banner
הדיון בכנסת על חוק המטרו // צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
הדיון בכנסת על חוק המטרו // צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הבשורה: תמריצים, פיצוי לעסקים, הפחתת היטלים ליזמים – התיקון לחוק המטרו עבר בוועדת הכנסת

פיצוי כספי משמעותי לבעלי העסקים, הורדת היטל ההשבחה ומס השבחת המטרו והסדרת תוכניות משביחות במתחמי התחדשות עירונית

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה הבוקר (16.7.24) לקריאה שניה ושלישית את התיקון להצעת חוק רכבת תחתית (מטרו). הצעת החוק שתעלה לאישור במליאת הכנסת בשבוע הבא, כוללת בין היתר את הרכב המועצה המסדרת, תפקידיה וסדרי עבודתה. עיקרי התיקון נוגעים להפחתת היטל ההשבחה ומס השבחת המטרו, שנועדו להקל על היזמים, בדגש על מתחמי התחדשות עירונית. עוד מתייחסת ההצעה להיטלי מימון המטרו שיחולו על בעלי העסקים, לצד פיצויים לבעלי העסקים בגין תקופת העבודות. 

"לוח הזמנים בתמריץ ההפחתה להיטל של 60% צפוף מאוד"

נחמה בוגין // צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
נחמה בוגין // צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"אני מברכת את הועדה על העבודה המשותפת עם לשכת שמאי המקרקעין ועל אישור החוק. אין ספק שהתיקונים בחוק הנוכחי הופכים אותו למעשי, בניגוד לחוק הקודם", אומרת נחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "יחד עם זאת, כדי שהמאמץ האדיר שנעשה בוועדה יוביל לתוצאה הרצויה ונראה את גלגלי הפרויקט מתחילים לנסוע, אני קוראת לרשויות התכנון להתגייס גם הן למהלך. לוח הזמנים של 6 השנים בתמריץ ההפחתה להיטל של 60% צפוף מאוד, במיוחד במדינה כמו שלנו שסובלת מהליכים בירוקרטים אינסופיים. חשוב שיו"ר מטה התכנון ומנהל התכנון עצמו ירתמו לקידום מהיר של תמ"א 70 וקידום התוכניות השונות סביב תוואי המטרו. אני סבורה שגיבוש התקן השמאי שסוכם עליו בוועדה באישור משרד המשפטים והאוצר יהווה כזרז לקידום התוכניות השונות. בסופו של יום המעורבות של חוות דעת שמאית תאפשר את החיבור בין התכנון לכלכליות הפרויקט והוצאתו לפועל עבור היזמים".

"נראה הרבה עסקים נסגרים"

״אנחנו פחות אופטימיים. אנחנו ראינו מה שקרה בערים המרכזיות בבניית הרכבת. אני חוששת מאוד מהעלאת המיסים שהולכת לעוף על המגזר העסקי, אני מניחה שאנחנו נראה גם הרבה עסקים נסגרים", אמרה ישראלה מני, סמנכ"לית כלכלה ומיסים בלשכת המסחר. לדבריה, "אנחנו חזרנו ואמרנו לאורך הדיונים בוועדה שיש סעיף קטן שהוא לכאורה לא רלוונטי אלינו, למגזר העסקי, אבל הוא כן רלוונטי להתנהגות הכללית – האישורים החריגים שקיבלו, או יותר נכון, דורבנו, הרשויות המקומיות להגיש בשביל לממן את המטרו. זו שערוריה. המשמעות של אישור חריג זה שהוא פה לעולם״.

היטל ההשבחה ומס השבחת המטרו

הורדה קבועה של סכום היטל ההשבחה ומס השבחת המטרו מ-75% לפי ל-72%. על בקשה להיתר שתוגש עד 31 בדצמבר 2030 יחול היטל השבחה ומס השבחת מטרו של 60% (לשר האוצר  בהסכמת שר הפנים יש סמכות להאריך את התקופה בשנתיים נוספות). 

תוכניות משביחות במתחמי פינוי ובינוי

אחרי אישורה של תמ"א 70, רשאית הרשות המקומית לחלק לאזורים שונים את מתחמי ההשפעה שבתחומה ולקבוע שיעורי היטל השבחה ומס השבחת מטרו של: 72%, 50%, 25% או 0. בתקופה שעד 31 בדצמבר 2030 אם הוגשה בקשה להיתר במתחם פינוי ובינוי במקרקעין מושבחים והרשות המקומית קבעה שיעור תשלום של 72% יחול שיעור תשלום של 60% ואם היא לא קבעה כלל שיעור- התשלום יהיה בשיעור של 40%. 

היטל מימון המטרו

בעל נכס שיש לו נכס או נכסים בשטח גדול מ-100 מ"ר ישלם היטל שנתי והכספים שיתקבלו מההיטל ישמשו לבניית המטרו. החישוב של התשלום שחל על בעל הנכס יעשה כך: שטח הנכס במטרים יוכפל ב-70 ₪ וכן יוכפל במקדם שיטת הארנונה ומקדם המדרג העירוני. מקדם שיטת הארנונה נועד לעשות האחדה בין שיטות החישוב השונות בין הרשויות, ומקדם המדרג העירוני נועד לאפיין את הרשויות השונות מבחינת נגישות ותרומת המטרו לעסקים. חובת התשלום לא תחול על נכס שמשמש למגורים; נכס הפטור באופן חלקי או מלא מתשלום ארנונה ונכס בבעלות רשות מקומית, חברה עירונית או תאגיד עירוני. חובת תשלום היטל המימון תחול ב-1 בינואר שלאחר שנת המס שבה פורסמה הודעה על מועד ההפעלה של מתחם ההשפעה בו נמצא הנכס. היטל מימון המטרו ישולם לכל שנת מס למשך תקופה של 30 שנים מהמועד הקובע. 

הצעת החוק קובעת פיצוי לעסקים

בחוק נקבע כי שר האוצר בהתייעצות עם ועדת הפנים יקבע קריטריונים לפיצוי שייקחו בחשבון בין השאר את סוג העסק, התלות שלו בקבלת קהל, המיקום של העסק ביחס לעבודות ועוד. נקבע כי התשלומים לא יהיו מותנים בהוכחת פגיעה בהכנסות של בעל העסק. הסיוע יעשה מאוצר המדינה באמצעות שיפוי עבור תשלומי הארנונה. בנוסף נקבע כי גובה שיפוי לא יפחת מ-500 מלש"ח ולא יעלה על 550 מלש"ח. 

קיצור הליכים

עוד מציע התיקון לחוק את הארכת מועדים לפעילויות מצד בעלי הנכסים, הוספת מנגנוני התייעצות ושקיפות, הגבלת סמכות הות"ל לתכנון שימושים שחורגים מתכנון התשתית עצמה, קביעה כי החברה המבצעת לא תוכל לבצע עבודות לשיקום או פיתוח ברמה הנמוכה מהמקובל באזור, טיוב הליכי תיאום התשתיות והסרת חסמים לצורך קידום מהיר של הפרוייקט. 

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות