banner
אחד הבניינים הוותיקים בשכונת אפרידר // צילום רונן דמארי
אחד הבניינים הוותיקים בשכונת אפרידר // צילום רונן דמארי

אפס פרויקטים: כישלון נחרץ להתחדשות העירונית באשקלון

העיריה והרשות הלאומית הקימו מינהלת אבל עד היום לא יצא אפילו פרויקט אחד להתחדשות עירונית באחת הערים המופגזות והוותיקות בישראל. סגן ראש העיר: "פחות להאמין למאכערים".  ראש העיר המושעה: "פעלתי". העיריה: "מקדמים". על הכישלון ואכזבת התושבים בכתבה שלפניכם

תמונה: בניינים וותיקים באשקלון // צילום רונן דמארי

המודעות על לוחות המודעות במרכז המסחרי הוותיק ברחוב ביאליק באשקלון כבר דהויות ועל מנת להבין אל נכון את תוכנן יש להתקרב אליהן בזהירות המתבקשת – התושבים, רובם בשנות השישים המאוחרות לחייהם, מוזמנים למשרדה של עוד חברה יזמית שמבקשת למסור להם פרטים על פרויקט בינוי. לוחות הזמנים לא ברורים בשלב זה ובעלי הדירות השבעים מהבטחות כבר לא ממש מגלים עניין. בשנה האחרונה נתלו שלטים גדולים בבנייני מגורים באחד הרחובות הראשיים בעיר – שדרות בן גוריון לא הרחק מבית החולים ברזילי. בשלטים נאמר לתושבים כי במקום ייצא לפועל פרויקט התחדשות עירונית אולם הימים נקפו והעבודות בשטח הן עדיין בגדר חלום ורוד. נכון לסוף שנת 2018 טרם יצא לפועל ולו פרויקט התחדשות עירונית אחד בעיר.

לוח מודעות במרכז המסחרי ברחוב ביאליק באשקלון // צילום רונן דמארי
לוח מודעות במרכז המסחרי ברחוב ביאליק באשקלון // צילום רונן דמארי

"באים לכאן לפעמים כל מיני בחורים צעירים ורוצים להחתים אותנו"
העירייה הקימה אמנם מינהלת הפועלת בנושא אולם התושבים מעוניינים לראות תוצאות בשטח. אחד מהם, בשנות השבעים לחייו, יושב על ספסל ברחוב טשרניחובסקי בשעת ערב מאוחרת ולא ממש מאמין שיזכה לראות את ההבטחות מתממשות: "מה אני אגיד לך" הוא אומר בחיוך נוגה "באים לכאן לפעמים כל מיני בחורים צעירים, רוצים להחתים אותנו, אומרים שישפרו לנו את החיים שייתנו לנו דירה חדשה אבל מתי רוצים שניהנה ממנה? חושבים שנחיה מאתיים שנה? למה זה לוקח כל כך הרבה זמן? יש כאלו שכבר לא רוצים לשמוע על הנושא הזה".

"אם מישהו שהוא יודע מתי בדיוק יתחילו לבנות תמ"א – הוא לא אומר אמת"
גם מתווכים בעיר מכירים את הנושא מקרוב בשל העובדה שלא מעט דירות באזור המכונה 'עתיקות' ומרכז את השכונות הוותיקות גבעת ציון ושמשון, נמכרות במחירים גבוהים יחסית כאשר לעסקה מוחדרת באלגנטיות הבטחה ש'אוטוטו מתחיל פרויקט'. אחד מהם אמר ל"מגדילים": "אנחנו רוצים להתפרנס ולעשות את העבודה שלנו הכי טוב, אני לא חושב שאנחנו משקרים ללקוחות אבל אם מישהו יגיד לך שהוא יודע מתי בדיוק יתחילו לבנות תמ"א או פינוי בינוי הוא לא בדיוק אומר אמת. הנושא הזה מאוד מאוד מורכב".

סגן ראש העיר רמי סופר, מכיר מצוין את השכונות הוותיקות בין היתר בשל תפקידו כמחזיק תיק הרווחה: "זה צורך ממעלה ראשונה" הוא אומר "אלו ההורים שלנו הסבים שלנו שגרים בדירות האלו ללא ממ"דים שעשויות עדיין מאזבסט ובנויות בשנות החמישים זה אחד הפרויקטים שהכי קרוב ללבי ואעשה בצורה הכי טובה שבעולם".

אחד הבניינים באזור עתיקות באשקלון
אחד הבניינים באזור עתיקות באשקלון

מה תאמר לאלו שכבר נואשו מהבטחות?
"אני אקח את הנושא הזה ללבי ותוך מספר שנים נעשה מהפיכה גם בנושא הזה. אני מבקש מהתושבים פחות להאמין למאכערים ולחברות שעוברות בין הבניינים כי בית הוא אחד הנכסים הכי חשובים לכל משפחה. אני מאמין שאקים ועדת היגוי לנושא הזה בקדנציה הבאה. המשפחות מזדקנות צריך לעשות ממ"ד לפני מעלית כי אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר בבוקר. אנחנו מדברים על טילים כבדים שיכולים להגיע מעזה. אסור להפקיר את התושבים האלו וצריך למצוא פתרון".

גם ראש העיר המושעה, איתמר שמעוני, מבטיח להמשיך ולקדם את הנושא: "אני רואה חשיבות עצומה בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר, ואף פעלתי משך תקופת כהונתי לקדם שורה של פרויקטים בתחום זה. אני רואה יתרונות עצומים בקידום היוזמות הללו בעיקר בשכונות הוותיקות בעיר, שכן עם השלמת הפרויקטים של תמ"א 38 או פינוי בינוי, זוכים הדיירים לחיזוק המבנים מפני רעידות אדמה, המבנים עוברים שיפוץ מקיף או נבנים מחדש, לכל דירה מתווסף ממ"ד שלא רק מספק ביטחון לדיירים בשעת חרום אלא מעניק להם חדר נוסף בבית, ולכל בניין מתווספים לובי ומעלית, המקלה משמעותית על דיירים מבוגרים הגרים בקומות הגבוהות.

"נוסף לכך, זוכים הדיירים גם לסביבה נעימה יותר לחיות בה, דבר המזמין לשכונות הוותיקות אוכלוסיות צעירות וחדשות, ובנוסף לכל היתרונות, הנכסים במקום משביחים את ערכם. באותן שנים יזמתי פגישות עבודה של יזמים עם גורמי המקצוע בעירייה, במטרה לבחון דרכים להסיר כל חסם אפשרי מפרויקטים של התחדשות עירונית בעלי היתכנות לצאת אל הפועל. אני מאמין שאחת הדרכים לצמצם פערים בין השכונות הדרומיות לצפוניות בעיר, היא באמצעות קידום פרויקטים של התחדשות עירונית ובתקופתו ניכרה התעניינות גדולה בנושא מצד יזמים וקבלנים, שביקשו לקדם שורה של תוכניות שכאלה באשקלון.

"יזמתי את הקמת החטיבה להתחדשות עירונית שבחברה הכלכלית, שבין יתר תפקידיה נדרשה לבחון אם יזמים מסוגלים לקחת על עצמם את הפרויקט שהם מציגים מראשיתו ועד סופו, והנחה את גורמי המקצוע לסייע להם בכל האמצעים הנדרשים כדי להוציא את הפרויקטים אל הפועל, בזמן הקצר ביותר האפשרי.

בשל החשיבות הרבה שאני רואה בכך, גם בקדנציה הבאה אני מתכוון לתת עדיפות עליונה לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית, ולהסיר כל חסם אפשרי העומד בפני היזמים בדרך להוצאת הפרויקטים הללו אל הפועל".

ראש העיר בפועל, תומר גלאם, מבטיח אף הוא כי יפעל בנושא אם ייבחר: "התחדשות עירונית זו לא סיסמא.  מדובר ביוזמה חברתית עמוקה שתכליתה לתקן עוול של שנים. פרויקט ״שיקום השכונות״ שיזם מנחם בגין השתכלל מאז. היום, לא מדובר רק בשיקום פיסי, אלא בשיקום חברתי עמוק המערב את תחומי הרווחה, החינוךֿ הבינוי והאדריכלות האורבנית. אנחנו מחזירים חוב ישן לתושבים הוותיקים של אשקלון. אני מתכוון להמשיך את העשייה הענפה שעשינו בשנה וחצי לכל חלקי העיר.  באשקלון יש בעיית התכנות ביישום תמ״א 38 פינוי בינוי ופינוי וחיזוק מבנים ועל כן הגעתי להבנות עם שר האוצר ועם שר הבינוי והשיכון על הפעלת מנגנון מיוחד שיאפשר לנו להוציא לפועל תוכניות עומק בתחום ההתחדשות העירונית למרות המגבלות הכלכליות".

תומר גלאם ראש עיריית אשקלון // צילום: דודו דפוס גוונים
תומר גלאם ראש עיריית אשקלון // צילום: דודו דפוס גוונים

גם סגן ראש העיר, יורם שפר הממונה על ההנדסה, מסר: "התחדשות עירונית היא כלי הכרחי באשקלון, אולם יש מקומות שאין בהם היתכנות כלכלית וקבלנים נמנעים מלהגיע. תוכניות שהועברו לבחינה במשרד השיכון נדחו עקב אי היתכנות כלכלית. תמ"א 38/1 לתוספת קומות וחיזוק מבנים אינה עומד בהיתכנות כלל באשקלון. כיום יש שתי תוכניות בקנה: פרויקט פאורטה דל סול ברחוב יקותיאל אדם ותוכנית להתחדשות בשלושה מתחמים בשכונת גבעת ציון, שמקודמת יחד עם משרד השיכון. במסגרת שלב ב' של הסכם הגג נבקש את התקציבים הנכונים לטובת השכונות הוותיקות, כדי לא ליצור הבדלה של עיר חדשה מול עיר ישנה. אני מאמין שניהול נכון של הסכם הגג, יוביל את אשקלון לתהליך נכון של התחדשות עירונית לטובת ולרווחת התושבים, וליצירת סביבה אוהדת וטובה יותר לכל הדיירים".

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "מינהלת התחדשות עירונית יחד עם מינהל הנדסה בעירייה עובדים עם צוות תכנון חיצוני על תכנית אב להתחדשות עירונית לכל העיר, שנמצאת בשלביה האחרונים. במקביל, מושקעים משאבים רבים על מנת לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית והגורמים המקצועיים נפגשים עם כל יזם ונציגות דיירים המבקשים לקדם פרויקטים שכאלה בעיר. כזכור, המינהלת להתחדשות עירונית קיבלה את אישור מועצת העיר לקידומם של 3 מתחמים לפינוי-בינוי ב"מסלול רשויות" בשכונת גבעת ציון ועברה את השלב הראשון מתוך שניים, שיגיעו לסיומם בחודשים הקרובים, במטרה לקדם את הפרויקט בשיתוף משרד השיכון. נציין כי לאחרונה המינהלת קיימה כנסי הסברה לתושבים, בהם ניתנת לתושבים תמונת המצב התכנונית בעיר בכל הקשור להתחדשות עירונית ובימים אלה היא מוציאה עלוני אזהרה הקוראים לתושבים שלא למהר ולחתום על הסכמים ללא היוועצות מוקדמת עמה או עם גורמי מקצוע אחרים, זאת לאור פניות רבות שהתושבים מקבלים מגורמים שונים. נוסף על כך, בקרוב יצאו דפי הסבר והנחיות לתושבים המעוניינים לקדם תמ"א 38 או פינוי-בינוי בבניין בו הם גרים".

לראיון עם ראש עיריית אשקלון מר תומר גלאם מלפני שנה בדיוק לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות