banner
ישראל אברמוב // יח"צ
ישראל אברמוב // יח"צ

תהליך קיצור הליכי הרישוי צריך להתבצע בשיתוף עם היזמים

חשוב שתפקידם של היזמים לא יסתכם רק במימון מכוני רישוי, אותם מציעה שרת הפנים להקים, מאחר ובמידה ועיריות יטילו וטו על החלטות – לא תהיה כל משמעות אפקטיבית לאותם מכונים // דעה

ישראל אברמוב 16.12.2021

בתור חברה המקדמת התחדשות עירונית בכל רחבי מדינת ישראל, אהבנו מאוד את הצעתה של שרת הפנים איילת שקד לקצר את הליכי הרישוי להתחדשות עירונית בעיריות וברשויות המקומיות עד לשנתיים בלבד. על פי הצעתה של שקד יוקמו בכל רשות ורשות מכוני רישוי על פי המודל האמריקאי, לפיו היזמים באותה רשות יממנו את אותם מכונים והעיריה תקבע את הרגולציה הסטטוטורית של המכונים וכן הרכב המומחים של כל מכון ומכון.

ראשית דבר, זהו בהחלט סוף סוף רעיון מבורך שעשוי להיות אפקטיבי. אנחנו, כמו כל היזמים, סובלים קשות מהביורוקרטיה והליכי הרישוי שנמשכים לעיתים שנים על גבי שנים, מה שהופך פרויקטים רבים לבתי כלכליים בעליל. לפרוטוקול, אחוז גבוה מבין הפרויקטים המיועדים להתחדשות עירונית אינו יוצא כלל לדרך ועל כן הצעתה של השרה שקד עשויה בהחלט להיות נקודת מפנה חיובית בנושא זה.

אולם, ועל מנת שההצעה של שקד תהפוך אכן להיות אפקטיבית ולא תיזכר, חלילה, כעוד הצעה שנזרקה לאוויר ובהמשך עברה לעולם שכולו טוב, הייתי מציע את מנגנוני הפיקוח כדלקמן, זאת על מנת שתצליח:

ראשית, שהמדינה והממשלה הם יהיו אלה שייקבעו "מסמרות" מדויקים כיצד יוקמו מכוני רישוי אלה , מה יהיה חלקן של העיריות ומה יהיה חלקם של היזמים בהרכב האנושי של כל וועדה ווועדה, זאת על מנת שלא יהיה חלילה מצב של נפוטיזם ברשות כזו או אחרת.

שנית, חשוב שאותם אנשי מקצוע שיהיו במכוני הרישוי, יכירו היטב גם את הצרכים הממלכתיים-לאומים של התחדשות עירונית ובד בבד את הצרכים של אותה עיר או רשות ויידעו לתכלל את כל המשתנים הללו באופן המיטבי.

שלישית, חשוב שליזמים יהיהsay  בתהליך קבלת ההחלטות ושתפקידם לא יסתכם רק במימון אותם מכוני רישוי. במידה וחלילה, יהיה מצב בו עיריות יטילו וטו על החלטות, כפי שקורה כיום, לא תהיה כמובן כל משמעות אפקטיבית לאותם מכוני רישוי.

רביעית, לגבי לוחות הזמנים, חשוב במיוחד כשלוחות הזמנים ייקבעו א-פריורי ובמדויק על ידי כל המעורבים ולא יהיה מצב בו לוחות המזנים יתחילו להידחות בהדרגה, כפי שקורה כיום.

חמישית, וכמובן שיהיה סנכרון מטיבי בין כל הזימים הבונים באותו עיר, כי ללא סנכרון שכזה לא תהיה כל משמעות אפקטיבית לאותם מכוני רישוי.

שישית, שומה על כל מקבלי ההחלטות, הן בממשלה והן ברשויות, לגלם את המשמעות הכלכלית של צעד חשוב זה, הן קיצור הליכי הרישוי לכשעצמם, והן המשמעות הכלכלית מרחיקת הלכת בהרבה יותר פרויקטים פוטנציאלים שייצאו לדרך.

לסיכום, אם אכן תיושם החלטת השרה שקד, תהיה בכך נקודת מפנה חשובה ביותר בכל הקשר להתנעת התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ והפיכתה למנוע מרכזי בהגדלת היצע הדיור במדינת ישראל ובמיוחד בעת הזאת של מחסור כבד בהיצע דיור. אז שיהיה בהצלחה!

*כותב המאמר ישראל אברמוב הוא יו"ר קבוצת פרקש יזמות ונדל"ן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות