפעילות באופן מהיר יותר מאחרים עקב האפשרות לשהייה במקומות פתוחים, והעומס הפיננסי המתון יחסית בשונה  מהקניונים הסגורים ביחס של שכירות ודמי ניהול לעומת הפדיון הצפוי.

חנויות ברחובות – בדומה למרכזים הפתוחים גם לחנויות הרחוב יתרונות פסיכולוגיים של שהייה באויר הצח ועלויות פחותות ביחס לקניונים. הפעילות בהם תחזור בהתאם לפעימות בהן תתאפשר תנועה חופשית.

מבני משרדים – בתחום זה הציפייה היא לשינוי מגמה והיחלשות עקב שילוב של מספר גורמים – קשיים כלכליים של פירמות בחזרה לשגרה, חשש משהיה במתחמים סגורים, אימוץ הרגלים חדשים לעבודה מהבית ועודף של שטחי משרדים חדשים הצפוי להיכנס לשוק בזמן הקצר והבינוני.

חניונים מסחריים – ענף זה הוא בדרך כלל נגזרת של תחום המשרדים, כך שגם בו צפוייה היחלשות מהטעמים שפורטו לעיל, אשר יכולה לקטון עקב החשש מנסיעה בתחבורה ציבורית והעדפה להגעה לעבודה עם רכב פרטי.

חללי עבודה משותפים (Coworking Space) – תחום זה שריכז עניין עצום בשנים האחרונות ושינה סדרי עולם, צפוי לעבור טלטלה עקב היחלשות ביקושים בתקופת היציאה מהמשבר, כניסה למצב דפנסיבי של צמצום הוצאות, קיצוץ בשטחים שאינם הכרחיים והקטנת הפעילות של סטרט אפים עקב קשיי גיוס.

קניונים סגורים – מגזר זה צפוי לעבור תקופה מאתגרת בה יידרשו התאמות בשל הקטנת הצריכה הפרטית שתבוא עקב השלכות הסגר והחשש לחזרה למתחמים הומי אדם. חלק מהרשתות צפויות להגיע לקשיים ביכולת לשרוד ולשלם שכירות וצפוי שהתחרות מכיוון קניות מקוונות רק יגבר.

בתי מלון – ללא ספק התחום שיספוג את המהלומה הקשה מכולם. לאחר היציאה מהמשבר יעצרו הוצאות שאינן חיוניות שהן מותרות, יחד עם הקטנת פלח התיירות שיסבול אף הוא מהאטה ברורה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות