banner
המטרו בפתח תקווה // באדיבות עיריית פתח תקווה
המטרו בפתח תקווה // באדיבות עיריית פתח תקווה

מדריך: כל השינויים בתיקון להצעת חוק המטרו 2024

הבשורות: פיצוי כספי משמעותי לבעלי העסקים שבאזור עבודות המטרו; הורדת היטל ההשבחה ומס השבחת המטרו; הסדרת תוכניות משביחות במתחמי פינוי בינוי והתחדשות עירונית

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה הבוקר (16.7.24) לקריאה שניה ושלישית את התיקון להצעת חוק רכבת תחתית (מטרו). הצעת החוק שתעלה לאישור במליאת הכנסת בשבוע הבא, כוללת בין היתר את הרכב המועצה המסדרת: תפקידיה וסדרי עבודתה; הארכת מועדים לפעילויות מצד בעלי הנכסים, הוספת מנגנוני התייעצות ושקיפות, הגבלת סמכות הות"ל לתכנון שימושים שחורגים מתכנון התשתית עצמה, קביעה כי החברה המבצעת לא תוכל לבצע עבודות לשיקום או פיתוח ברמה הנמוכה מהמקובל באזור, טיוב הליכי תיאום התשתיות והסרת חסמים לצורך קידום מהיר של הפרוייקט. 

גובה ההיטלים והמסים שיוטלו על בעלי עסקים ודירות בסביבת תוואי המטרו (מתחמי ההשפעה) 

היטל ההשבחה ומס השבחת המטרו – הורדה קבועה של סכום היטל ההשבחה ומס השבחת המטרו מ-75% לפי ל-72%. על בקשה להיתר שתוגש עד 31 בדצמבר 2030 יחול היטל השבחה ומס השבחת מטרו של 60% (לשר האוצר  בהסכמת שר הפנים יש סמכות להאריך את התקופה בשנתיים נוספות). 

תוכניות משביחות במתחמי פינוי ובינוי: אחרי אישורה של תמ"א 70, רשאית הרשות המקומית לחלק לאזורים שונים את מתחמי ההשפעה שבתחומה ולקבוע שיעורי היטל השבחה ומס השבחת מטרו של: 72%, 50%, 25% או 0. בתקופה שעד 31 בדצמבר 2030 אם הוגשה בקשה להיתר במתחם פינוי ובינוי במקרקעין מושבחים והרשות המקומית קבעה שיעור תשלום של 72% יחול שיעור תשלום של 60% ואם היא לא קבעה כלל שיעור- התשלום יהיה בשיעור של 40%. 

היטל מימון המטרו –  בעל נכס שיש לו נכס או נכסים בשטח גדול מ-100 מ"ר ישלם היטל שנתי והכספים שיתקבלו מההיטל ישמשו לבניית המטרו. החישוב של התשלום שחל על בעל הנכס יעשה כך: שטח הנכס במטרים יוכפל ב-70 ₪ וכן יוכפל במקדם שיטת הארנונה ומקדם המדרג העירוני. מקדם שיטת הארנונה נועד לעשות האחדה בין שיטות החישוב השונות בין הרשויות, ומקדם המדרג העירוני נועד לאפיין את הרשויות השונות מבחינת נגישות ותרומת המטרו לעסקים. חובת התשלום לא תחול על נכס שמשמש למגורים; נכס הפטור באופן חלקי או מלא מתשלום ארנונה ונכס בבעלות רשות מקומית, חברה עירונית או תאגיד עירוני. חובת תשלום היטל המימון תחול ב-1 בינואר שלאחר שנת המס שבה פורסמה הודעה על מועד ההפעלה של מתחם ההשפעה בו נמצא הנכס. היטל מימון המטרו ישולם לכל שנת מס למשך תקופה של 30 שנים מהמועד הקובע. 

החידושים בעניין היטל המימון: 

  1. קביעת המקדמים בחוק כך שיהיה שקוף וברור לבעלי הנכסים מה התשלום שעליהם לשלם. המדרג העירוני נקבע לפי מספר תחנות המטרו באותה רשות –שינוי שמכניס פרמטרים ברורים וחד משמעיים ולא משאיר את הקריטריונים עמומים.
  2. הסמכות לצמצום הפטור שניתן לנכסים בנוסח המקורי היתה נתונה לשר האוצר, הוועדה הגדירה בצורה ברורה יותר את המצבים בגינם ניתן לבטל את הפטור (נכסים המשמשים לעסקים) וכן קבעה שיידרש אישור ועדת הפנים.
  3. הבאת כלל המידע הרלבנטי ככל שניתן בפני ציבור החייבים במס החדש. קביעת יידוע של הבעלים על חבותם בתשלום המס באמצעות רשות המסים ועל בסיס המידע שנמצא אצל רשם המקרקעין וכן פירוט אופן חישוב סכום ההיטל והמקדמים החלים באותה רשות מקומית בה מצוי הנכס. 

הצעת החוק קובעת פיצוי לעסקים

הוועדה הטמיעה בנוסח הצעת החוק, בעקבות הדיונים הרבים שהתקיימו בעניין בשיתוף נציגי הממשלה והציבור, הוראות המחייבות את המדינה לתת סיוע כספי לבעלי העסקים שבאזור עבודות המטרו. בחוק נקבע כי שר האוצר בהתייעצות עם ועדת הפנים יקבע קריטריונים לפיצוי שייקחו בחשבון בין השאר את סוג העסק, התלות שלו בקבלת קהל, המיקום של העסק ביחס לעבודות ועוד. נקבע כי התשלומים לא יהיו מותנים בהוכחת פגיעה בהכנסות של בעל העסק. הסיוע יעשה מאוצר המדינה באמצעות שיפוי עבור תשלומי הארנונה. בנוסף נקבע כי גובה שיפוי לא יפחת מ500 מלש"ח. (ולא יעלה על 550 מלש"ח). דבר חשוב נוסף שנקבע שהחברה המבצעת את מיזם המטרו תדאג למרחב בטוח ונגיש לבתי העסק בתחום העבודות. ובכלל זה, תדאג לגידור, שילוט, ניקיון והפעלת מוקד זמין שייתן מענה שוטף לפניות בעניינים הקשורים למרחב בטוח ונגיש. עוד נקבעה חובת דיווח של שר האוצר לוועדת  הפנים שיכלול את הדברים שנעשו בהיבטים שצוינו לעיל.

הוראות מיוחדות להסרת חסמים לשם קידום מיזם המטרו

בהם, מינוי ועדה מייעצת לענייני מים וביוב שתפקידה לייעץ לגורם מוסמך בעניין מתן אישורים לביצוע פעולות בתחום המים, הסביבה והבריאות הנוגעים למיזם ובהתאם לחוק, בנושאים כגון סקרי קרקע לשם איתור זיהום קרקע או מניעתו; סילוק פסולת חומרים מסוכנים, וכריתה, העתקה או הובלה של אילן מוגן או עץ בוגר. עוד מתייחסת הצעת החוק למניעת רעש חזק או בלתי סביר שמקורו בפעולה של חברה מבצעת לקידום מיזם המטרו. בעניין מניעת רעש חזק אמר היו"ר אשר כי הצעת החוק הורידה את ספי הרעש המותרים בעקבות העבודות וקבעה בחוק כי חריגה מהם תפצה את בעלי העסקים המושפעים מהרעש.

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות