banner
עו"ד ענת בירן // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos
עו"ד ענת בירן // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos

מדוע בעלי העסקים עלולים להיפגע מהתיקון לחוק המטרו?

עו"ד ענת בירן, מצביעה על הכשלים של התיקון לחוק, ומתריעה: "עלול להביא לקיפאון בעסקאות"

עו"ד ענת בירן, יו"ר בוועדת תכנון ובנייה בלשכת עורכי הדין הארצית, שייצגה את הלשכה בדיונים בוועדת הפנים, מתייחסת לאישור הצעת התיקון לחוק המטרו בוועדת הפנים של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. 

לדבריה, "אמנם מגמת ההפחתה בהיטל ההשבחה שנקבעה עד לסוף שנת 2030 היא מבורכת, אך חסרה בה התייחסות מאוד משמעותית שעלולה לפגוע בבעלי נכסים פרטיים. ההקלות בגובה היטל ההשבחה שנקבעו חלות רק על בקשה להיתר בנייה ולא על עסקאות מכר, דבר שיגרום לבעלי נכסים רבים להיות כבולים לנכסים שלהם, ללא יכולת לבצע עסקאות עד שהתוכנית תגיע לשלב של בקשה להיתר. כך, בעל נכס שלא יזדרז ויחתום על עסקה לפני שבאזור תהיה תוכנית משביחה, לא יקבל את ההטבה ולא יוכל לבצע פעולות בנכס שלו. בעיני ועדת הפנים היתה צריכה לתת את הדעת גם על נושא זה, ולאפשר לבעלי הקרקע את ההיטל המופחת במשך אותה תקופה גם על עסקאות מכר ולא רק על בקשות להיתרים". 

עוד מתייחסת עו"ד בירן למגבלות הזמן שחלות בתיקון לחוק. בירן: "לדעתי מגבלת הזמן להיטל המופחת אופטימית מדי, נוכח משך הזמן הארוך הנדרש להליכי התכנון והרישוי בישראל. בהקשר זה שנת 2030 זה ממש מעבר לפינה. הצעת החוק גם לא מביאה בחשבון עיכובים של שנים בהליכי הרישוי עקב הליכים משפטיים והליכי ערר, שמאריכים משמעותית את ההגעה לשלב ההיתר". 

לשאלה מה ניתן היה לשנות בעניין, היא אומרת: "הוועדה היתה צריכה להכניס גם את הפקטור הזה למשוואה, ולקבוע כי משך הזמן שבו מתנהלים הליכים משפטיים בנוגע לתוכנית, לא יבוא בחשבון במניין התקופה להיטל המופחת. מהלכים אלה הכרחיים לדעתי על מנת לאפשר ולעודד עסקאות במתחמי ההשפעה של המטרו. אחרת, אזרח שמעוניין למכור דירה או נכס שבבעלותו עלול להיות חשוף למס דרקוני של 75%, וכך גם בעסקאות קומבינציה גדולות או עסקאות בין יזמים. הפער בין התנאים לקבלת ההיתר המופחת עלול להביא לקיפאון בעסקאות בשוק באזורים אלה, בניגוד לאינטרס של המדינה".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות