banner
השופט עוזי פוגלמן // הרשות השופטת | Depositphotos
השופט עוזי פוגלמן // הרשות השופטת | Depositphotos

כרטיס צהוב למתחם תע"ש השרון: העליון עצר עבודות להקמת מתקני טיהור

השופט פוגלמן: "בשים לב לזיהום החריג בהיקפו ואיכותו, מצאתי כי ההוראה האמורה התקבלה על יסוד תשתית עובדתית חסרה"

זיו גולדפישר 18.12.2024

הסאגה סביב התכנית לפיתוח מתחם תע"ש השרון נמשכת: בית המשפט העליון עצר אתמול (ג') עבודות להקמת מתקני טיהור קרקע במתחם, לאחר שאישור התכנית להקמת המתקנים נעשתה ללא עריכת סקר קרקע ביחס לשטח שעליו מתוכנן להקים את מתקני הטיהור, ובלא עריכת תסקיר השפעה על הסביבה המתייחס להקמת המתקנים והפעלתם. "בשים לב לזיהום החריג בהיקפו ואיכותו שמאפיין את השטח שעליו חלה התכנית, ונוכח ההשפעות הסביבתיות האפשריות של הקמת מתקני הטיהור והפעלתם בשטח, מצאתי כי ההוראה האמורה התקבלה על יסוד תשתית עובדתית חסרה", קבע השופט עוזי פוגלמן, בפסק דין שבו מתח ביקורת על המדינה ועל הגופים שמקדמים את התכנית.

פסק הדין ניתן בעקבות שורה של ערעורים שהוגשו נגד פסק דין של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שדחה עתירות הנוגעות לאישור תכנית מתחם "קדמת השרון", על שטח מתחם תע"ש רמת השרון (תכנית קדמת השרון), שאושרה ב-2018. התכנית, ששטחה 7,430 יח"ד מציעה 22,700 יח"ד. המתחם שעליו חלה התכנית, הוא מתחם תע"ש, שימש במשך שנים רבות לפעילותם של מפעלי התעשייה הצבאית, אשר הובילה לזיהום משמעותי וחריג בהיקפו של הקרקע, תת הקרקע ומי התהום באזור, וכן בגלל חשש להימצאות מוקשים. בשל היקף השטח שעליו חלה תכנית תע"ש השרון, כמו גם הקושי שכרוך בטיפול בזיהום במתחם תע"ש, הליכי התכנון היו מורכבים ונמשכו זמן רב.

לשם קידום תכנית תע"ש השרון הוחלט על הקמתן של שתי ועדות משותפות: האחת, הוועדה המחוזית המשותפת לתכנון ולבניה "מתחם תע"ש השרון", והשנייה, הוועדה המקומית המשותפת למרחבי התכנון של הרצליה, רמת השרון, הוד השרון ומועצה אזורית דרום השרון. בגלל הזיהום במתחם, הליכי אישורה של התכנית התעכבו. בשנת 2005 החליטה הוועדה המחוזית המשותפת על הפקדת תכנית תע"ש השרון בתנאים. נגד ההחלטה הוגשו עתירות והתנגדויות, על רקע העובדה שלאט נערך סקר קרקע לפני ההחלטה על הפקדת התכנית.

הערעורים הגיעו עד למועצה הארצית, שהוסיפה לתכנית הוראה להקמת מתקנים זמניים לטיהור קרקע וטיפול במי תהום, והתכנית אושרה. על ההחלטה לאשר את התכנית הוגשו עתירות מינהליות לבית המשפט המחוזי. את העתירות הגישו ארגונים סביבתיים, וכן העיריות של הרצליה, רמת השרון והוד השרון. בית המשפט דחה את העתירות, ועל החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט העליון.

הרכב שופטים, בראשית של ממלא מקום הנשיא, עוזי פוגלמן, שכתב את פסק הדין, דן בערעור. השופט פוגלמן, כתב בפסק הדין כי "קיימת עילה להתערבות בעניין הצורך בביצוע סקר קרקע, הגשת תסקיר השפעה על הסביבה, וכן יישומו של מנגנון לבחינת התנגדויות, והכל בזיקה להליכי הטיהור". השופט ציין כי "תכנית תע"ש השרון היא תכנית חריגה; זאת, הן בשל היקפה ומיקומה הגיאוגרפי, הן בשל הזיהום המשמעותי והחריג במתחם, שעמו מבקשת התכנית להתמודד. אין חולק, כי הצורך בטיפול בזיהום במתחם – שהינו עתודת קרקע משמעותית ורחבה במרכז הארץ – כך שניתן יהיה לפתחו ולנצלו לטובת הציבור הוא צורך חיוני וממשי. אף הצדדים מסכימים שהזיהום במתחם חריג בהיקפו ובמהותו, ולשם טיהורו נדרש תכנון קפדני והקצאת משאבים יוצאת דופן".

השופט קבע כי על בסיס הוראת התכנית שנוספה על ידי המועצה הארצית, מתקני הטיהור אינם תקנים קטנים בעלי השפעה זניחה, כי אם מתקנים שיכולים להתנשא לגובה של עד 10 מטרים, ולהיבנות על תא שטח נרחב למדי. עוד כתב השופט כי על פי התכנית, ניתן להוציא היתרי בניה להקמת מתקני הטיהור ולבצע עבודות בשטח, וזאת קודם לביצועו של סקר קרקע שמכוחו ניתן יהיה ללמוד על סוג והיקף המזהמים, בהיעדר תסקיר השפעה על הסביבה שילמד על ההשפעות הסביבתיות של הקמת מתקני הטיהור והפעלתם ומבלי שניתנה לציבור אפשרות אפקטיבית להגשת התנגדויות על בסיס מידע מתאים. "המסקנה שלפיה התשתית העובדתית ביחס להקמת מתקני הטיהור וביצוע העבודות חסרה, אינה מתבססת אך על היעדרו של סקר קרקע עדכני, אלא גם על היעדרו של תסקיר ההשפעה על הסביבה – בשלב זה במיקוד על פעולות הטיהור בלבד – שלא הוגש בענייננו", קבע השופט.

המדינה טענה כי על פי ועדת המשנה לערעורים, בנסיבות העניין מתקיימים התנאים למתן פטור מהגשה שקבועים בתקנות, וממילא התסקיר יוגש במסגרת הליך התכנון המפורט של מתחמי המשנה. השופט דחה עמדה זו: "אין בידי לקבל את עמדתה של המדינה. תכנית תע"ש השרון כוללת 9 מטרות כשהראשונה שבהן היא לסלק מפגע בטיחותי וסביבתי… אין מדובר בזיהום בהיקף רגיל, אלא באזור שחשוף למפגעים סביבתיים חמורים, ושמכוח ההוראה דנן ניתן יהיה להקים בפועל מבנים בסדר גודל לא מבוטל בשטח. משאלה הם פני הדברים, לשיטתי, שילובן של נסיבות המקרה דנן מלמד כי גם במישור התכלית אין לקבל את עמדת המדינה".

עוד נקבע כי היעדרם של סקר קרקע עדכני ותסקיר השפעה על הסביבה ביחס להקמת מתקני הטיהור אף הוביל לפגיעה בעקרונות השקיפות ושיתוף הציבור בהליך התכנוני, שכן הלכה למעשה לא ניתנה לציבור זכות להתנגדות אפקטיבית. השופט מתח ביקורת על התנהלות המדינה בקידום התכנית, וכתב: "השתלשלות ההליך התכנוני בעניין תכנית תע"ש השרון הובילה לכך שלאחר ההחלטה על הפקדת התכנית – ואף לאחר שניתן לה תוקף – הוספה הוראה שמאפשרת הוצאת היתרי בניה למתקני טיהור הקרקע, וכן את ביצוע העבודות בפועל; זאת בלא שנערך סקר קרקע ביחס לשטח שעליו מתוכנן להקים את מתקני הטיהור, ובלא עריכת תסקיר השפעה על הסביבה המתייחס להקמת המתקנים והפעלתם. בשים לב לזיהום החריג בהיקפו ואיכותו שמאפיין את השטח שעליו חלה התכנית, ונוכח ההשפעות הסביבתיות האפשריות של הקמת מתקני הטיהור והפעלתם בשטח, מצאתי כי ההוראה האמורה התקבלה על יסוד תשתית עובדתית חסרה. כמו כן נפל פגם, בהקשר הוספת הוראה זו, בהליך שיתוף הציבור".

על רקע זה, השופט הורה על השעיית ההוראה המתירה הקמת מתקני טיהור קרקע ומים במתחם תע"ש השרון, וקבע כי יש להתנות הוצאת היתרים להקמת מתקני הטיהור בביצוע סקר קרקע שיבחן את השטח שעליו מתוכנן להקים את מתקני הטיהור והגשת תסקיר השפעה על הסביבה בהתייחס למתקני הטיהור והפעלתם.

השופטים אלכס שטיין ועופר גרוסקופף הצטרפו לעמדתו.

בתגובה לפסק הדין, מסר ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי: תוכנית תע״ש היא תוכנית מיושנת ומנותקת מהמציאות בכל היבט אפשרי, תוצר של התאהבות בתהליכים וחוסר יכולת של המדינה להבין שלא כל החלטה שהתקבלה לפני 30 שנים עדיין רלבנטית.

הפסיקה היום מקפיאה דה פקטו את התכנון ובודאי הפיתוח של תוכנית מש/1 ומהווה הוכחה לטענתנו שיש לבטל אותה ולפתח את האזור כפארק אקולוגי ייחודי ואגן ניקוז משמעותי למען הדורות הבאים.

תוכנית תע״ש הייתה גם אבן נגף לתכנון מיטבי לפרויקט המטרו ולכן, נוכח הפסיקה והשלכותיה, יש להורות על תכנון מחדש של זרוע M1 שתכנונה התחשב בעיר תע"ש הדמיונית והתעלם מערים אמיתיות וקיימות.

את ההשקעה במגורים, תשתיות תעסוקה, תחבורה ומסחר יש לעשות בשיתוף הערים הקיימות מתוך חשיבה צופה עתיד ועירוניות נכונה ומיטיבה.

איציק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון, מסר כי: "חבל מאד שאנחנו נאלצים להגיע לבית המשפט כדי להגן על תושבינו. הקרקע בתע"ש מזוהמת ובמקום לוודא כי תטוהר, מקיימים הליך מזורז המסכן בעצמו את שלום הציבור. שמח שבית המשפט עצר את ההליך הזה והכריח את המדינה לקיים הליכים סטטוטוריים מלאים. עמדתנו היא שהשטח צריך להישאר כפארק מטרופוליני".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות