banner
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

היזמים ביום שאחרי הבחירות: "המדינה הלאימה קרקעות"

היום שאחרי הבחירות הגיע, וגם תורם של היזמים לפתוח את הפה: הממשלה נכשלה בטיפול בבעיות בענף הנדל"ן, הלאימה קרקעות ופעלה בשיטות בולשביקיות, תמ"א 38 היא פתרון גרוע, הממשלה הבאה צריכה לתת תמריצים ליזמים, לשחרר קרקעות ולהוריד את המיסוי

תמונה: יהודה כתב // צילום דרור סיתהכל

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "המדינה הלאימה קרקעות"

איזה ציון אתה נותן לממשלה היוצאת בטיפול בבעיות הנדל"ן?
"ציון נכשל". 

מה עבד ומה לא עבד במדיניות של הממשלה היוצאת?
"ניתן להגיד שבאופן כללי המדיניות של הממשלה הקודמת בטיפול במשבר בדיור לא עבדה ולא צלחה. "מחיר למשתכן" זו לא התוכנית המתאימה והראויה לחלץ את שוק הדיור מהקשיים בהם הוא נתון ואיננה הפתרון האמיתי להורדת מחירי הדיור ולהנגשת דירה בבעלות לזוגות הצעירים. זוהי התערבות ממשלתית שאולי באה להועיל אבל בפועל כשהמדינה משווקת את הקרקעות שבבעלותה רק לטובת מחיר למשתכן, היא מייצרת עיוות בשוק, מביאה לעליית מחירי הקרקעות המיועדות לדיור בישראל ולעליית מחירי דירות שאינן במסגרת התוכנית, ומקפחת את משפרי הדיור ואת מי שאינם זכאים.  

עוד אבסורד נוצר כאשר המדינה "הלאימה" לטובת התוכנית את כל הקרקעות הזמינות לשיווק וסיפחה גם קרקעות באזורי יוקרה דוגמת שכונת המשתלה בתל אביב והגוש הגדול – נוצר מצב של עיוות בין הטבות במרכז להטבות בפריפרייה, לא יתכן שתוכנית שבאה לתת מענה כולל לצעירים מעניקה הטבות בשווי מאות אלפי שקלים במרכז לעומת הטבה של עשרות אלפי שקלים בלבד בפריפרייה. לאור מצב זה, ראוי לחזור לתמריצים אחרים שהוכיחו עצמם בעבר דוגמת הלוואות מקום שעודדו צעירים בני המקום לחזור לערים בהם גדלו ועודדו אוכלוסייה צעירה לעבור לישובים פריפריאליים". 

מה היית מצפה מהממשלה הבאה?
הממשלה הבאה צריכה לשחרר קרקעות לבניה למגורים לכלל הציבור ובמקביל להוריד את המיסוי שעומד כיום על כ 50% ממחיר דירה. 

הממשלה חייבת להבין כי ההתחדשות העירונית היא הפתרון העיקרי למשבר הדיור. התוכנית צריכה להיות בסמכות המדינה ולא בסמכות מקומית כדי שלא נראה ראשי ערים מזניחים את הגדלת מלאי הדירות, הצערת מרכזי הערים ומציאת פתרונות לאוכלוסייה מוחלשת.  ראוי שהמדינה תיקח בהוראת שעה את הסמכויות לידיה תהיה האחראית לתכנון ולתקציבים, תאפשר צדק חלוקתי בין אזרחיה, תשפר צפיפות במרכזי ערים לצד הגדלת שטחים לטובת תשתיות ושטחים ירוקים והקמת מוסדות ציבור. חובת המדינה לדאוג למוגנות לכל אזרח וזו אחת ממטרות העל של התוכנית , שלא לדבר על כך שנשכחה לגמרי הסכנה מרעידת אדמה. יש להשקיע ולתמרץ פרויקטים של התחדשות עירונית בפריפריה, באזורים הזקוקים להתחדשות יותר מכל ודווקא שם לא מקודמים מספיק פרויקטים בגלל ערכי קרקע, המדינה צריכה לספק כדאיות כלכלית. ישנן מספר דרכים שיכולות לעודד יזמים לבנות בפריפריה כדוגמת מתן קרקע משלימה או שמירה של זכויות בניה ליזמים. על מנת להוציא פתרונות אלו אל הפועל המדינה צריכה להקצות לשם כך משאבים.

בנוסף, המדינה צריכה לקדם את הבניה להשכרה תוך מתן תמריצים ליזמים ובעלי קרקעות פרטיות להיכנס לשוק וכך מגדילה את ההיצע מחד ומאפשרת התנהלות שכירות כשוק חופשי מאידך. אנחנו כחלק מהתאחדות הקבלנים מקדמים היום שיפורים ניכרים בחוק עידוד השקעות הון אשר נועד בין היתר לתמרץ חברות לבנות בנייה להשכרה ארוכת טווח אך בפועל תנאיו הנוכחיים של החוק מבטיחים הטבות מס נמוכות שאינן מייצרות רווח כלכלי מספיק .בכל מדינה מתוקנת במערב יזמים נהנים מתשואות גבוהות עם הצטרפותם לתוכנית מאין זו, וראוי שזה יקרה גם בישראל". 

איל הנדלר, יו"ר קבוצת כנען: "ממשלה פופוליסטית שפעלה בשיטות בולשוויקיות" 

איזה ציון אתה נותן לממשלה היוצאת בטיפול בבעיות הנדל"ן?
"הממשלה היוצאת מקבלת ממני ציון שלילי. כל מה שביצעה בתחום הנדל"ן, היה פופוליסטי ובשיטות בולשוויקיות וההתנהלות הייתה בחוסר מקצועיות מוחלט".

מה עבד ומה לא עבד במדיניות הממשלה היוצאת?
"לבד ממערכת ציפיות גבוהה בפועל לא ראינו שום מימוש של הבטחות בשטח. הממשלה היוצאת הביאה להמתנה כבושה של שוק הנדל"ן שלמעשה יצרה עצירה מלאכותית של המחירים וככל שהציבור המתין על הגדר, כך המשיכו המחירים לשמור על יציבות ואף לטפס. המדיניות הנ"ל שכביכול נועדה לסייע לצעירים, היא הגורם שבעצם פגע בקהל זה והרחיק אותו מהיכולת לרכוש דירה. בפועל תוכנית מחיר למשתכן היא תוכנית גרועה, סובסידיה למצרך ולא לנצרך, התערבות מלאכותית בשוק שיצרה עיוותים בהקצאה הכלכלית הנכונה".

איל הנדלר - יו"ר קבוצת כנען // צילום: הילה לוצקי
איל הנדלר – יו"ר קבוצת כנען // צילום: הילה לוצקי

מה היית מצפה מהממשלה הבאה?
"יש לתת לשוק הכלכלי לעשות את שלו, ולהדביק את פונקציית הביקוש רק על ידי הגדלת ההיצע ולא על ידי התערבות מלאכותית. עם זאת, אני כן בעד סובסידיות לאוכלוסיות חלשות ולמשרתים בצה"ל. לגבי התחדשות עירונית, זהו המנוע החברתי הכי חשוב היום וחייבים לתמוך בו בצורה יותר רצינית ממה שנעשה עד כה. להפקיע באופן מיידי את כל הסמכויות הקשורות לאישורי תב"ע, בעיקר פינוי בינוי, מהועדות המקומיות ומראשי הערים, ולהשאיר את האחריות לנושא רק בתחום הוועדות המחוזיות. כמו כן, להקציב לוחות זמנים של לא יותר משנה לאישור תב"ע מיום הגשת הבקשה וחצי שנה לאישור היתר בניה.

לגבי תמ"א 38, על אף שמדובר בהליך שלוחות הזמנים שלו קצרים יותר מפינוי בינוי, זהו פתרון תכנוני גרוע שלא נותן דבר למעט לבניין הספציפי. תמ"א 38 הליך 2 צריך להתבצע רק במקום שאין אפשרויות לבצע פינוי בינוי. תהליך פינוי ביני הוא הנכון יותר מאחר והוא מתרכז קודם כל בשיקולים של השכונה והעיר. צריך להגביר את נושא הוודאות בפינוי בינוי לקבוע באופן סופי ומראש מה הרווח היזמי ומה התמורות לדיירים. תוספת של 12 מ"ר לדירת תמורה בפרויקט היא לגמרי ראויה. ברגע שהדיירים ידעו מה התמורה מראש יעצור תופעות של סחטנות מצד אחד ואובדן זמן לקידום הפרויקט".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות