banner
שר האוצר אביגדור ליברמן // איתמר סיידא
שר האוצר אביגדור ליברמן // איתמר סיידא

שר האוצר: "מאז ימי בית שני לא לקחו כל כך הרבה משכנתאות"

שר האוצר צופה כי השנה תסתיים בעלייה של 11% במחירי הדיור, ומצהיר: "אם נמתן את עליית המחירים ל 5-6% ב- 2022  זה יחשב הישג גדול". בהתייחס למרכיבים המשפיעים על עליית המחירים, הוא אמר: "מאז ימי בית שני לא לקחו כל כך הרבה משכנתאות – וכל עוד הפריים עומד על  0 זה לא ישתנה"

"אני צופה שבסופו של דבר השנה תהיה התייקרות של כ- 11% ואילו בשנה הבאה מחירי הדיור יעלו ב- 5-6% . כשאני משווה את מחירי הדיור למחירים ברחבי העולם אנחנו בתחתית הרשימה בהשוואה לשבדיה וארה"ב", את הדברים אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן, בכנס לשכת שמאי המקרקעין בישראל.

לגבי שנת 2021 יש לציין כי לא מדובר בהצהרה מפתיעה, לאחר שעל פי נתוני מדד מחירי שוק הדיור שהתפרסמו אתמול במקביל להצהרתו של ליברמן, עולה כי מחירי הדיור השלימו עלייה של 9.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יש לציין כי גם מדד התשומות לבנייה רשם עלייה של 5.2% ב- 12 החודשים האחרונים. יחד עם זאת, יש לשים לב להצהרתו של שר האוצר באשר לשנת 2022 – שם הוא צופה בלימה של עליית המחירים וכי השנה תסתכם במחצית מעליית המחירים בשנה הנוכחית.

"כל עוד הפריים עומד על  0 ימשיכו לקחת משכנתאות"

בתוך כך, שר האוצר התייחס למרכבים המשפיעים על מחירי הדיור, ואמר כי: "רכיב ראשון הוא ריבית פריים  וזה הדחף הגדול לכמות המשכנתאות- מאז ימי בית שני לא לקחו כל כך הרבה משכנתאות – וכל עוד הפריים עומד על  0 זה לא ישתנה. הרכיב השני הוא העלייה המטורפת עקב הקורונה במחירי ההובלה ימית, המחיר קפץ ב% 776. כל מפרט של  דירה היום מושפעת מזה כל השיש, הקרמיקה הכול זה יבוא. גם מחירי פלדה קפצו ב 30% ."אנחנו חייבים להיות ריאליים, לאור מה שקורה עם הריבית, מחירי  הובלה הימית, מחירי הפלדה, אם נמתן את עליית המחירים ל 5-6% ב 2022  זה יחשב הישג גדול.

"בסופו של דבר, אנחנו צריכים לייצר תנאים כאלה, שזוג צעיר יוכל לקנות דירה. צריך הרבה יותר היצע, לייצר תנאים שזוג שלוקח משכנתא משלם על דירה רק רבע מעלות הכנסתו ולא מחצית. גם הגדלנו את ההיצע של הדיור הציבורי, אנחנו עומדים על מעל 180 אלף שיווקים ומעל 55 אלף התחלות בניה. זה אמנם רחוק מהיעד אך אני מאמין שבתוך 3-4 שנים נסגור את הפערים. אני מעריך שבאמצעות הותמ"ל נצליח, היום ראשי ערים עומדים בתור כדי להכניס תוכניות לותמ"ל".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות