banner
בתמונה מימין לשמאל ניסים פרץ ראול סרוגו גרא קאושנסקי וזאב שרוני // צילום כפיר סיון
בתמונה מימין לשמאל ניסים פרץ ראול סרוגו גרא קאושנסקי וזאב שרוני // צילום כפיר סיון

ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל: לפני שנכנסתי היו כשלים מערכתיים

רגע אחרי הודעת משרד האוצר לפיה נדרשות חברות התשתית של משרד התחבורה, בראשן נתיבי ישראל, "ליישר קו" במספר רחב של נושאי ליבה בתחום החוזים והמכרזים, אמר פרץ בכנס משותף עם התאחדות בוני הארץ: "כשנכנסתי לתפקיד גיליתי שקבלנים עברו שבעה מדורי גיהינום עד שקיבלו תשלום"

כרמלה קופר 17.04.2019

תמונה: ניסים פרץ ראול סרוגו גרא קאושנסקי וזאב שרוני // צילום כפיר סיון

בכנס משותף של התאחדות בוני הארץ וחברת נתיבי ישראל  נידונו סדרת שינויים ראשונים בשיטת ההתקשרות בין הקבלנים לחברה. ברקע לדברים הודיע משרד האוצר כי בכוונתו לכפות שינוי במכרזי וחוזיי גופי התחבורה של משרד התחבורה.

ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל, טען  בכנס כי בטרם כניסתו לתפקיד בוצעו תהליכים שהובילו לכשל מערכתי: "המטרה שלי הייתה להפוך את המשבר להזדמנות, לבחון את התהליכים ולעשות שינוי.  היום אנחנו מציגים את פירות שיתוף הפעולה ומכריזים שהקבלנים הם שותפים שלנו ונמשיך לפעול יחד לשיפור הענף וליצירת תרבות אחרת של הקשבה והתמקצעות. שנכנסתי לתפקיד גיליתי שקבלנים עברו שבעה מדורי גיהינום עד שקיבלו תשלום, אני האחרון שרוצה שקבלנים יקרסו במסגרת פרויקטים שלנו. התנהלות דורסנית כלפי קבלנים משמעה שלא יהיה קבלנים ולא יהיו תשתיות. אנחנו נבצע הערכת ספקים קבלניים באמצעות ציוני איכות. נגמר השיח הבין אישי".

למרות הודעות משרד האוצר השבוע, לפיה בדיקות שביצע הובילו אותו לחייב בכללי מרכזים וחוזים את חברות התשתית של משרד התחבורה, ביניהן נתיבי ישראל, בחר פרץ שלא להתייחס למהלך והוציא קריאה משלו: "אני קורא לחברות התשתית הנוספות להצטרף אלינו לתהליך על מנת ליצור אחידות מול השוק הקבלני. לא יכול להיות שלכל חברת תשתיות יהיו כללים שונים".

בנושא בחירת קבלנים המציעים את המחיר הזול ביותר, אמר פרץ כי: "הזול תמיד מסתיים יקר יותר. הזול הוא לא נכון כי הזול הוא פחות איכותי ובסוף הפרויקט כולם עצובים אבל גם לא באתי לעשות סוציאליזם. אני לא אסכים שפרויקט נסגר ב- 100 מיליון שקל ובחשבון סופי יהפוך ל – 400 מיליון שקל. אם יש בעיה במהלך הפרויקט תתריעו, תפסיקו לעבוד אם לא משלמים לכם אבל אל תבואו בסוף עם דרישות לא הגיוניות".

ראול סרוגו נשיא התאחדות בוני הארץ, ציין בכנס כי: "ראינו בשנים האחרונות חברות תשתיות מפוארות שפשטו רגל והגיע הזמן לשנות את כללי המשחק ליצור וודאות ואחידות בענף  ולגרום לכך שהבנקים יראו בקבלני התשתיות כגורם יעיל ומרוויח כסף ולא גורם מסוכן. גם בתכנון חייבים להגיע למצב שאיכות התכנון היא ברמה הגבוהה ביותר על מנת למנוע את הצורך בשינויים במהלך הפרויקט שיוצרים אחרי זה חריגים וסכסוכים עם מזמיני העבודה. נתיבי ישראל הם לא הצד שצריך לסדר אותו הגישה צריכה להיות שלשני הצדדים מטרה משותפת לבנות את הפרויקטים באיכות ויעילות תוך עמידה בלוחות הציבור למען הציבור הרחב.

גרא קאושנסקי, משנה למנכ"ל תשתיות ובניה חוזית בהתאחדות בוני הארץ הוסיף כי: "הקבלנים התבשרו על השינויים העיקריים בשיטת ההתקשרות עם נתיבי ישראל בניהם, הפחתת גובה הערבויות, הרחבת תנאי הסף שתאפשר ליותר קבלנים להשתתף במכרזים, התחייבות לעמידה במועדי התשלום ועוד. בנוסף, הוצגה תוכנית העבודה של נתיבי ישראל שתאפשר לקבלנים להיערך למכרזים הבאים. כל אלו ישפרו את תהליך הביצוע של הקבלנים מול החברה ואנו מקווים כי חברות תשתיות נוספות יאמצו אף הם את שינוי התפיסה שמובילה חברת נתיבי ישראל".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות