ביבי, הקם מחדש את מטה הדיור
עוד מבלי שהממשלה החדשה נקטה בצעד ראשון יש לה הזדמנות להיות חתומה על שינוי בענף. אלו הצעדים בהם היא צריכה לנקוט לפתרון משבר הדיור
עוד מבלי שהממשלה החדשה נקטה בצעד ראשון יש לה הזדמנות להיות חתומה על שינוי בענף. אלו הצעדים בהם היא צריכה לנקוט לפתרון משבר הדיור
אחד הגורמים המשפיעים ביותר על מחירי הדיור הוא תחושת ודאות בשוק. בתקופות של חוסר ודאות וחוסר יציבות שלטונית וכאשר אין יד מכוונת נוצר חשש בקרב יזמים לצאת בפרויקטים חדשים מה שמוביל לירידה בהתחלות הבנייה.
מצד הרוכשים, יש חשש שמחירי הדירות ימשיכו לעלות והביקושים עולים, הביקושים פוגשים היצע נמוך של דירות, המחירים עולים וחוזר חלילה. ואכן בשנים האחרונות היינו עדים לכך שכל מערכת בחירות גררה עלייה נוספת במחירי הדירות.
עם זאת בתקופה הנוכחית יש עוד גורם שמשפיע והוא עליית הריבית במשק. עליית הריבית היא גורם מצנן בשוק וכבר היום נראה שהיא בלמה את עליית המחירים. וכך, עוד מבלי שהממשלה החדשה נקטה בצעד ראשון יש לה הזדמנות להיות חתומה על שינוי בענף.
אבל ההזדמנות הזאת היא קצרה מאוד, רוכשי הדירות לא יושבים על הגדר תקופה ארוכה, השוק מסתגל לעליית המחירים והוא יסתגל גם לעליית הריבית ולכן הממשלה הנכנסת צריכה לעשות מהלכים מהירים ויעילים כדי לייצר שינוי בשוק.
המהלך הראשון הוא להקים מחדש את מטה הדיור. השר משה כחלון זכה להמון ביקורות בתקופת כהונתו כשר האוצר אבל כיום במבט לאחור ניתן לומר שמטה הדיור שהוא הקים בראשותו של אביגדור יצחקי היה אחת הבשורות הטובות לשוק בשנים האחרונות בכל הקשור להאצת הבנייה, הסרת חסמים וגם לבלימת עליית המחירים. גם הממשלה היוצאת ניסתה להקים מטה דומה אבל לא היו לו את אותן סמכויות והתוצאות ידועות – עלייה חדה במחירים.
לצד הקמת מטה דיור חזק ויעיל, הממשלה צריכה לבחור בתוכנית ממשלתית אחת ברורה שתסייע לזוגות צעירים ברכישת דירה באמצעות סבסוד קרקעות המדינה. ההבדלים בין מחיר למשתכן , מחיר מטרה או דירה בהנחה כבר לא עקרוניים, המטרה היא להכריז על התוכנית הנבחרת בהקדם ולא להמציא תוכנית חדשה על שם שר השיכון הנכנס שתהיה בסופו של דבר אותה גברת בשינוי אדרת. לצד בחירת התוכנית יש להגדיל באופן משמעותי את מערך השיווק והתפעול של התוכנית במשרד השיכון, לתת שירות מהיר לזכאים ולשחרר חסמים ליזמים שממתינים להיתרי הבנייה.
במקביל יש להמשיך במלוא הכוח עם בנייה להשכרה ארוכת טווח במסגרת "דירה להשכיר". חייבים לייצר לזוגות הצעירים שידם אינה משגת רכישת דירה (גם במסגרת התוכניות הממשלתיות ) אפשרות לשכור דירות לטווח ארוך בכל איזורי הארץ.
אחת המשימות החשובות היא יצירת זהות אינטרסים בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. כל עוד בנייה למגורים מייצרת גירעון כספי לרשות המקומית אי אפשר להכריז על הקפאת ארנונה. יש למצוא את הדרך שהרשויות המקומיות ירצו לבנות כי זה ישתלם להם כלכלית, באמצעות הסכמי גג או באמצעות תמריצים כספיים בגין היתרי בנייה.
הדבר נכון גם לקידום התחדשות עירונית, מתן תמריצים לרשויות לצד המשך העידוד של הקמת מנהלות התחדשות עירונית שיפעלו בכל רשות בסיוע המדינה לקידום הפרויקטים.
בכל הקשור לבירוקרטיה , הממשלה היוצאת קידמה את הרפורמה המאפשרת רישוי עצמי על ידי אדריכלים שאמורה לקצר את הדרך להיתר בנייה, יש לוודא שאכן הרפורמה יוצאת לדרך ומתחילה להאיץ את הליכי הרישוי.
לסיכום, חשוב שהממשלה הנכנסת לא תיקח לעצמה את הזמן להמציא תוכניות חדשות ולייצר ציפיות שווא בשוק. המשימות בענף ברורות , הסרת חסמים, הגדלת ההיצע וריסון המחירים תוך מחשבה ותכנון לטווח הרחוק ולא לקדנציה קצרה. חשוב שמקבלי ההחלטות הנכנסים יצאו לשטח, יפגשו עם יזמים, קבלנים, קבלני תשתיות, אדריכלים, משווקים בכירים, מהנדסי ערים וראשי ערים ישמעו אותם ויישמו את הלקחים מהפעולות שנעשו עד כה.
כותב המאמר: אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלים קבוצת ארי מגורים
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן