banner
השר ישראל כץ // צילום: ארז עוזיר
השר ישראל כץ // צילום: ארז עוזיר

משרד התחבורה נדרש "ליישר קו" במכרזים

באלגנטיות רבה ומבלי לחשוף את תוצאות בחינת המכרזים שבוצעה, יאלצו מעתה בחברות התשתית של משרד התחבורה להתנהל על פי הליכי מכרז חדשים

תמונה: השר ישראל כץ // צילום: ארז עוזיר

במכתב משותף שהוציאו החשב הכללי במשרד האוצר ומנהל רשות החברות הממשלתיות, נדרשו חברות התשתית של משרד התחבורה- נתיבי ישראל, חוצה ישראל, רכבת ישראל, נת"ע, נתיבי איילון, מוריה ויפה נוף- "ליישר קו" במספר רחב של נושאי ליבה בתחום החוזים והמכרזים. הנימוק הרשמי: "על מנת ליצור סטנדרטיזציה בין חברות התשתית ובכך לשפר בצורה משמעותית את יכולת הביצוע בענף". במילים אחרות מנסים לעשות סדר בברדק המכרזים והחוזים של חברות התשתית של משרד התחבורה, תוך הכתבת מדיניות מלמעלה.

מהגורמים החתומים על המכתב נמסר כי: "המכתב יצא לאחר בחינה מעמיקה של צוותים מקצועיים ממשרדי האוצר והתחבורה בשיתוף התאחדות בוני הארץ וחברות התשתית, שבמסגרתה גובשה רשימת המלצות מקצועיות שאותן החברות מתבקשות ליישם עד ל-1.6.2019". עוד צויין כי מטרת המהלך היא "להגביר משמעותית את היעילות בענף הן מצד מזמיני העבודה והן על ידי גופי הביצוע, לצמצם הליכים משפטיים, להגביר את הוודאות והתחרות בענף ולהביא להוזלה במחירי הפרויקטים". כמו כן, צויין בין השורות מה שעלול להשתמע כביקורת על ההליכים הקיימים אולם מבלי לפרסם את תוצאות הבדיקה, כי ההחלטה התקבלה לאחר: "שנערכו לאחרונה בדיקות של מכרזים ועבודת וועדת המכרזים בחברות הממשלתיות, על ידי רשות החברות הממשלתיות".

בין ההמלצות שגובשו – צמצום גובה הערבויות המבוקשות (מכרז, ביצוע וטיב), צמצום משמעותי של שימוש בעיכבון, קביעת קווים מנחים אחידים לתנאי סף פיננסיים ומקצועיים לפרויקטים, קיצור תנאי התשלום לקבלנים ולספקים ולקיחת סיכוני ההצמדות למדדים באופן מלא על ידי המדינה.

החשב הכללי, רוני חזקיהו: אני מברך על פרסום ההמלצות. מדובר בצעד מהותי וחשוב שצפוי לייעל בצורה משמעותית את יכולת הביצוע בענף התשתיות התחבורתיות. חוסר האחידות מקשה על הליך הגשת ההצעות למכרז ועל עבודת הקבלנים מול חברות תשתית שונות ויכולתם להיערך למכרזים עתידיים. בנוסף, האחדה זו תפשט את הליכי הכנת המכרז וניהול ההתקשרויות ובכך תביא לחסכון במשאבים ולהגברת התחרות בענף, דבר שלבסוף גם יתגלגל לחסכון בתקציב המדינה".

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר: "לחברות התשתית של משרד התחבורה ולחברות הביצוע הקבלניות אתגרים הולכים וגוברים עם מימוש תכניות המשרד להגדלת ההשקעה בתשתיות. הליך הסטנדרטיזציה יסייע בצורה משמעותית לעמידה באתגרים אלו, לקיצור לוחות הזמנים לפרויקטים ולחסכון רב במשאבים".

מנהל רשות החברות, ינקי קוינט: "החברות הממשלתיות בענף התחבורה נמצאות בחזית העשייה ואמונות על פרויקטים בעלי חשיבות אסטרטגית ולאומית למדינת ישראל. אנו פועלים בשיתוף עם עמיתנו להקניית כלים משמעותיים לחיזוק החברות וייעול ההליכים בהן".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות