banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

כאוס הקורונה: מינהל התכנון מושבת, הפועלים עובדים, היזמים מרגיעים

בעוד הממשלה החריגה את ענף הבנייה והגדירה אותו כחיוני למשק, במינהל התכנון שיתקו את פעילות הוועדות, מאות פרויקטים צפויים להתעכב וחברות היזמות משגרות מכתבי הרגעה. קרדן נדל"ן: "נשמור על מעגלי העסקים" 

אילוסטרציה // depositphotos

שותקה פעילותן של ועדות התכנון, בעוד ענף הבנייה ממשיך לכאורה בפעילותו: הממשלה אישרה אמש (16.3) להגדיר את ענף הבניה כענף חיוני למשק, ובכך להחריג אותו ממגבלות כח האדם שהוטלו על יתר ענפי המשק. בתוך כך, אושרה כניסתם של פועלים פלסטיניים המועסקים בענף הבניה לחודשיים כולל לינה וכן, חברות מאכלסות המטפלות בתחום הדיור הציבורי מטעם משרד הבינוי והשיכון הוחרגו אף הן לשם המשך שירות רציף. מנגד, בעוד הענף מתמודד עם המשבר והפעילות לכאורה נמשכת, במינהל התכנון הודיעו על הפסקת פעילות הוועדות. בתוך כך, ניתן יהיה להגיש בקשות במערכת 'רישוי זמין', אולם המערכת לא תספור את הימים מיום ההגשה.

עו"ד ענת בירן // צילום: נדב יהונתן כהן
עו"ד ענת בירן // צילום: נדב יהונתן כהן

עו"ד ענת בירן, מתייחסת להחלטה להקפיא את כל הדיונים בוועדות התכנון, וטענה כי מדובר בהחלטה פזיזה: "יש היום אמצעים טכנולוגיים שמאפשרים קיום דיונים מרובי משתתפים ומן הראוי היה לבחון את כל האפשרויות לפני שמטילים גזירה קשה כל כך על ענף הנדל"ן. על הממשלה היה להתארגן למתן פתרונות לסיטואציה, ולספק למוסדות התכנון אמצעים לנהל ישיבות באמצעות וידיאו.

הנזק שנגרם לשוק הנדל"ן כתוצאה מהעיכובים גבוה לאין שיעור מעלות העזרים הטכניים הנדרשים כדי לנהל דיונים בשלט רחוק. כעת מאות פרויקטים יתעכבו בכל השלבים והמשמעות היא פחות אישורי תוכניות, פחות דיונים בהתנגדויות ופחות היתרי בניה ובסופו של יום ירידה חדה נוספת בהתחלות הבנייה.

חברות היזמות עצמן נערכות לימים קשים, ומתמודדות עם שאלת העסקת עובדים ותשלומי ספקים שעומדת על הפרק, בשל החשש מקריסת חברות נדל"ן ויחד עמן כל שרשרת הענף. כך למשל, מיהרו מנכ"ל חברת קרדן נדל"ן עמוס דאבוש והיו"ר, יוסי גרינפלד להרגיע את העובדים, הלקוחות, קבלני המשנה, הספקים והשותפים עסקיים. מכתב שהוציאו השניים הם מציינים כי: "אנו רואים חובה אישית לשמור על כל מעגלי העסקים. נעשה ככל שביכולתנו ובשליטתנו להמשיך ולקדם את הפרויקטים…". עוד הם מציינים כי במידה ויוחמרו הוראות משרד הבריאות, עובדי החברה יעבדו מרחוק.

באשר להמשך פעילות הענף, במשרד הבינוי והשיכון מציינים כי: "על פי ההחלטה, ענף הבניה ימשיך לפעול במתכונת רגילה. מאז תחילת משבר הקורונה, פעל משרד הבינוי והשיכון במטרה לאפשר את המשך פעילותו הסדירה של ענף הבנייה, חרף אי הוודאות והחששות מהמציאות שנוצרה. ענף הבנייה מהווה 11.5% מהתוצר הכללי וכ-17.5 אחוז מהאשראי שהבנקים מעמידים לטובת פרויקטים בתחום הבנייה והתשתיות, "על כן ישנה חשיבות גדולה להמשך תפקודו של הענף גם בתקופות חירום על מנת למנוע משבר כלכלי נרחב עקב חשיפה גדולה של הבנקים.

"בימים האחרונים פעל משרד הבינוי והשיכון בישיבות המל"ל והממשלה למנוע פגיעה בהיקף כח העבודה בענף, ולקדם הסדר לפיו תאושר לינת עובדים פלסטינים בשטח ישראל, על מנת לאפשר המשך בנייה רציפה במקרה בו יוטל סגר שימנע כניסה ויציאה של פועלים. ענף הבנייה בישראל מושתת ברובו על כוח עבודה זר ופלסטיני לייצור שלדי הבניינים, ואשר עבודתם מהווה תשתית לעבודה נוספת של כ-208 אלף ישראלים שעובדים בעבודות בענף כגון חשמל, מיזוג אוויר, אינסטלציה, מעליות ועוד".

ממינהל התכנון נמסר כי: "בהמשך להנחיות ראש הממשלה, ועדות התכנון לא יתכנסו עד להודעה חדשה. מינהל התכנון יקיים דיונים בכל הקשור להתמודדות המדינה עם משבר הקורונה, ככל שיידרש לכך, וזאת בהתאם להנחיות".

יפעת שאשא ביטון שרת הבינוי והשיכון // צילום יעל אורבך
יפעת שאשא ביטון שרת הבינוי והשיכון // צילום יעל אורבך

שרת הבינוי והשיכון ד"ר יפעת שאשא ביטון, מסרה כי: "ההחלטה להגדיר את ענף הבניה כענף חיוני ושמירה על תפקודו הרציף והמלא היא פרי עבודת מטה מקיפה ויסודית שנעשתה במשרד הבינוי והשיכון תוך שיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה השונים. אנחנו עומדים בקשר הדוק ויומיומי עם התאחדות הקבלנים והתאחדות התעשיינים על מנת לוודא שפעילות הענף לא תפגע וננקוט בכל פעולה שתידרש על מנת להבטיח שכך ישאר גם באתגרים שעוד נכונו לנו בהמשך הדרך. נמשיך לפעול באחריות לטובת ענף הבניה ורוכשי הדירות".

ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "המשך הפעילות של ענף הבניה והתשתיות היא קריטית להקלה של יציאת המשק ממשבר הקורונה. אנחנו מודים לשרת השיכון והבינוי, שר האוצר, ושרי הכלכלה והביטחון שעשו נכון עשתה כשקיבלו את ההחלטה לכלול את ענף הבניה והתשתיות ברשימת ענפי התעשייה החיוניים למשק שימשיכו לפעול באופן מלא לאורך המשבר הזה. לפנינו עוד דרך ארוכה במשבר הנוכחי ועלינו להמשיך לשמור על יציבות ענף הבניה והתשתיות שכן איתנותו היא מפתח לאיתנות המגזר פיננסי והמשק כולו. אנחנו, קבלני ויזמי הבניה בישראל נמשיך לעבוד כפי שעשינו בעתות הקשות ביותר שעברו על ישראל. ביממה הקרובה נפעל מול כלל קבלני ישראל כדי למצוא פתרונות הלנה בדגש על פתרונות לקבוצות גדולות של עובדים שיקלו את הטיפול הלוגיסטי בהלנתם בישראל".

אדריכל גיל שנהב // גיא גלעד
אדריכל גיל שנהב // צילום: גיא גלעד

 אדריכל גיל שנהב, כנען שנהב אדריכלים ויו"ר CTBUH-ISRAEL"מגיפת הקורונה תגיעה יום אחד לסיומה ואנו מחויבים וצריכים לוודא שביום שאחרי יהיה לכולנו לאן לחזור. לכן, כל עוד בריאותנו טובה, על כולנו  להמשיך ולקדם את הפעילות התכנונית גם אם נדרשת חשיבה יצירתית ודרכי עבודה שלא הורגלנו אליהן. לא חייבים להציג תוכנית בוועדה בישיבה פיזית, אפשר להציג בשיחת וידאו . זה אולי יותר קשה אך אם לא נעשה זאת כעת בתום התקופה שאנו חווים, יהיו מקומות שלא נוכל להחיות. כמשרד נשמח לקחת חלק בכל פיילוט אפשרי שיראה כיצד מתקשרים ומציגים תוכנית בוועדה מרחוק ובאמצעים טכנולוגיים מתקדמים. ועדות מחוזיות ומקומיות צריכות ויכולות לאשר תוכניות דרך האינטרנט , זה נעשה כבר בעולם ויכול להיות מיושם גם כאן, בייחוד שהאלטרנטיבה הרבה יותר חמורה וקשה ומשמעותה בטווח הארוך היא להרוג את הפרויקטים. צריך שתקום מסגרת עבודה נכונה לתקופה הנוכחית ואסור בשום אופן להשבית את פעילות הוועדות ומשרדי הממשלה הרלוונטיים . גם אם התהליך יהיה איטי תחילה ורמת הזמינות תהיה יותר נמוכה, לא מדובר בשיתוק טוטאלי. זהו זמן ללמידה של תקשורת אחרת ולא פחות מוצלחת. אנו רואים כיצד מערכת החינוך למדה להשתמש בתוכנות ללמידה מרחוק בתוך ימים ושם מורה מתקשר מול עשרות תלמידים בו זמנית. אצלמו מדובר על כמות אנשים מצומצמת יותר והדבר אפשרי. יש כבר חשיבה כזו בכמה ממחלקות התיכנון ברשויות ואני מקווה שעוד ועדות יאמצו זאת".

אלי רוזנטל // צילום: עופר עמרם
אלי רוזנטל // צילום: עופר עמרם

אלי רוזנטל, מנכ"ל, ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז: "אנו מבקשים מכל הרשויות המקומיות והגופים הרגולטורים להנחות את הקבלנים כיצד אגפי ההנדסה ורשויות הרישוי ממשיכים לעבוד גם בתקופה הנוכחית והמורכבת וזאת, גם ללא קבלת קהל פרונטאלית. על המערכת להמשיך להנפיק אישורים כגון טפסי ארבע , אישורי אכלוס, היתרי בניה וכו׳. על הוועדות להמשיך לקבל החלטות ולקדם תכנון תבע"ות ומתחמים. כאשר המדינה מכריזה על ענף הבנייה כענף חיוני במשק ומחריגה אותו מרשימת הענפים שעליהם יחולו המגבלות והעבודה בו תמשך במתכונת מלאה, דווקא במנהל התכנון עושים הפוך. על המינהל להנחות את כל הוועדות להמשיך ולהיערך גם אם באמצעי תקשורת שלא היו נהוגים עד היום לדיון בתוכניות ולהנפקת אישורים . כך גם צריכים לעשות כל הגופים שבאישורים שלהם תלוי הענף כגון: כיבוי אש , חברת החשמל וכל גופי הרגולציה שללא האישורים שלהם הענף לא יוכל להמשיך ולתפקד.

ערן שקד (מימין) וערן לשם // יחצ
ערן שקד (מימין) וערן לשם // יחצ

האדריכלים ערן שקד וערן לשם, בעלי משרד CityBee, אומרים כי בימים האחרונים התבטלו כל הוועדות שהיו אמורות להתקיים, ועדות ליווי לפרויקטים שונים, פגישות מקצועיות וכל דבר שנקבע עם רשויות מקומיות: "היה בימים האחרונים בלבול גדול ברשויות, ונראה שעכשיו עם יציאת העובדים לחופש עד אחרי פסח תהיה השבתה מוחלטת. ניתן להבין את ההחלטה על ביטול ועדות התכנון אבל לדעתנו נכון כי תיעשה בתקופה זו היערכות מחדש ומציאת פתרונות כמו העברת מפגשי הוועדות על ידי אמצעים טכנולוגיים כגון זום וכיוצ"ב. אנחנו יודעים שלפחות באחת הוועדות בודקים את הנושא על מנת לנסות ולקדם בכל זאת את הפרויקטים שעל הפרק. המדינה הכריזה כי ענף הבנייה חיוני למשק ובצדק, על מנת להתגבר על משבר הדיור צריך להמשיך לבנות ללא הפסקה. הירידה בכמות הפועלים והבעיות הנוגעות לפועלים סינים ופלסטינים וכן לחומרי ייצור שנמצאים במחסור יביאו לירידה בקצב הבנייה של חלק מהפרויקטים, ולכן חשוב עוד יותר להמשיך ולאשר את הפרויקטים שכיום בתכנון ולהמשיך להוציא אותם לפועל".

עו"ד צבי שוב // צילום: כפיר סיוון
עו"ד צבי שוב // צילום: כפיר סיוון

לדברי עו"ד צבי שוב מומחה לתכנון ובניה ,"עוד לפני שהיתה כאן מגיפת הקורונה והוועדות הודיעו על הקפאת עבודתן, ראינו התעלמות עקבית של גורמים רבים במערכות האחראיות לתכנון לרישוי ולבניה ממועדים הקבועים בחוק ובתקנות בכל ההליכים שבהם מתקדמת תכנית, וכידוע יש הרבה הליכים – הן בהליך קידום התכנית ואישורה, הן בהליך הרישוי והוצאת בנייה לפועל ואפילו בהליך הדיוני בוועדות הערר ובבתי המשפט. מיותר לציין כי כל מועדי החוק והתקנות נראים בעיני הרשות כ"המלצה בלבד", ואולי גם כאות מתה, בעוד אי עמידה של היזם והבעלים במועד, יגרור סנקציה עונשית.

החלטת הועדות שלא להתכנס ולקדם אישורים ותכנון יפלו גם הפעם כנטל על כתפי הציבור. המחסור בדירות גדול מאד כבר כעת ואין שום סנקציה עונשית לרשות או לעובד הציבור".

צביקה פוקס, בעלים צ.פ ייזום ובנייה // יחצ
צביקה פוקס // יחצ

צביקה פוקס בעלים חברת צ.פ ייזום ובניה: "לאור ההנחיות החדשות אני צופה לצערי כי ייתכנו עיכובים והארכה של הזמנים לקבלת ההיתרים והשלמת הדרישות אל מעבר לזמן המקובל ולכן בשל המצב אנו מצפים כי הועדות יתחשבו בכך ויבואו לקראת היזמים. בכל ההיבט של הרישוי הזמין, ההחלטה לאפשר מרווח נוסף של זמן להשלמת הדרישות מבלי שיספרו הימים מיום ההגשה היא מתבקשת וראוי שתהיה תקפה לכלל הליכי התכנון הקיימים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות