banner
שרת התחבורה, מירי רגב // צילום: דוברות משרד התחבורה
שרת התחבורה, מירי רגב // צילום: דוברות משרד התחבורה

מנכ"ל נת"ע מגיב לכוונה להוציא מידיו את ניהול המטרו: "אין כל חברה שיודעת לעשות את זה"

זאת בעקבות הצהרת שרת התחבורה, מירי רגב, שטענה כי החברה חרגה מהתקציב. עכשיו הוא מגיב: "צריכים להיות גאים במה שנעשה כאן – לא חרגנו בשקל"

הדברים נאמרו בדיוני הוועדה לביקורת המדינה שהתקיימו אמש (שלישי) דיון בנושא משבר התחבורה הציבורית בישראל. בדיון עלה מנציגי משרד התחבורה ונת"ע כי העיכובים בפתיחת קווי הרכבת הקלה במטרופלין ת"א הם מינוריים אל מול הקשיים הרבים בהם נתקלו המפעילים אצל גופים כ"כ רבים שתלויים בהם למעבר קווי הרכבת. עוד עלה בדיון כי על אף שבעוד שבועיים יסיים את תפקידו רן שדמי, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, טרם יצא מכרז בנושא.  

ברקע לדברים, הצהירה שרת התחבורה מירי רגב בתחילת החודש, כי היא מוציאה את ניהול המטרו מחברת נת"ע, וטענה כי: "חברת נת"ע חרגה מהתקציב המטרו בכ-3 מיליארד שקל". עוד לדבריה:  "מתקבלת העובדה שלא מתאפשרת פתיחה של הקו האדום כרגע בשל בעיות בטיחות וסיכון חיי אדם". 

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ ואליד אלהואשלה, אמר בדיון: "אני בכל יום נפגש עם אזרחים שיש להם תלונות כנגד משרד התחבורה ואני חושב שזה המשרד שאני מפנה אליו הכי הרבה תלונות. יש בדו"ח כשלים וליקויים של ביצוע תכניות מבחינת זמנים ושירות לתושבים. הגופים צריכים ללמוד את דו"ח המבקר ולעמוד על כך שיהיו שינויים".  

צחי סעד, מנהל אגף לביקורת כלכלית במשרד המבקר אמר כי יש חסמים וליקויים רבים שמונעים את פיתוח התח"צ בישראל. לדבריו, "בשנים האחרונות קודמו נושאים שונים ובוצעו פרויקטים חשובים בתחום התחבורה, אך עדיין הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר".  יש לציין כי הליקויים בדו"ח זה כוללים ממצאים המלמדים כי העיכובים בפתיחת הקווים עלו למשק מליארדי ש"ח. הדו"ח מעלה כי קיימים קשיים וחסמים בממשק בין חברות תשתית לחברת נת"ע וכן בהסכם המסגרת בין משרדי התחבורה והאוצר לבין חברת נת"ע.

יאיר ארז, משרד התחבורה, אמר כי: "יש למידה מתמשכת לאורך השנים תוכ"ד עבודה ועדיין לומדים מהערות המבקר. במשרד הוקם מטה תשתיות לאומיות שעושה תיאום בין השחקנים לטובת פרויקט המטרו. אך חשוב לזכור  שיש שחקני וטו שלכל אחד יש אינטרס משלו דוגמת חב' החשמל. גם החריגה בתקציב היא סבירה ביחס לעולם בהתחשב בהצמדות שנעשו בפרוייקטים". ארז ציין כי אכן שרת התחבורה רגב החליטה לאחרונה לבחון את הוצאת פרויקט המטרו מנת"ע. "אנו בוחנים האם להקים חברה חדשה שתטפל רק במטרו".

מנכ"ל נת"ע חיים גליק ענה כי אין אלטרנטיבה ואם זה יקרה גם תהיה השפעה בכזאת החלטה, "אנחנו עובדים על הקווים היום עם 48 מיליארד ש"ח. אנו עובדים בקצב עצום ביום ובלילה לקידום 3 הקווים ובמקביל גם על המטרו. נוכח הניסיון שצברנו בקו אדום אין חברה שיודעת לעשות את זה ולשלב את הפרמטרים כמו נת"ע".  

ביחס לעיכוב הפעלת הקווים, אמר גליק: "צריך להיות גאים במה שנעשה כאן – עיר מתחת לאדמה. פרויקטים של רק"ל משנים את פני העיר: לוחות ביוב, מים, מע' תקשורת ועוד. אנו מייצרים תוצר לוואי לעיריות בהיקפים עצומים. העיכוב נובע מהקמת מערכת בטיחותית שמדברת עם הסביבה. מ- 2014 עד היום הרק"ל לא חרגה בשקל וזה הישג בלתי רגיל. אנחנו הרבה יותר מהירים מכל השאר ואין שום השוואה למה שקורה בעולם. כאן אנחנו מחליפים הכל – תשתיות של 100 שנה. ב- 8 שנים חפרנו קרוב ל60 ק"מ. בסופו של יום כשנראה את הכל פועל נהנה בצורה בלתי רגילה. הרכבת הקלה האדומה תיקח 70 מיליון נוסעים בשנה כמו רכבת ישראל.  אפשר להסתכל לאופק ולומר לציבור יש פתרון שיקל עליכם את החיים. אנחנו נתקלים באוסף עצום של בעלי עניין וכל אחד יש לו אנג'דה – צריכים להתקדם והפתרון האמיתי צריך להיות הקמת גוף כלל ממשלתי עם סמכויות אכיפה חד משמעיות מעל לכל הרשויות".  

אליאס מטר, ממשרד התחבורה אמר בדיון: "ב 20 שנים האחרונות נכנסו מערכות חדשות של סייבר, דיגטציה עוד. ולכן אנו רואים תופעה כלל עולמית שיש דחיות משמעותיות. המדינה לא העריכה את המורכות והשילוב של מע' קרקעית ותת קרקעית ושילוב 8 גופים תחת מערכת אחת". עוד אמר מטר בדיון כי  על אף שבעוד שבועיים יסיים את תפקידו רן שדמי, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, טרם יצא מכרז בנושא.  

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות