banner
ענת הירשברג שמאית בנק מזרחי טפחות // מרסלו
ענת הירשברג שמאית בנק מזרחי טפחות // מרסלו

שמאית בנק מזרחי-טפחות: שווי הנכסים יירד בשל סיכוני אקלים

משבר האקלים ואירועי הקיצון הסביבתיים מתחילים לחלחל לעולם הנדל"ן בארץ ולהוות פקטור מרכזי בהערכת סיכונים בפרויקטים לבינוי

על רקע משבר האקלים ואירוע הקיצון שהתרחשו בשנים האחרונות בערים גדולות בארץ ובעולם, עלתה המודעות לצורך בתכנון מוקדם של היבטי האקלים בתוכניות הבינוי בישראל. הדבר משתקף גם בתוכניות מינהל התכנון, שבשנה החולפת מתייחסות יותר ויותר לנחלים, לסביבה ולטבע המקיף את אזורי הבינוי. בתוך כך, גם גורמי המקצוע הבינו שבשנים הקרובות "סיכונים סביבתיים" ישפיעו יותר ויותר על ניהול הסיכונים של הבנקים ועל שווי הנכסים.

ענת הירשברג, שמאית בנק מזרחי טפחות התייחסה השבוע  לנושא בכנס השנתי של לשכת שמאי מקרקעין, ואמרה כי: "עולם השמאות למד בשנים האחרונות להתייחס לנושא הסביבתי והמפקח על הבנקים אף ביקש לפני כשנה להתחיל ולהתייחס לסיכוני אקלים כחלק מסיכוני אשראי. לדוגמא קרקעות מזוהמות, אזורים המועדים להצפות למשל יש יותר ויותר חברות ביטוח שלא מוכנות לבטח אזורים הסובלים מידי שנה מהצפות. בנוסף, יש את התפוררות המצוקים באשקלון ובית ינאי – זה משהו שצריך לקחת בחשבון וזה יכול בעתיד להשפיע על שווי הנכסים".

לדברי הירשברג כיום 17% מהפלטות בעולם נובעים מהבניינים וכי "הדרך להתמודד עם הפלטות זה לבנות ירוק. בנוסף על כך אנו רואים נהירה של חברות נדל"ן להקמת חוות שרתים – מדובר במזהמים לא קטנים ועד שנת 2025 1.5% מצריכת החשמל יהיו מהשרתים ועל זה אין כיום רגולציה".

יועצת הסביבה רוני בריל, הוסיפה כי: "בעתיד אנחנו נראה כי נכסים הנמצאים ברחובות המוצלים היו יקרים יותר בעתיד בין היתר מכיוון שהטמפ' ברחובות כאלה נמוכים משמעותית מרחובות ללא צל".

גיל גבע, יו"ר חברת היזמות תדהר אמר כי קיים פער בין הדרישות של הלקוחות בתחום המשרדים לצרכן בתחום המגורים: "בעולם המשרדים אנחנו מקבלים 500-700 שאלות כאשר אנחנו ניגשים למכרזים למשל של בנייני הייטק. בעולם המגורים זה לא קורה. מכיוון שהלקוח לא מבין את המוצר הזה. כאשר הלקוחות יבינו את היתרונות של בנייה ירוקה הם ירוצו לבקש את זה. עם זאת, הילדים שלנו שהם לקוחות העתיד לא רק לא יקנו מוצרים לא ירוקים הם לא יקנו מחברות לא ירוקות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות