banner
הדמיית תוכנית מכלול צה"ל // תכנון ארד סימון אדריכלים
הדמיית תוכנית מכלול צה"ל // תכנון ארד סימון אדריכלים

אושרה תוכנית מכללות צה"ל בירושלים

הוועדה המחוזית ירושלים קבעה כי המבנה יוקם על שטח בפאתיה הצפוניים של שכונת קריית מנחם ובסמוך ל"כפר השבדי"

הדמיית הפרויקט // תכנון ארד סימון אדריכלים

ועדת המשנה המחוזית להתנגדויות מחוז ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה לתת תוקף לתוכנית להקמת מכללות צה"ל בירושלים, זאת בהתאם להחלטות ממשלת ישראל משנת 1976 ומשנת 2005 אשר קבעו כי מכללות צה"ל צריכות לחזור ולהיבנות בבירה.  

במהלך הדיון הציעו המתנגדים למקם את המכללות בשטח מחנה "בית זית" הנטוש אולם הוועדה פסלה חלופה זו מאחר ולטענתה מדובר בשטח גן לאומי המרוחק מירושלים ואינו נמצא בתחום השיפוט שלה וכן בשל הקושי התחבורתי להגיע למקום.

כמו כן, הציעו חלק מהמתנגדים לבחון אפשרויות להעתקת המכללות אל שטחים בקמפוס האוניברסיטה העברית גבעת רם והר הצופים. הוועדה בחנה חלופות אלו ומצאה כי קיים בהן חוסר נגישות בתחבורה ציבורית, העדר ישימות קניינית, פגיעה בשטחי תעסוקה והעדר שטח בהיקף מספק. "יש לציין כי המתנגדים עצמם ציינו כי רוב החלופות אותן הציעו בדיון אינן ישימות. לעומת זאת, המיקום שאושר הינו בעל נגישות מיידית ונהנה מיתרונות רבים. כמו כן, המכללות יוקמו על ציר המוסדות הלאומיים בהם ממוקמים בין היתר הר הרצל ויד ושם, וכן בסמוך לקו הרכבת הקלה ובקישור לקמפוס גבעת רם", נמסר ממנהל התכנון.

39 דונם שמרביתו ממוקם מעל תצורת סלע אטימה
התוכנית שהוגשה על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, ממוקמת על שטח של 39 דונם בפאתיה הצפוניים של שכונת קריית מנחם ובסמוך ל"כפר השבדי". מדובר בחטיבת שטח ציבורית בבעלות המדינה אשר חל בה תוכנית מאושרת עבור מוסד ציבורי. ממנהל התכנון נמסר כי חלופה זו נבחרה כמיטבית ביותר, מתוך חלופות רבות שכללו היבטים תכנוניים, כלכליים, חברתיים, יישומיים וסביבתיים: "כחלק מההליך התכנוני, ביצעה רשות המים תסקיר הידרולוגי מקיף שקבע כי רוב שטח התוכנית נמצא מעל תצורת סלע אטימה לחלוטין לחלחול ובמרחק 400 מטר ממעניינות סמוכים. יחד עם זאת, נקבעו הוראות לביצוע קידוחי חקר והוראות לניהול מי נגר אשר יבטיחו את חלחול המים".

שטח המכללות יצומצם לטובת הרחבת השטח הציבורי הפתוח
התוכנית כוללת הקמת קמפוס חדש שיקלוט את פעילות מכללות הפיקוד והמטה של צה"ל ממחנה גלילות, ויכלול שמונה בית ספר להכשרות צבאיות שונות, מבנים משותפים כגון אודיטוריום, מתקני ספורט, בניינים למנהל וכן מתקני מגורים. הבינוי המוצע בתוכנית הינו בגובה של 3-5 קומות. כמו כן, במסגרת התוכנית תוקם גם טיילת פתוחה שתקיף את שטח המכללות ותתחבר לשביל ישראל. הטיילת מתחילה בסמוך למבני המגורים וניתן ליהנות בה מהנוף של כפר עין כרם. בדיון למתן תוקף לתוכנית קבעה הוועדה כי שטח המכללות יצומצם לטובת הרחבה של השטח הציבורי הפתוח ב-3 דונם, הממוקם בחלק הצפוני של המגרש, תוך הנגשת הממצאים הארכיאולוגים המצויים בו לציבור המטיילים.  

מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי ציינה כי "העברת מכללות צה"ל אל ירושלים, הינו צעד חיוני אשר יתרום לפיתוחה של העיר ויתרום למעמדה כבירת ישראל".

התוכנית נערכה ע"י משרד ארד סימון אדריכלים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות